شناخت شخص امام زمان (ع)

شناخت شخص امام زمان (ع)

آخرین حجت بر حق خدا و خاتم اوصیاء محمد مصطفی (ص) امام زمان (ع) است که خلاصه ای از زندگی وجود مقدس ایشان تقدیم حضور شما می گردد.
امام زمان (ع) این آخرین امام برای بشریت در سال 255 هجری قمری در لحظات طلوع فجر روز جمعه در شهر سامرا یا « سر من رأی » چشم به جهان گشود . از نظر پدری متصل به پیغمبر اکرم (ص) است . پدر آن حضرت امام یازدهم شیعیان حضرت امام حسن عسکری (ع) است . مادر آن حضرت جناب نرجس خاتون ( ملیکه ) از نوادگان یکی از حواریون حضرت عیسی و نوه ی پادشاه روم است ( درباره ی شخصیت آن بانوی با فضیلت مفصل توضیح خواهیم داد.)
ما معتقد هستیم که امام زمان (ع) ، امام موعود از نسل پیغمبر اکرم (ص) است . موعود یعنی کسی که باید آخرالزمان بیاید و دنیا را از عدل و داد پر کند و تقریبا همه ی اقوام و ملل متفق القول هستند که پایان کار جهان به حاکمیت عدالت منتهی خواهد شد ؛ اما در این مورد اختلاف نظر هم وجود دارد. گروه های مختلف اسلامی اصولا متفقند که پایان کار عالم و حاکمیت حق مؤمنین به رهبری شخصی است به نام مهدی (ع) که میان اهل سنت و شیعیان وحدت نظر وجود دارد که حضرت مهدی (ع) از نسل رسول خدا (ص) و از فرزندان حضرت فاطمه زهرا (س) است . چیزی که هست اهل سنت عقیده دارند که این فرد هنوز متولد نشده و می گویند در آینده در آخرالزمان از نسل حضرت زهرا (س) فردی متولد خواهد شد و دنیا را از عدل و داد پر خواهد کرد ، اما ما به همان دلایلی که قبلا مطرح کردیم ، معتقدیم که این امام ، الان حضور دارد و زنده است . دلایل زیادی هم داریم که امام زمان (ع) اکنون در حال حیات و زندگی هستند . و باعث زندگی همه ی موجودات و استمرار حیات است .
در روایات اسلامی واسناد فریقین درباره ی شخصیت امام زمان (ع) از این که از نسل پیغمبر اکرم (ص) است احادیث ، و اخبار فراوانی وجود دارد که به چند نمونه از آن احادیث در باب وجود مقدس امام زمان (ع) اشاره می کنم .
رسول خدا (ص) فرمود : « المهدی من ولدی اسمه اسمی و کنیته کنیتی أشبه الناس بی خلقا و خلقا تکون له غیبه و حیره تضل فیه الأمم ثم یقبل کالشهاب الثاقب ویملأها عدلا و قسطا کما ملئت ظلما و جورا ؛ (1) مهدی از فرزندان من و هم نام من است ، کنیه اش کنیه ی من و شبیه ترین انسان ها به من از نظر شکل و قیافه و از نظر اخلاق و رفتار است . برای این فرزند من غیبتی است طولانی که باعث نگرانی می شود ».
چون غیبت طولانی شود بعضی از انسان ها و امت ها گمراه می شوند . ( حالا چرا گمراه می شوند در طول بحث مطرح خواهم کرد .) خلاصه این حدیث که امام زمان (ع) مانند خورشید فروزنده طلوع می کند و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد همچنان که پر از ظلم شده باشد . در این حدیث می بینیم که پیغمبر اکرم (ص) با صراحت می فرماید که مهدی (ع) فرزند من است و غیبت اوهم طولانی است . در نتیجه این طور نیست که در همان عصری که بخواهد ظهور کند متولد شود .
ام سلمه از قول رسول اکرم (ص) نقل می کند که مهدی از فرزندان حضرت زهرا (س) است و حدیثی جالب تر که حذیفه از قول رسول اکرم (ص) نقل می کند : « خطبنا رسول الله (ص) فذکر لنا ما هو کائن ثم قال : لو لم یبق من الدنیا إلا یوم واحد لطول الله عزو جل ذلک الیوم حتی یبعث رجلا من ولدی إسمه إسمی . و قال سلمان : یا رسول الله ! من انی ولد هو ؟ قال : من ولدی هذا و ضرب بیده علی الحسین (ع) ». (2)
روزی پیغمبر اکرم (ص) برای ما درباره ی چیزهایی که در آینده باید اتفاق بیفتد صحبت می کرد یعنی از آینده خبر می داد ، سپس فرمود : اگر از عمر دنیا جزو یک روز باقی نمانده باشد خدا این یک روز را آن چنان طولانی می کند تا این که فرزندی از فرزندان مرا مبعوث کند که نامش نام من است . در این حال سلمان فارسی به پاخاست و از رسول خدا (ع) پرسید : یا رسول الله ! این کسی که شما می گویید و فرزند شماست کیست و از کدامیک از فرزندان شما باید به وجود بیاید ؟ پیامبر دست روی امام حسین (ع) گذاشت و فرمود : از این فرزند من هست ، یعنی امام زمان (ع) از نسل ابا عبدالله الحسین (ع) پا به عرصه ی وجود خواهد گذاشت و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد . درباره ی شخصیت ظاهری و از نظر خلقت و شکل و شمایل ، همان طوری که در این احادیث آمد ، از پیامبر اکرم (ص) کرارا نقل شده که حضرت او را به خودش تشبیه فرمود .
در حدیث دیگری پیامبر اکرم (ص) فرمود : « المهدی رجل منی وجه ککوکب دری ؛ (3) مهدی از مردان من است ، چهره ی او مثل ستاره ی درخشان است ».
درباره ی زیبایی پیغمبر اکرم (ص) به ملاحت ، روایات زیادی وارد شده است . چهره ی امام زمان (ع) و چهره ی پیامبر اکرم (ص) شبیه به هم است .
در کتاب بحارالانوار جلد 51 حدیثی از امیرالمؤمنین (ع) نقل شده که حضرت در حال سخنرانی برای مردم بود که فرمودند : از فرزندان من شخصی خروج می کند ودنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد ، چهره ی او سفید مایل به سرخی است ( چهره ی گلگون دارد ) و شکل و قیافه و ویژگی های انسانی که از نظر جسمی بسیار توانمند است و فرمود : ران های او محکم ، استوار و ستبر و شکم او پهن است . (4) و در غالب احادیث چهره و پیشانی او را کشیده ذکر کردند . به گونه ای که پیشانی او به سمت فرق سر از دو طرف پیشروی می کند ، قامت رشیدی دارد و بین دندان های او هم فاصله است ؛ یعنی دندان های به هم پیوسته ای ندارد ، بین دندان های ثنایای او فاصله و فرجه و روزنه است ( به هم چسبیده نیست . ) ویژگی های دیگری که برای امام زمان (ع) ذکر می کنند مربوط به ویژگی های مربوط به ویژگی های جسمی است که در کتب معتبره ، احادیث زیادی در این باره نقل شده است که اگر در این احادیث دقت شود متوجه می شویم که غالب این احادیث قبل از ولادت امام زمان (ع) و از زبان رسول خدا (ص) و امیرالمؤمنین ، امام باقر و امام صادق (ع) نقل شده است . در هر مقطعی که لازم می دیدند درباره ی این امر مهم ؛ یعنی امامت حجت بر حق خدا صحبت می کردند و می خواستند اعتقاد به امام غایب را در میان پیروان خودشان به عنوان یک مساله قطعی و یک امر حقیقی و جدی تثبیت کنند . و نیز در حدیثی می خوانیم وقتی پیغمبر اکرم (ص) از آینده خبر می دهد یکی از اتفاق های مهم را ظهور امام زمان (ع) نقل می کند .
نکته دیگر ، درباره ی رشد جسمی امام زمان (ع) است ، از قول جناب حکیمه خاتون خواهر امام هادی و عمه ی امام عسکری (ع) که در تاریخ امام زمان (ع) حضور این بانو بسیار فعال بوده و یکی از شخصیت هایی است که بسیاری از اطلاعات از جانب او به جامعه دینی منتقل می شده ، نقل می کند که من چهل روز پس از ولادت امام زمان (ع) به محضر امام عسکری (ع) رسیدم و دیدم که امام کودکی را به من نشان می دهد که به قد و قواره ی بچه دو ساله است . من تعجب کردم و گفتم که این آقازاده کیست ؟ فرمود : این فرزند نرجس است .(5)
درباره ی انبیای عظام الهی و سفرای الهی و اوصیای آن ها که خداوند آن ها را برای اطاعت بندگانش مبعوث کرده است ، استثنائاتی وجود دارد که خلقت آن ها یکی از آن استثنائات است و فرزندانی که در آینده به عنوان رهبران الهی منصوب می شوند رشد یک ماهه ی آن ها به اندازه ی یک سال رشد کودک معمولی است . ویژگی های دیگری هم در این حدیث و احادیث دیگر برای آن حضرت ذکر شده که برای کسب اطلاعات افزون تر به کتب معتبر مراجعه شود .

پی نوشت:

1. بحارالانوار : 13/51.
2.بحارالانوار : 79/51.
3. الاربعین حدیثا فی المهدی ، ج 8 حافظ ابو نعیم .
4. بحارالانوار : 40/51.
5. بحارالانوار : 14/51.
منبع:کتاب ذکر نور در حضور مشتاقان ظهور

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید