عنایت و لطف امام زمان (ع) نسبت به شیعیان

عنایت و لطف امام زمان (ع) نسبت به شیعیان

وجود مقدس حضرت امام زمان مظهر صفات الهی است . خداوند متعال نسبت به همه ی مخلوقات خاصه به انسان ، لطف و رحمت دارد . امام زمان (ع) نیز مظهر لطف خدا بر همه ی انسان هاست . وجود مقدس امام زمان مظهر رحمانیت خداست ؛ بنابراین لطف و رحمت امام زمان هم شامل عموم انسان ها می شود و هم شامل مؤمنین.
از یک نظر وجود امام زمان (ع) برکات و خاصیتش به همه ی هستی بر می گردد و لطف برای همه است و به تعبیر خواجه نصیر طوسی « وجوده لطف و تصرفه لطف آخر و غیبته منا ». اما از جهت اظهار لطف و محبت امام زمان نسبت به مؤمنین و شیعیان ، ا زآنجایی که امام زمان ولی امر مسلمین است ، هیچ گاه ولی نباید از افراد تحت سرپرستی خود غافل باشد و در مشکلات آن ها بی تفاوت و بی توجه باشد . امام به منزله پدر است و پدر نسبت به فرزندان خود توجه دارد و به هنگام ضرورت ، لطف و مرحمتش را شامل حال آن ها می گرداند . امام زمان از یک جهت لطفش عام است و شامل عامه جهان تشیع و عموم مؤمنین می گردد و در بعضی از موارد هم خاص است و شامل افرادی می شود که از نظر درجات علمی و ایمانی به مراتبی نایل شده باشند و آن لطف خاص است . نمونه هایی از این دو لطفی که امام زمان به عنوان مظهر لطف الهی اعمال می کند ، مطرح می کنم . در درجه اول این عقیده ماست که امام زمان ، شیعیان خود را بی سرپرست نمی گذارد و به حال خود رها نمی کند و در سختی ها و شداید ، آن ها را تنها نمی گذارد .

نامه ای از امام زمان (ع)
در نامه ای که وجود مقدسش به یکی از بزرگان دین « محمد بن محمد بن نعمان » معروف به « شیخ مفید اعلی الله مقامه » می دهد ، این جمله را تصریح می کند : « انا غیر مهملین لمراعاتکم و لا ناسین لذکرکم و لولا ذلک لنزل بکم اللأوآء و استظلمکم الاعدآء » ؛ (1) همانا ما شما را رها نمی کنیم ، تنهایتان نمی گذاریم و هیچ وقت یاد شما را از خاطرمان نمی بریم که اگر چنین گردد ( یعنی شما را از یاد ببریم و رها کنیم) همانا بلای سختی بر شما نازل خواهد شد و مشکلات فراوانی برای شما پدید خواهد آمد و دشمنان شما را بی چاره خواهند کرد . ما نمی گذاریم که شما به چنین وضعیتی بیفتید .
با چنین جملاتی که امام زمان در توقیع مبارکش به مرحوم شیخ مفید می دهد تصریح می فرماید که ما مواظب شما هستیم ، و اگر مشکلی به وجود بیاید ، کمکتان می کنیم .
در مورد کمک امام زمان نسبت به عموم شیعیان که واقعا از وجود مقدسش همه ی جهان تشیع بهره می برد ، ما در طول تاریخ شواهد زیادی داریم که امام زمان به حال تشیع و به حال شیعیانش دعا می فرماید . هم برای مشکلات دنیا دغدغه خاطر دارند و هم برای مسائل آخرتشان نگرانی دارند .

پی نوشت:

1. احتجاج : 324/2.
منبع: ذکر نور در حضور مشتاقان ظهور

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید