اشکالات خواص درمانی شکلات

اشکالات خواص درمانی شکلات

تألیف و ترجمه: حمید وثبق زاده انصاری
منبع:راسخون

مطالعه جدید، میکروب روده را مورد توجه قرار می‌دهد.
کاکائو می‌تواند یک عادت سلامت باشد. زیرا باکتری‌ روده، بلوک‌های ساختمانی آن را خرد کرده و ترکیباتی که برای قلب خوب است را آزاد می‌کند.
اشکالات خواص درمانی شکلات
تحقیق نشان داده است که شکلات تیره می‌تواند برای قلب و سایر اعضاء خوب باشد. در حال حاضر دانشمندان شواهدی ارائه می‌کنند که ممکن است شکلات به تنهایی عمل نکند. در برخی موارد، ممکن است از باکتری‌های آویزان در روده شما نیز کمک بگیرد. این باکتری‌ها می‌توانند ترکیبات مشخصی در شکلات را تجزیه کنند. به گزارش 19 مارس تیم لوئیزیانا در جلسه انجمن شیمی آمریکا در دالاس، تگزاس، این ترکیبات، مولکول‌های کوچکتری هستند که می‌توانند با شل کردن عروق خونی به قلب کمک کنند.
ادعای سلامتی شکلات جدید نیست. در دهه 1500، جهان گردان با قدم نهادن به دنیای جدید دیدند که بومیان نوشیدنی‌های تیره غیر شیرین را برای تسکین هر چیزی از تب‌ها تا مشکلات کلیوی می‌نوشیدند. اگر این موضوع مسخره به نظر می‌رسد، به این مطلب توجه کنید: دانشمندان به تازگی کشف کرده‌اند که بعضی مواد شیمیایی موجود در شکلات می‌تواند با سرطان پوست مبارزه کند. سایر مواد شیمیایی آن نیز در محافظت دندان مؤثر است. و یک محقق در زمینه‌ی این مطالعات پیشنهاد داده است که شکلات می‌تواند برای قلب هم مفید باشد.
در مطالعات پیرامون قلب، یک گروه از ترکیبات خاص به نام فلاونول‌ها به عنوان یک عامل به نظر می‌رسند. این که برخی شکلات‌های تیره حاوی این ترکیبات هستند، شگفت‌آور نیست. (برای روشن شدن موضوع، ماده خوبی از دانه‌های کاکائو بدست می‌آید – از عنصر اصلی شکلات – نه کره و شکر شکلات‌های آب‌نباتی. این مواد می‌توانند شریان‌ها یا باکتری‌های غذایی که باعث فاسد شدن دندان‌هایتان می‌شوند را مسدود کنند.)
یافته‌های فلاونول واقعاً شیمی‌دانان را گیج کرد. برخی متذکر شده‌اند که به نظر نمی‌رسد کاکائو، ترکیبات به قدر کافی مفید برای کمک به قلب داشته باشد. بعضی مواد شیمیایی کاکائو یک دیگر را می‌ربایند که باعث ایجاد ساختارهای فوق العاده تحت عنوان پلیمر می‌شوند. پلیمرها حدود 90 در صد مواد شیمیایی پودر کاکائو را تشکیل می‌دهند. این ترکیبات بزرگ اگر در خون نباشند نمی‌توانند کمک کنند. اما آن‌ها خیلی بزرگ‌تر از آن هستند که از دیواره روده عبور کنند و وارد جریان خون شوند. بنا بر این بسیاری از دانشمندان مشکوک هستند که مواد شیمیایی کاکائو باید در دستگاه گوارش بمانند تا زمانی که به عنوان زباله دفع شوند.
اما نظریه این دانشمندان در مورد فعالیت باکتری‌ها در روده ما شکست خورد. برخی از این باکتری‌ها ممکن است هنگام تولد، از مادر وارد بدن شوند. سایر باکتر‌ی‌ها نیز از طریق غذاها و نوشیدنی‌های بین راهی در جاده وارد روده شوند. در واقع ماست می‌تواند انواع مفیدی از این باکتری‌ها را وارد روده کند.

مطالعه “اشکالات” خوب
مردم تمایل دارند به میکروب‌ها – باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها – به صورت بد فکر کنند. اما بسیاری از باکتری‌ها که وارد روده انسان می‌شوند، در واقع منبع مزایای بسیاری هستند. بعضی از آن‌ها به تجزیه مواد ‌غذایی کمک می‌کنند تا مواد مغذی آزاد شوند. بعضی دیگر نیز با میکروب‌های بیماری‌ زا که ممکن است غذاها را فاسد کنند، مبارزه می‌کنند. هنوز بیشتر ویتامین‌های ساخته شده از غذاهایی که می‌خوریم سلامت سیستم ایمنی را حفظ کرده یا سم‌های تولید شده توسط میکروب‌های بیماری‌ زا را خنثی می‌کنند. در بزرگ سالی، بدن 10 برابر بیشتر میزبان باکتری‌های بین راهی جاده‌ای (بسیاری از آن‌ها باعث سلامتی هستند) نسبت به باکتری‌های سلول‌های واقعی بدن است.
آیا این باکتری‌های مفید روده‌ای می‌توانند پلیمرهای غیر قابل هضم کاکائو را به ذرات سالم کوچکتر تبدیل کنند؟ یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی جان فینلی و ماریا مور برای کشف این امکان شروع به کار کردند. فینلی، متخصص تغذیه در دانشگاه ایالت لوئیزانا در باتن راگ است و مور دانش جویی است که در آزمایشگاه فینلی کار می‌کند.
آن‌ها یک دستگاه گوارش مصنوعی ایجاد کردند – یک سری لوله‌های آزمایش که واکنش‌ها می‌تواند در آن‌ها انجام شود. این تقلید همانند اتفاقاتی است که طی آن روده، مواد غذایی را تجزیه می‌کند. محققین پودر کاکائو را اضافه کردند تا با استفاده از آنزیم‌های معده و پانکراس شکلات تیره بسازند – مواد شیمیایی که به واکنش‌های شیمیایی مرحله هضم سرعت می‌بخشند. (آن‌ها از شکلات‌های آب نباتی تیره استفاده نمی‌کنند چون چربی و قند آن می‌تواند در واکنش‌ها دخالت کرده و نتایج را تغییر دهد.)
پس از تعامل این مواد، دانشمندان نمونه را شستند. مقدار زیادی مواد هضم نشده باقی ماند. این همان چیزی است که دانشمندان با آن کار می‌کنند، و این جایی بود که آزمایش آن‌ها کمی نا خوش آیند شد.
غذا بعد از عبور از معده و روده‌ی کوچک، وارد روده‌ی بزرگ می‌شود. این عضو پر از باکتری است که هر نوع قند یا نشاسته‌ی مواد غذایی را به اسید، گاز و الکل تبدیل می‌کند. این کار از طریق فرایندی به نام تخمیر انجام می‌شود. (تخمیر هم چنین منجر به تولید آب جو، شراب و ماست می‌شود.)
برای شروع تخمیر، محققین نیاز به باکتری‌هایی دارند که در روده انسان موجود است. اما چون به آن دست رسی نداشتند، کار بهتری انجام دادند: آن‌ها روی مدفوع محققین خود تحقیق کردند (به عبارت دیگر، مدفوع خود را در ظرفی نگه داری می‌کردند).
مورگفت (خبر علمی دانشجویان): “خیلی بد بو بود”.”به همین دلیل خوش بو کننده هوا در آزمایشگاه داشتیم”.

مبارزه با التهاب
تیم تحقیقات، با مخلوط کردن کاکائوی هضم نشده و باکتری مدفوع، این مواد را تخمیر کردند. و آن میکروب‌ها یک گروه از ترکیبات را آزاد کردند. در بین این ترکیبات، بعضی گونه‌های هم سان وجود دارد که مانع التهاب سلول‌های قلبی –عروقی (سلول‌های قلب یا رگ‌های خونی) در آزمایشات اخیر فینلی، می‌شوند. فینلی یافته‌های تیم خود را اوایل این هفته ارائه کرد.
به طور معمول، التهاب به بدن کمک می‌کند تا با عفونت‌ها مبارزه کند. اما گاهی به صورت کاملاً نا مناسب از مسیر منحرف می‌شود. به عنوان مثال این حالت زمانی می‌تواند رخ دهد که افراد دچار بیماری‌های قلبی، مرض قند یا آلزایمر باشند. تمام اختلالاتی که معمولاً افراد مسن به آن دچار هستند. مواد شیمیایی کوچک کاکائو که باعث تسکین تأخیر التهاب می‌شود می‌تواند به افراد کمک کند تا اثرات تخریبی این بیماری‌ها را مدیریت کنند.
لاک هوارد، متخصص تغذیه دانشگاه آرکانزاس فایت ویل که روی تحقیق جدید کاکائو هم کار نمی‌‌کند، می‌گوید “نتایج شگفت انگیز است”. هرچند او اضافه می‌کند که “وقتی از یک سیستم مدل استفاده می‌کنید، محدودیت‌هایی وجود دارد”، همانند محققین در این تحقیق. مواد شیمیایی سالمی که در مرحله تخمیر شکل می‌گیرند از طریق دیواره روده وارد جریان خون خواهند شد. در این فرایند، مواد شیمیایی می‌توانند تا حدی تغییر کنند. مدل دستگاه گوارش که تیم فینلی استفاده کردند فاقد آخرین مرحله از حرکت دیواره روده است.
تیم فینلی امیدوار است که این مشکل را حل کند. در حال حاضر طرحی برای انجام یک آزمایش کوچک روی مردم دارند. شرکت کنندگان هر روز 50 گرم پودر کاکائو مصرف می‌کنند. این مقدار معادل مقدار موجود در سه یا چهار فنجان شکلات داغ تیره است. محققین بعد از جمع ‌آوری نمونه‌های خون و مدفوع، پروتئین‌ها را برای یافتن نشانه‌ای از التهاب، بررسی می‌کنند.
اوایل این هفته، دانشمندان در بوستن طرحی را برای یک مطالعه مشابه اعلام کردند. هر چند در این طرح چنین رفتار خوشایندی برای شرکت‌کنندگان وجود نخواهد داشت. شرکت‌کنندگان به جای جرعه کاکائو یا تکه شکلات، مواد مغذی اصلی کاکائو را به شکل قرص دریافت می‌کنند.
فینلی فکر می‌کند که غذاها بهتر از قرص‌ها هستند. او هر روز صبح، یک قاشق غذا خوری پودر کاکائو را با حریره جو دو سر خود مخلوط می‌کند. او گفت:”اگر فکر نمی‌کردم این ترکیب برای من خوب نیست، این کار را انجام نمی‌دادم”.(خبر علمی دانشجویان)

کلمات کلیدی
بیماری آلزایمر: یک بیماری غیر قابل درمان مغزی که می‌تواند باعث گیجی، تغییرات خلق و خو و مشکلاتی در ارتباط با حافظه، زبان، رفتار و حل مسئله شود، بدون هیچ دلیل یا درمان شناخته ‌شده‌ای.
قلبی عروقی: صفتی که به چیزهایی اشاره دارد که بخشی از قلب و سیستم عروق و شریان‌هایی است که خون را به قلب و بافت‌های بدن منتقل می‌کند یا بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد.
گردش خون (در زیست شناسی): واژه‌ای که به پمپاژ خون از طریق سرخ رگ‌ها و انواع کوچکتر عروق اشاره دارد (و از آن جا به سایر اندام ها و بافت‌ها).
کاکائو: پودر به دست آمده از مواد جامد (نه چربی‌ها). دانه‌هایی که روی گیاه Theobroma کاکائو رشد می‌کند و به عنوان درخت کاکائو شناخته می‌شود. کاکائو هم چنین نام یک نوشیدنی داغ ساخته شده از پودرکاکائو (و گاهی از بعضی مواد دیگر) ترکیب شده با آب یا شیر نیز می‌باشد.
مرض قند: بیماری‌ای که در آن که بدن مقدار خیلی کمی هورمون انسولین می‌سازد (بیماری شناخته شده‌ی نوع 1) یا وجود مقدار زیادی انسولین را نا دیده می‌گیرد (بیماری شناخته شده‌ی نوع 2).
آنزیم‌ها: مولکول‌های ساخته شده توسط اندام‌های زنده برای سرعت بخشیدن به واکنش‌های شیمیایی
تخمیر: فرایندی که انرژی را به عنوان مزیت میکروب‌ها روی مواد، آزاد می‌کند تا آن‌ها را تجزیه نماید. یکی از فرآورده‌های فرعی رایج، الکل و اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه است. تخمیر، فرایند استفاده شده برای آزاد سازی مواد مغذی مواد غذایی در روده انسان است. هم چنین یک فرایند مهم استفاده شده برای ساختن نوشیدنی‌های الکلی از شراب و آب جو تا مشروبات الکلی قوی‌تر است.
فلاونول: یک گروه از ترکیبات گیاهی است. بعضی از آن‌ها آنتی اکسیدان هستند یعنی می‌توانند با آسیب سلولی ناشی از اکسید شدن- که غالباً منجربه سلامت قلب می‌شود- مبارزه کنند. از میان شناخته شده‌ترین فلاونول‌های آنتی اکسیدان، اپیکیتین است که در بعضی چای‌ها و محصولات کاکائویی یافت می‌شود.
میکروب: هر میکروارگان (اندام ریز) تک‌سلولی نظیر یک باکتری، گونه‌های قارچ یا ذرات ویروس. بعضی از میکروب‌ها باعث بیماری می‌شوند. سایر میکروب‌ها می‌توانند سلامتی ارگان‌های بالاتر از جمله پرندگان و پستانداران را ارتقاء دهند. با این همه، تأثیرات سلامتی بیشتر میکروب‌ها ناشناخته باقی می‌ماند.
التهاب: پاسخ بدن به چاقی و جراحت سلولی؛ اغلب شامل تورم، قرمزی، گرما و درد است. همچنین از ویژگی‌های اصلی برای توسعه و تشدید بسیاری از بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های قلبی و مرض قند است.
میکروب (مخفف میکروارگانیسم): یک چیز زنده که برای دیدن با چشم غیرمسلح بسیار کوچک است، از جمله باکتری، بعضی قارچ ها و بسیاری از موجودات دیگر مانند آمیب‌ها که اکثراً از یک سلول تشکیل شده‌اند.
مولکول: یک گروه الکتریکی خنثی از اتم‌هایی که کوچکترین مقدار ممکن از ترکیب شیمیایی را نشان می‌دهد. مولکول‌ها می‌توانند از انواع مجزا یا انواع متفاوت اتم ها ساخته شوند. به عنوان مثال، اکسیژن هوا از دو اتم اکسیژن (O2) تشکیل شده است اما آب متشکل از دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن (H2O) است.
مواد مغذی: ویتامین‌ها، مواد معدنی، چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌های مورد نیاز موجودات برای زند ماندن و آنچه از طریق رژیم غذایی استخراج می‌شود.
پلیمر: موادی که مولکول‌ها‌ی آن از زنجیره‌های بلند گروه‌های تکراری اتم ها ساخته شده است. پلیمرهای ساخته‌شده شامل نایلون، پلی واینل کلرید (شناخته شده به عنوان PVC) و بسیاری از انواع پلاستیک است. پلیمرهای طبیعی نیز شامل لاستیک، ابریشم و سلولز (یافت شده در گیاهان و استفاده شده به عنوان مثال برای ساخت کاغذ) است.
ویتامین: گروهی از مواد شیمیایی ضروری برای رشد و تغذیه طبیعی که به مقدار کم در رژیم غذایی لازم است؛ زیرا توسط بدن ساخته نمی‌شوند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید