داروخانه طبیعی در میوه ممنوعه

داروخانه طبیعی در میوه ممنوعه

سیب چه سرخ باشد و چه سبز، یکی از همان پنج میوه بهشتی است که درباره فوایدشان در قرآن و احادیث بسیار گفته شده، شاهد ادعای ما حدیثی از امام صادق (ع) است که می فرمایند: « اگر مردم می دانستند در سیب چیست، بیمارانشان را جز به آن درمان نمی کردند.» این میوه بهشتی از دیرباز نماد باروری و زیبایی بوده و در طب قدیم از سیب برای درست کردن انواع پماد و دارو استفاده می کردند. اگر می خواهید درباره ی خواص سیب بیشتر بدانید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.
یک ضرب المثل قدیمی می گوید خوردن یک عدد سیب در روز شما را از مراجعه به پزشکان بی نیاز می کند. دلیل این موضوع این است که این ماده غذایی قلیایی به نوعی تصفیه کننده و سم زداست. در طب قدیم نیز از سیب برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله نقرس کمک می گرفتند و دانشمندان اسلامی این میوه مقوی را مملو از خواص دارویی فراوان می دانستند؛ به طوری که امام صادق (ع) فرموده اند: « ما اهل بیت در طب مداوا نمی کنیم مگر با آب سرد که بر تبدار بریزند و خوردن سیب». پژوهش های جدید نشان می دهند که نوشیدن یک لیوان آب سیب در روز احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد. به عقیده محققان از آنجا که سیب حاوی مقادیر فراوانی از موادی به نام «استیل کولین» است. مصرف مداوم آن در پیشگیری از زوال عقل و جلوگیری از پیری زودرس سلول های مغزی نقش دارد. خواص درمانی این میوه بهشتی به همین جا ختم نمی شود. تحقیقات دیگری نشان داده است افرادی که عادت دارند. سیب بخورند، از گزند بیماری پارکینسون در امانند؛ بنابراین اگر از دچار شدن به این بیماری در هراس هستید، مصرف روزانه سیب را فراموش نکنید. محققان معتقدند با مصرف این میوه پر فیبر می توانید از کاهش دوپامین در مغز که علت ابتلا به پارکینسون است جلوگیری کنید. همچنین اگر از طرفداران این میوه خوش آب و رنگ هستید، خطر ابتلا به سرطان کمتر شما را تهدید خواهد کرد.
محققان به این نتیجه رسیده اند که ترکیبی به نام «تری ترپنوئید» که در پوست سیب موجود است از سرطانی شدن سلول های کبد، روده ، سینه و پانکراس پیشگیری می کند. همچنین زنانی که هر روز یک عدد سیب را در سبد غذایی خود قرار می دهند 28 درصد کمتر به دیابت نوع دوم مبتلا می شوند چرا که فیبر موجود در سیب، قند خون را متعادل نگه می دارد و از این رو برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند، بهترین میوه به حساب می آید. سیب خواص دیگری هم دارد؛ مثلاً اینکه با خوردن سیب می توانید میزان کلسترول خود را پایین نگه داشته و به حفظ سلامتی خود کمک کنید. از سوی دیگر فنولیک های موجود در پوست سیب از تجمع کلسترول ها در دیواره عروقی قلب جلوگیری کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی کاهش پیدا می کند. همچنین این میوه در بهبود عملکرد دستگاه گوارش نیز تأثیرگذار است. مثلاً در بیماران مبتلا به اسهال، آب از دست رفته بدن را جبران کرده و مصرف آن مانند دارو بیماری را کنترل می کند. همچنین پزشکان به افرادی که دچار سندروم روده تحریک پذیر هستند پیشنهاد می کنند سیب را از رژیم غذایی خود حذف نکنند. جالب است بدانید با خوردن مداوم این میوه بهشتی می توانید خطر ابتلا به بیماری های چشمی از جمله آب مروارید را به میزان قابل توجهی کاهش دهید و به تقویت سیستم بینایی خود کمک کنید.

1. خواص سیب برای انواع مزاج ها
سیب طبیعتی معتدل دارد و می توان گفت برای انواع مزاج ها مناسب است. اگر از طرفداران این میوه بهشتی هستید و مصرف یک عدد سیب آبدار و شیرین را از وعده غذایی روزانه خود حذف نکرده اید، مطمئن باشید اکسیر جوانی در دستان شما خواهد بود چرا که به واسطه ویتامین ها و آنتی اکسیدان های موجود در سیب تازه، سیستم ایمنی بدون تقویت شده و در برابر انواع عوامل بیماری زا مقاوم می شوید.
کارشناسان طب سنتی به کسانی که مزاج گرم دارند توصیه می کنند سیب ترش را در رژیم غذایی خود قرار دهند. طبیعت سیب شیرین گرم و تر است و برای افرادی که مزاج سرد دارند مناسب است اما انواع ترش آن طبیعتی سرد و خشک دارند. سیب معمولی با طعم ترش و شیرین که برای انواع مزاج ها مناسب است طبیعتی معتدل دارد. از سیب ترش در طب سنتی برای درمان مشکلات گوارشی و اسهال استفاده می کنند و معتقدند سیب بهترین دارو برای سوء هاضمه است.

2. می خواهید لاغر شوید…
کنترل وزن و کمک به چربی سوزی از دیگر معجزات میوه خوش طعمی است که در قرآن به کرات از آن نام برده شده، محققان معتقدند خوردن سیب با پوست به کاهش وزن کمک می کند و برای درمان یبوست مؤثر است. چاقی را بیماری عصر حاضر می دانند که در ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون بالا، دیابت نوع دوم و تنگی نفس در خواب ارتباط مستقیم دارد. از آنجا که با خوردن یک عدد سیب تا ساعت ها احساس سیری خواهید کرد، توصیه می شود روز خود را با خوردن سیب آغاز کنید و بین وعده های غذایی، مصرف سیب را جایگزین میان وعده های چرب و شیرین کنید. کارشناسان معتقدند با خوردن یک سیب متوسط در روز به طور میانگین 18 درصد از نیاز روزانه بدنتان به فیبر تأمین خواهد شد و از طرف دیگر، نسبت میزان پتاسیم به سدیم موجود در سیب رژیم مناسب را برای افراد چاق فراهم می کند و سرعت چربی سوزی را در بدن افزایش می دهد.

3. اول بو کن بعد بخور!
امروزه از خواص روغن یا عصاره میوه و گیاهان دارویی در روش هایی مانند رایحه درمانی برای تسکین و کنترل بیماری های جسمی و روانی کمک می گیرند؛ تکنیکی که در زمان پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) نیز از آن یاد شده است. در این زمینه امام باقر(ع) می فرمایند: « موقعی که خواستی سیب بخوری ابتدا آن را استشمام کن. سپس بخور زیرا در این صورت آنچه را که به روح تو عارض گشته ساکت می کند.»
در روایات متعدد آمده است، رسول خدا (ص) نگاه کردن به ترنجبین سبز و سیب قرمز را دوست داشتند. همچنین از امام باقر (ع) نقل است که می فرمایند: «اگر خواستی سیب بخوری، ابتدا آن را ببو. سپس بخوری، ابتدا آن را ببو، سپس بخور چرا که این کار باعث می شود دردها از بدنت خارج شود». جدیدترین پژوهش ها نیز نشان می دهند عطر سیب علائم بیماری و سردرد را در بیماران مبتلا به میگرن کاهش می دهد. بنابراین اگر از سردردهای میگرنی رنج می برید، به جای اینکه در معرض رایحه هایی مانند دودسیگار، ادکلن و برخی از غذاها قرار بگیرید، سیب سبز استشمام کنید. علاوه بر این نگاه کردن و بوییدن سیب قرمز قبل از خواب، خوابی راحت را برای شما هدیه می دهد و تفکر مثبت به همراه خواهد داشت.

4. چای سیب بنوشید
حتماً درباره چای میوه یا چای گل چیزهایی شنیده اید. چای سیب را معمولاً از میوه، پوست یا برگ درخت سیب تهیه کرده و در آن از عسل یا دارچین هم استفاده می کنند. کاهش بی خوابی، آرامش اعصاب و تقویت سیستم ایمنی از خواص چای سیب است.
برای تهیه چای سیب می توانید یک عدد سیب را همراه با پوست در دو فنجان آب جوش بریزید تا دم بکشد. 10 تا 15 دقیقه زمان لازم دارید تا چای سیب حاضر شود. برای خوش طعم شدن این چای می توانید دو قاشق چایخوری عسل بعد از صاف کردن به آن اضافه کنید. یک روش دیگر برای درست کردن چای سیب، استفاده از چای کیسه ای دارچین، عسل و آب سیب است. برای تهیه این چای یک فنجان آب سیب طبیعی، دو قاشق غذاخوری عسل و نصف قاشق چایخوری دارچین را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس دو عدد چای کیسه ای را در دو فنجان آب قرار دهید تا دم بکشد و بعد آن را به مواد اولیه اضافه و نوش جان کنید. چای سیب و دارچین، سیستم ایمنی را تقویت می کند و قند خون را در وضعیت ثابتی قرار می دهد.
چای برگ درخت سیب برای افراد مبتلا به سرماخوردگی هم فایده دارد. کافی است برگ این درخت را شسته، خشک و آسیاب کنید. همراه با یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق چایخوری عصاره لیموترش تازه و قطعات سیب خرد شده به آب جوش اضافه کنید و پس از دم کشیدن و رد شدن از صافی بنوشید. بهتر است لیمو و عسل را پس از صاف کردن به چای اضافه کنید و قبل از خواب بنوشید. چای برگ سیب مدر و برای التهابات مثانه و کلیه مفید است.
منبع مقاله: ماهنامه دین و زندگی همشهری آیه شماره 6 مهرماه 1391

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید