آیا فلفل خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش مى دهد؟

آیا فلفل خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش مى دهد؟

ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون

نتایج یک سرى از تحقیقات اخیر نشان مىدهد که خوردن فلفل به صورت چشم گیرى از پیش روى بیمارى پارکینسون جلو گیرى مىکند. در این مقاله راجع به این موضوع که آیا مصرف فلفل مى‌تواند از مشکلات عصبى جلو گیرى کند یا خیر، بحث خواهیم کرد.

پارکینسون دومین بیمارى شایع در اختلالات عصبی، بعد از آلزایمر می‌باشد. یک میلیون نفز در ایالات متحده آمریکا و مقدار تخمین زده شده‌ى چهار میلیون نفر در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا می‌باشند.
بر طبق مطالعات جدید، فلفل می‌تواند احتمال ابتلا به بیمارى پارکینسون را کاهش دهد. انواع مختلف فلفل در سراسر دنیا، در اصل، اکثراً از یک خانواده مى‌باشند و مى‌توانند در بدن افراد، سپری دفاعى را در برابر حمله‌ى مخرب این بیمارى به سیستم مرکزى اعصاب، ایجاد کنند. باور بر این است که کاهش خطر ابتلا به پارکینسون، ریشه از نیکوتین موجود در فلفل مى‌گیرد. فلفل عضو خانواده‌ى رسته‌ى گیاهى به نام سولاناسئا مى‌باشد، دسته‌اى از گیاهان که حاوى مقادیر کمى از نکوتین مى‌باشند. تحقیقات اخیر نیز نشان مى‌دهد که نیکوتین موجود در سیگار نیز در کاهش ابتلا به پارکینسون نقش دارد. این نیکوتینى که به صورت طبیعى در فلفل وجود دارد است که احتمالاً تأثیر محافظتى در برابر این بیمارى، که مهارت‌هاى حرکتى را هدف قرار مى‌دهد، را دارد. دیگر سبزیجاتى که به رسته‌ى گیاهان سولاناسئا تعلق دارند، هم چون گوجه فرنگى، سیب زمینى، گل کلم و بادمجان نیز احتمال ابتلا به پارکینسون را کاهش مى‌دهند. همه‌ى این سبزیجات به مقدار کمى حاوى نیکوتین می‌باشند، که دانشمندان معتقدند این مقدار نیکوتین ما را از این بیمارى مخرب اعصاب محافظت مى‌کند. مشاهدات علمى که در رابطه با این تحقیق بوده است، در نشریه‌ی سالنامه‌ى نورولوژى در تاریخ ٩ ماه مى سال ٢٠١٣ توسط دانشمندان دانشگاه واشینگتن در سیاتل که روى این موضوع تحقیق مى‌کرده اند، منتشر شده است. این تحقیقات گزارش مى‌کند که افزایش استفاده از سبزیجاتى که حاوى نیکوتین طبیعى مى‌باشند، به ویژه فلفل‌ها، ممکن است در پایین آوردن شانس گسترش و پیش روى بیمارى، مفید باشند.
در این تحقیق از ۴٩٠ نفر که به بیمارى پارکینسون دچار شده بودند و ۶۴۴ نفر که دچار هیچ گونه بیمارى مربوط به اعصاب نبودند، خواسته شد تا به یک پرسش ‌نامه در رابطه با مصرف مواد خوراکى روزانه و عادات کشیدن سیگار و دخانیات، پاسخ بدهند. پس از مطالعه‌ى پاسخ‌نامه‌هاى مصرف خوراکى‌هاى روزانه‌ى هر گروه، دانشمندان مشاهده کردند که مصرف سبزیجاتى که حاوى نیکوتین هستند، به صورت محتمل، خطر ابتلا به بیمارى پارکینسون را کاهش مى‌دهد. در این تحقیق، شرکت کنند‌گانى که از این نوع سبزیجات مصرف مى‌کردند، احتمال ابتلاى آن‌ها به پارکینسون ١٩ درصد کمتر از افرادى بوده که از این سبزیجات، به هر دلیلى، استفاده نمى‌کردند.
با توجه به این تحقیقات، دیده شده است که در مقایسه با کسانی که کمتر از یک بار در هفته فلفل می‌خورند، کسانی که دو تا چهار بار در هفته فلفل می‌خورند سی در صد کمتر شانس ابتلا به PD را دارند. کسانى که مقدار بیشترى فلفل مصرف مى‌کنند احتمال ابتلا را به صورت چشم گیرى کاهش مى دهند، براى مثال کسانى که مصرف هفتگى پنج تا شش بار فلفل در هفته را دارند، ۵٠ درصد کمتر به پارکینسون مبتلا مى‌شوند. شواهد مقدماتى نشان مى‌دهد که هرچه مصرف فلفل بیشتر باشد، احتمال گسترش و پیش روى بیمارى پارکینسون، کاهش مى‌یابد. اثرات مثبت مصرف فلفل، در کاهش احتمال ابتلا به بیمارى پارکینسون، در کسانى که به هر نحو از تنباکو استفاده مى‌کنند، بسیار نا چیز مى‌شود. باور بر این است که عادت کشیدن سیگار، ممکن است مانع اجراى نقش مثبت فلفل و این گونه سبزیجات در کاهش احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون شود.
در این مطالعات به این نکته نیز اشاره شده است که، مصرف دیگر سبزیجات، به غیر از رسته‌ى سولاناسئا، در پیش گیرى از ابتلا به پارکینسون نقشى ندارد. این عمل کرد مثبت تنها در مصرف گیاهانى دیده شده که حاوى مقادیری نیکوتین مى‌باشند.

چگونه این مطالعات و تحقیقات را تفسیر کنیم
این امکان وجود دارد که نتایج این تحقیقات، در ارتباط با درک فواید نیکوتین، به اشتباه برداشت شود.
نباید به این نتیجه‌گیرى رسید که مصرف نیکوتین، پارکینسون را به کلى از ما دور مى‌کند. هیچ گونه شواهدى در نتیجه‌ى این تحقیقات، دال بر این موضوع نبوده که واقعاً تأثیر نیکوتین است که باعث جلو گیرى از ابتلا به پارکینسون مى‌شود و هیچ ترکیب دیگرى، موجود در این سبزیجات نیست که مانع از ابتلاى افراد به پارکینسون شود. مطالعات و تحقیقات وسیع‌ترى لازم است تا در مورد تأثیر نیکوتین در محافظت از افراد در برابر ابتلا به بیمارى‌هاى عصبى، بتوان نتیجه‌گیرى کرد. هم چنین، تنها به دلیل وجود نیکوتین در سیگار، احمقانه است که تصور کنیم سیگار کشیدن باعث ایجاد مصونیت در ابتلا به بیمارى پارکینسون مى‌شود. در سیگار صدها ماده‌ى شیمیایى وجود دارد که براى بدن زیان آور است.
پس هم چنان باید به سیگار کشیدن با دید ترس نگاه کرد، زیرا کشیدن سیگار احتمال ابتلا به سرطان را افزایش مى‌دهد. در هر حال، این تحقیقات نتایجی قطعى را در پى داشته است و البته هم چنان نیاز به تحقیقات بیشترى در این زمینه است. آن چه حتمى است آن است که مصرف مداوم فلفل هیچ ضررى به همراه ندارد. حال یا از فلفل قرمز جهت طعم دار کردن غذاى روزانه‌ى خود استفاده کنید یا از فلفل‌های دلمه‌اى سالم و بى‌آزار، که آماده کردن آن‌ها آسان است. راه هاى مختلفى براى اضافه کردن فلفل به منوى هفتگى وجود دارد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید