چگونه حدیث کساء بخوانیم ؛ گزارشی از سیره علما و مراجع در توسل به حدیث کساء

چگونه حدیث کساء بخوانیم ؛ گزارشی از سیره علما و مراجع در توسل به حدیث کساء

سرویس علمی و فرهنگی خبرگزاری «حوزه» جهت آشنایی و بهره مندی ارادتمندان اهل‌بیت(ع) نقش و جایگاه حدیث شریف کساء و تاثیر قرائت آن در رفع گرفتاری‌ها و مشکلات شیعیان را منتشر می کند.

فضیلت و اثر حدیث کساء به نقل از پیامبر خدا (ص)

در بخش نهایی حدیث کساء آمده است حضرت علی(ع) از رسول خدا، پرسیدندکه چه اثرو فضیلتی براین واقعه ازجانب خدا قرار داده شده است؟ پیامبر(ص) فرمودند: قسم به آنکه به حق، مرا به پیامبری مبعوث کرد، این حدیث در مجلسی از مجالس اهل زمین که جمعی از دوستان و شعیان ما درآن باشند، نقل نمی شود، مگر اینکه از جانب خدا برآنها رحمت نازل می شود و ملائکه برآن جمع احاطه نموده و برای آنها طلب مغفرت می کنند و اگر در بین آن جمع اندوهناک و غمگینی باشد، اندوه و غمش برطرف می شود» امام علی (ع) پس از شنیدن آثار و فضایل آن فرمودند:« به خدا سوگند! ما و شیعیانمان در دنیا و آخرت رستگار شدیم و سعادت یافتیم».

سند حدیث کساء

به عقیده برخی از بزرگان و اهل تحقیق قوی ترین سند حدیث شریف کساء جلالت محتوایی و آثار شگفتی است که گرفتاران با خواندن این حدیث و وارد شدن به فضای معنوی آن خارج از محاسبات طبیعی به مراد خویش می رسند و معضلات و مشکلات خود را به وسیله توسل به این حدیث برطرف می نمایند.

سیره مراجع و علما در توسل به حدیث کساء

آیت الله العظمی گلپایگانی

به نقل از برخی از نزدیکان مرحوم آیت الله گلپایگانی، وقتی مشکلی برای این عالم پیش می آمد، ایشان به حدیث کساء متوسل می شدند و در مواقعی که کسی نزد ایشان می آمد و مشکلی داشت، ایشان یک جزوه حدیث کساء به او می دادند و می فرمودند: «از طریق توسل به حدیث کساء، مشکل خود رابرطرف کنید» .

حتی زمانی که جمعی از مسئولان مملکتی نزد ایشان رفتند و دربارۀ جنگ تحمیلی با ایشان صحبت کردند، ایشان در جواب فرمودند: « به حدیث کساء متوسل شوید».( به نقل از داماد ایشان حجت الاسلام سید رضا موحد ابطحی)

آیت الله بها ءالدینی

یکی از شخصیتهای مهم مملکتی نقل می کرد: هنگامی که رژیم بعثی صدام بمباران شهر قم را آغاز کرد و مردم ناراحت شدند، به منزل آیت الله رضا بهاء الدینی رفتم و از ایشان راهنمایی خواستم، ایشان در جواب در خواست من بیان داشتند وقتی حمله هوایی به شهر دورود آغاز شد و مردم می ترسیدند و نزد من آمدند و راهنمایی خواستند من توسلی به حضرات معصومین(ع) پیدا کردم و به آنها عرض کردم که مردم بیچاره اند و شما خودتان برای رفع این نگرانی ها آنها را راهنمایی بفرمایید.

این توسل ادامه داشت تا اینکه از طرف حضرت زهرا (ص) اشاره ای شدکه به حدیث کساء متوسل شوید. من از مردم دورود خواستم که در تمام مساجد، مجلس حدیث کساء برپا کنند و مردم هم این برنامه را با توجۀ خاص اجرا کردند و در نتیجۀ آن بمباران شهر قطع شد.

اثر شگفت حدیث کساء به اذعان یک خلبان

وقتی با یکی از خلبانان هواپیمایی که در آن منطقه سقوط کرده بود، مصاحبه کردند، می گفت: وقتی هو اپیما به این منطقه می رسید، به نظرمی آمد که همه جا را آب احاطه کرده و ما بمبها را بی هدف می ریختیم.

ایشان در سفارشی برای رسیدن به حوائج این گونه می فرمایند: «ما تجربۀ زیادی به دست آورده ایم و تجربه نموده ایم که برای رهایی از مشکلات راههایی وجود دارد وآن چهار چیز است. نذر کردن گوسفند برای فقرا، خواندن حدیث کساء، پرداخت صدقه و ختم صلوات.

آیت الله قاضی

یکی از مراجع بزرگوار تقلیدنقل می کردند : آیت الله قاضی استاد عرفان و اخلاق علامه طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان، به حدیث کساء بسیار اعتقاد داشت و اگر کسی به ایشان مراجعه می کرد و از مشکلات خود برای ایشان می گفت، در جواب به خواندن حدیث کساء، سفارش می کردند. همچنین آیت الله قاضی به رعایت آداب خاصی برای جلسات حدیث کساء اشاره می نمودند؛ برای مثال می فرمودند: در جلسات حدیث کساء، چوب عود آتش بزنید. ( به نقل از سید ححسن شفیعی آیت بصیرت ص 68 )

آیت الله طیب زاده

آیت الله حاج میرزا محمد طیب زاده، برای برآورده شدن حاجات، به خواندن حدیث کساء سفارش می کردند. حتی افرادی که مشکل بسیار بزرگی داشتند، یا حاجت بسیار مهمی پیدا می کردند، نزد ایشان می رفتند و خواهش می کردندایشان حدیث کساء را به نیابت ازآنان بخوانند.تأثیر حدیث کساء خواندن ایشان، در فع مشکلات و برآورده شدن حاجات زبانزد مردم اصفهان بود.

التزام پدر آیت الله فاضل به حدیث کساء

روز جمعه 12 ذی الحجه 1426 ، به منظور گفتگو با مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی به منزل ایشان رفتم و گزارشی را از تحقیقاتی که تا کنون در زمینۀ حدیث کساء انجام شده است، خدمت ایشان عرض کردم، ایشان ضمن تحسین این اقدام تصریح کردند : «پدرم خیلی به حدیث کساء معتقد و هرروز ملتزم به خواندن آن بودند.

آیت الله موحد ابطحی

مرحوم آیت الله حاج سید مرتضی موحد ابطحی از دوران جوانی به خواندن زیارت عاشورا دعای کمیل، عهد و کساء اهتمام داشتند به طوری که دعاهای مذکور را از حفظ می خواندند. عنایت خاص ایشان به خواندن حدیث کساء موجب شده بود، که هر فرصتی، در بین راه و موقع فراغت، آن را از حفظ بخواند. این توجه ویژه به حدیث، حتی پس از رحلت ایشان نیز منشأ اثرشد؛ به طوری که ایشان به شخصی در خواب دستورمی دهند برای درمان لکنت زبان فرزندش، ده جلسه حدیث کساء بخواند؛ آن شخص نیز با انجام این دستور، شفای فرزند خود را از خدا می گیرد، از ویژگیها ی اخلاقی ایشان می توان به این نکته نیز اشاره کردکه اگرکسی برای مشکلی به ایشان مراجعه می کرد او را به خواندن حدیث کساء سفارش می نمود و گاهی با آن شخص می نشست و برایش حدیث کساء می خواند و با این روش برای برآورده شدن حاجتش دعا می نمود.

آیت الله قزوینی

مرحوم آیت الله سید محمد کاظم قزوینی در ارتباط با آثار و برکات حدیث کساء می نویسد: خواندن حدیث کساء در محافل و مجالس، به منظور طلب خیر و برکت و با هدف به اجابت رسیدن دعاها و نزول مهر و رحمت خدا، همواره در طول قرون و اعصاردرمیان پیروان مذاهب خاندان وحی و رسالت جریان داشته است؛ تا آنجا که جلب رحمت الهی به وسیلۀ خواندن آن در میان شیعه به صورت یک سیرۀ شایسته در آمده وآثار شگفت انگیزی نیز چون شفا یافتن بیماران، برآمدن خواسته ها و رفع سختی ها به برکت تلاوت آن، درمیان آنان ظاهر شده است.

آیت الله حسینی کاشانی

مرحوم آیت الله سید عباس حسینی کاشانی در مصابیح الجنان، دربارۀ حدیث کساء نوشته اند: حدیث کساء یمانی که عبارات ویژه، برای تبرک و به خصوص در هنگامه های سختی و بلا و برای زدودن غم های سخت و توسل جستن، خوانده می شود، درکتاب های بعضی ازعالمان بزرگ و مورد اعتماد نقل شده است. از آنجا که این حدیث پرمایه و بلند مرتبه است و سند محکم و درستی دارد، از گذشته دور تا کنون، درمجالسی که مجهتدین بزرگ و دانشمندان نامی و محقق برای چاره اندیشی در کارهای مهم خطیر برگزار می کرده اند، خوانده می شده است؛ آن هم به خاطر یادی که درآن از برآورده شدن حاجت ها و گره گشایی کارهای بزرگ به میان آمده است. پیدا است که خواندن این حدیث در حضور مجتهدین بزرگ که مدار تحقیق اند، محکم ترین دلیل بردرستی سند حدیث کساء و اهمیت خواندن آن می باشد. (حسینی کاشانی سید عباس، مصابیح الجنان، ترجمه ص 1138)

علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی

علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی که در نشر و حفظ آثار مربوط به حدیث کساء سهم بسزائی دارند، در عبارتی این حدیث را این گونه می ستایند: « هذا الحدیث الذی له شأن عظیم عند الشیعه و یتبرکون به و یحفظونهعن ظهر القلب »

این حدیث نزد شعیان قدر و منزلت بزرگی دارد. آنا ن به این حدیث تبرک می جویند و به خاطر عظمت و جلالتش آن را سینه به سینه محفوظ نگه می دارند.

آداب حدیث کساء

هرچند در روایات معصومان شرائط و آداب خاصی برای خواندن حدیث کساء بیان نشده است، اما در نظر داشتن شرائط عام جلسات دعا و توسل، که درهمان حالت تضرع و خشوع و انقطاع از همه کس و همه چیز به سوی خدا است، می تواند برتأثیر این توسل بیفزاید. اگر به شرائطی که برخی از علما و بزرگان برای خواندن این حدیث بیان کرده اند توجه کنیم، در می یابیم که این شرائط از جمله آداب عمومی خواندن دعاها و توسلات است واین احتمال وجود داردکه تجربیات آن عالم یا الهامات خاصی که به برخی شده، دلیل سفارش به بعضی ازآداب خواندن حدیث کساء باشد. برای مثال مرحوم آیت الله بهاء الدینی سفارش می کردند برای خواندن حدیث کساء چند نفر، پس ازنماز مغرب وعشاء دور هم جمع شوند و 14 هزار صلوات بفرستندو حدیث کساء را بخوانند و حاضران در جلسه را اطعام کنند.

محمد جواد یزدی شیبانی نیز در مقدمۀ کتاب خود می نویسد: چون ذکر حدیث کساء جهت رفع بلیات و قضای حاجات منویات و فیوضات از جملۀ مجربات است و

تمام این آثار به برکت واسطه ها ی الهی برا ی جلسات حدیث کساء وجود دارد ، سزاوار است که افرد علاقه مند به شرکت در جلسات حدیث کساء به نحوی دراین مجالس شرکت کنندکه گویا آن بزرگواران در جلسه حاضر و ناظر می بینند» (یزدی شیبایی، محمد جواد، تذکر المصائب ص 1 .» )

روبه قبله نشتن و مؤدب به آداب اسلامی بودن و … از آدابی است که جناب شیبانی برشمرده است. از دیگر اداب جلسات حدیث کساء ، چنانچه پیش از این نیز به آن اشاره شد، سفارش آیت الله سید علی قاضی به سوزاندن چوب عود در جلسۀ حدیث کساء است.

حدیث کساء و آثار شگفت آیت‌الله سید علی موحد ابطحی

منبع: حوزه نیوز

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید