آیا سیر به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند؟

آیا سیر به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند؟

نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون

به نظر می‌رسد که سیر عامل ضد سرطانی جدیدی است، به طوریکه مطالعات فراوانی این حقیقت را آشکار کرده‌اند که مصرف منظم آن می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان سودمند باشد.

سیر می تواند به پیش گیری از سرطان کمک کند
صرف نظر از اینکه سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی است، دارای خواص ضد ویروسی بوده و همچنین می‌تواند به از بین بردن کرم روده و انگل کمک کند.
بنا به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، مصرف بوته‌ی تازه سیر بصورت روزانه از جهات مختلف برای بدن انسان مفید می‌باشد. صرف نظر از اینکه سیر گیاه خوش رایحه و چاشنی غذایی است که عطر و بوی منحصر به فردی به غذا می‌بخشد، از قرار معلوم مشخص شده که در پیشگیری از ابتلا به سرطان نیز مفید می‌باشد. در مقاله‌ی پیش رو شما را با برخی شواهد علمی مبنی بر خاصیت دارویی پیشگیری کنندگی سیر به عنوان عاملی بالقوه آشنا می‌کنیم.

آنچه مطالعات علمی نشان داده‌اند
طی مطالعه‌ای که اخیراً توسط محققان مرکز کنترل و پیشگیری بیماری استان جیانگسو در چین صورت گرفته، و در نشریه پزشکی تحقیقات پیشگیری از سرطان نیز منتشر شده است، نقش مفید سیر خام در کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه مورد تأیید قرار گرفته است. مزایای سیر تنها به افراد غیر سیگاری محدود نمی‌شود بلکه شامل افراد سیگاری هم شده و خواص ضد سرطانی قوی آن را آشکار می‌کند. این مطالعه‌ تحت عنوان مصرف سیر خام به عنوان عاملی حفاظتی برای سرطان ریه، مطالعه‌‌ای مورد ـ شاهدی مبتنی بر جمعیت که در یک جامعه‌ی چینی انجام شد نه تنها ارتباط سیر و کاهش خطر ابتلا به سرطان را نشان می‌دهد، بلکه به طور کلی قدرت خاص آن را در توانایی جلوگیری از ابتلا به سرطان ریه توضیح می‌دهد. در مطالعه‌ی مذکور، محققان بین سالهای 2003 و 2010 جلسات مصاحبه‌ای را با دو گروه از افراد ترتیب دادند. گروه اول متشکل از 1424 نفر که مبتلا به سرطان ریه بودند و گروه دوم 4543 فرد سالم را تشکیل می‌داد. از هر نفر در مورد رژیم غذایی معمول خود و میزان استعمال دخانیات سئوالاتی پرسیده شد. محققان مخصوصاً اشتیاق به دانستن مصرف سیر و عادتهای استعمال دخانیات در این گروه بودند.
داده‌های جمع آوری شده به دقت مورد بررسی قرار گرفتند تا هر گونه ارتباط میان سرطان ریه و مصرف سیر خام را بیابند. محققان دریافتند که افراد غیر سیگاری که به طور منظم سیر خام می‌خوردند احتمال ابتلا به سرطان ریه در آنها 44% کاهش یافته بود. از سوی دیگر، افراد سیگاری به لطف مصرف سیر خام، احتمال ابتلا به سرطان ریه را 30% کاهش داده بودند. بنابراین، این گیاه دارویی به نظر می‌رسد در کاهش خطر ابتلا به سرطان حتی در افراد سیگاری مؤثر است. در زیر چکیده‌ای از این مطالعه آورده شده است:
پس از تعدیل عوامل بالقوه‌ی مخدوش کننده، مصرف سیر خام به میزان 2 مرتبه یا بیشتر در هفته، ارتباطی کاملاً معکوس با سرطان ریه دارد … در نتیجه، ارتباط مستقیمی بین مصرف سیر خام و عدم ابتلا به سرطان ریه با یک الگوی دوز ـ پاسخ مشاهده شده و نشان می‌دهد که سیر ممکن است به طور بالقوه به عنوان یک عامل بازدارند‌ه‌ی دارویی برای سرطان ریه باشد. جهت پیشگیری دارویی از سرطان ریه لازم است عناصر مؤثر موجود در سیر بررسی دقیق‌تر و عمیق‌تر بشوند.
در مطالعات انجام شده توسط مؤسسه‌ی ملی سرطان، مشاهده شد که مصرف مقادیر بالایی از سیر خطر ابتلا به سرطان پانکراس را به بیش از نصف کاهش می‌دهد. بنابراین مصرف روزانه بیش از 10 گرم سبزیجات و گیاهان متعلق به خانواده گیاهی سیر و پیاز، مانند سیر، پیاز، تره فرنگی، احتمال ابتلا به سرطان پروستات و روده بزرگ را به میزان 50% کاهش می‌دهند.

________________________________________
مطالعات گسترده‌ای که در چین انجام شده، نشان می‌دهد افرادی که یک دوز ترکیب شده از سیر و سلنیوم (عنصر غیر فلزى خاکسترى رنگ‌ از گروه‌ گوگرد) مصرف می‌کنند، 52% احتمال دارد تا کمتر مبتلا به سرطان معده شوند و 33% احتمال آسیب پذیری آنها نسبت به هر نوع سرطان کمتر می‌باشد.

________________________________________
محققان دانشگاه کارولینای شمالی دریافتند افرادی که به طور منظم سیر پخته شده یا خام مصرف می‌کردند، حدود 65% کمتر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در آنها بروز می‌کند. بعلاوه این مطالعه ارتباط میان مصرف سیر و کاهش خطر ابتلا به سرطان را تقویت کرد.

________________________________________

چه چیزی موجب قدرت و تأثیر گذاری سیر می‌شود؟
عموماً معتقدند که ترکیبات گوگرد موجود در سیر به مبارزه با سرطان کمک می‌کنند. دقیق‌تر اینکه، سیر حاوی سولفید آلیل می‌باشد که به عنوان غذایی گیاهی، برای بالا بردن سلامت، دارای ترکیبات گیاهی طبقه بندی شده است. تصور می‌شود که سولفید آلیل مسئول مهار، مختل کردن و جلوگیری از فعالیت‌های سرطانی در بدن است. آنها به بیرون راندن مواد سرطان‌زا کمک می‌کنند و حتی به از بین رفتن سلول‌های سرطانی کمک می‌نمایند. همچنین به نظر می‌رسد این ترکیبات گوگردی سرعت پیشرفت برخی سرطانها، از جمله پروستات، روده بزرگ و سرطان معده را کم می‌کنند.

نظر نهایی
بدون شک بسیاری از مطالعات حاکی از آن است که مصرف منظم سیر سد آشکاری را در برابر سرطان فراهم می‌سازد. با این حال، تمام اینها، مطالعاتی مبتنی بر جمعیت بوده‌اند که افراد در آن از گروه‌های جمعیتی خاصی انتخاب شده و مورد بررسی دقیق قرار گرفته‌اند. یافته‌های این مطالعات ممکن است تحت تأثیر عوامل ناشناخته دیگر قرار گرفته و از این رو نتایج همواره نیاز به تأیید از طریق آزمایشهای بالینی دارند. در این آزمایش‌ها، یک تیم تحقیقاتی، گروهی از مردم را انتخاب کرده و به آنها یاد داده‌اند که یا ماده‌‌ی مورد نظر (که در اینجا سیر می‌باشد) را مصرف کرده و یا از ماده‌ای بی اثر یا به اصطلاح دارونما استفاده نمایند و سپس نتایج را با هم مقایسه می‌کنند. شواهد مطالعات بالینی قابل اعتماد‌ترین و موثق‌ترین نمونه‌ها هستند به این دلیل که صرفاً از روشهای علمی استفاده می‌کنند و تا آنجا که ممکن باشد به منظور تجزیه و تحلیل ماده‌ی مورد آزمایش، روزنه‌ها و نقاط ضعف را از بین می‌برند. متاسفانه، مزایای ضد سرطانی سیر توسط آزمایش‌های بالینی به اثبات نرسیده است. مطالعات بالینی معدودی که مکمل‌های سیر را مورد بررسی قرار دادند، هیچ نتیجه رضایت بخشی را نشان ندادند.
اگر چه مطالعات اولیه امید بخش هستند اما مطالعات بالینی بیشتری لازم است تا تأثیر سیر در جلوگیری از سرطان را مورد بررسی قرار دهند. بنابراین، وارد کردن مقدار مناسب سیر به وعده‌های غذایی توصیه می‌شود. سیر دارای مزایای بسیاری است. همیشه سیر خام از پخته‌ی آن بهتر است. هنگامی که سیر پخته می‌شود، برخی از خواص دارویی خود را از دست می‌دهد. می‌توانید یک حبه سیر تازه را ریز ریز کرده و به سادگی آن را به سالاد اضافه کرده تا از مزایا و خواص آن به بهترین نحو بهره‌مند شوید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید