این میوه سوغات بهشت است

این میوه سوغات بهشت است

نویسنده: مریم بهریان

درباره خواص ریز و درشت گلابی
از آیات قرآن و روایات ائمه معصومین (ع) این گونه تفسیر می شود که عمده غذای اهل بهشت از میوه های معطر و خوش طعم است. امام صادق (ع) 5 میوه را بهشتی معرفی کرده اند که یکی از آنها گلابی است؛ به طوری که آن حضرت فرموده اند گلابی معده را پاک و آن را تقویت می کند اما خوردن گلابی در حال سیری سودمندتر از خوردن آن در حال گرسنگی است. کسی که دلش گرفته و اندوهناک است باید گلابی را بعد از غذا بخورد. همچنین از امام باقر (ع) نقل شده که فرمودند: «گلابی مانند اُجاص (آلو) برای درمان صفرا و جلوگیری از برانگیخته شدن آن نیکوست و برای درد آن آرام بخش است». امام کاظم (ع) نیز درخصوص خواص گلابی می فرمایند: « گلابی نرم و تازه حرارت بدن و تب را از بین می برد.»

1. گلابی ها در طب سنتی
گلابی طبیعتی معتدل دارد و چه شیرین باشد و چه گس، برای تمام افراد بامزاج های مختلف یک خوراکی مقوی و بی ضرر به حساب می آید. البته افرادی که طبیعتی سرد دارند باید از مصرف افراطی گلابی پرهیز کنند چرا که باعث نفخ معده و درد آن می شود.
به عقیده متخصصین طب سنتی افراد مبتلا به سنگ کلیه بهتر است مصرف گلابی را در رژیم غذایی خود قرار دهند. در طب قدیم از برگ های جوان و خشک درخت این میوه بهشتی به دلیل وجود ترکیبات مفید در آن، برای درمان بیماری های مختلف استفاده و از دانه آن اسانس و از شکوفه آن داروی تقویت کننده معده تهیه کردند.

2. محافظی برای قلب
گلابی سرشار از ویتامین هایی مانند c و k و مواد معدنی ای مثل مس است. این آنتی اکسیدان ها از سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. با خوردن یک گلابی در روز، 11 درصد از نیاز روزانه بدن شما به ویتامین c و نزدیک 10 درصد از نیاز بدنتان به مس برطرف خواهد شد. گلابی تقویت کننده قلب نیز هست و از آن محافظت می کند. نقل است مردی نزد امام صادق (ع) رفت و از گرفتگی قلب و ناراحتی آن شکایت کرد. آن حضرت فرمودند: « گلابی بخور. در گلابی خواصی هست که به طور غیر مستقیم تأثیرات نیکویی بر روی قلب دارد.» این میوه بهشتی حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر رژیمی است.
بنابر تحقیقات انجام شده، فیبر رژیمی پایین آورنده کلسترول بدن است و به دفع آن کمک می کند. همچنین وجود مقادیر بالای ترکیبی به نام «پکتین» در گلابی از افزایش میزان کلسترول مضر در خون جلوگیری می کند. به توصیه پزشکان برای اینکه از ابتلا به سکته قلبی در امان باشید، بهتر است خوردن گلابی را از رژیم غذایی روزانه خود حذف نکنید. پژوهش ها نشان می دهند که خوردن گلابی احتمال ابتلا به سکته قلبی را تا 50 درصد کاهش می دهد. امام صادق (ع) در این خصوص می فرمایند: « گلابی بخورید زیرا قلب را روشن می کند و دردهای داخلی را به اذن خداوند تسکین می دهد.»

3. میوه ای مفید برای دیابتی ها
اگر به مواد غذایی آلرژی دارید و برای خوردن انواع خوراکی ها همیشه در تردید هستید، خیالتان از بابت خوردن گلابی راحت باشد. این میوه حاوی ترکیباتی است که در مقایسه با دیگر میوه ها کمتر در بدن آلرژی ایجاد می کند. در واقع این میوه برای بدن ایمن بوده و اغلب به عنوان نخستین میوه به نوزادان داده می شود. گلابی را کنترل کننده دیابت نیز می نامند و از آنجا که پر فیبر است، شاخص گلایسیمیک پایینی دارد و میان وعده مفیدی برای دیابتی ها به شمار می رود؛ بدین معنا که قدرت جذب قند این میوه توسط جریان خون پایین است و از هر گلابی، تنها 26 گرم قند وارد جریان خون می شود و این مسئله به کنترل ترشح انسولین و گلوکز خون کمک کرده و مانع از افت سریع قند در بیماران دیابتی می شود. این میوه بهشتی به دلیل شیرینی ملایمی که دارد، در مقایسه با دیگر مواد غذایی قندی کمتر باعث پوسیدگی دندان ها می شود.
همچنین این میوه خوش عطر و خوشمزه، به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های مفید از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می کند. بنابراین اگر به بیماری فشار خون مبتلا هستید، بهتر است خوردن گلابی را فراموش نکنید.

4. پیشگیری از سرطان
سرطان از بیماری های شایع دنیای امروز به شمار می رود. آمارها نشان می دهند که شمار مبتلایان به این بیماری در حال افزایش است. یکی از راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان، پیروی از الگوهای صحیح غذایی است. این روزها که میوه های پاییزی را می توانید به وفور در بازار پیدا کنید فرصت بسیار خوبی است تا با تغذیه سالم، سلامتی را به زندگی تان دعوت کنید. محققین معتقدند مصرف روزانه گلابی می تواند افراد مستعد ابتلا به سرطان را در برابر این بیماری مصون نگه دارد. ترکیبات موجود در این میوه بهشتی از سرطانی شدن سلول های روده بزرگ جلوگیری می کند و شانس ابتلا به سرطان را تا 34 درصد در زنان یائسه کاهش می دهد.

5. گلابی، عسل و باقی ماجرا
پوره گلابی برای افراد مبتلا به تنگی نفس مفید است. به ویژه در کودکانی که مستعد ابتلا به این مشکل هستند و هنگام فعالیت و بازی یا در آب و هوای گرم دچار مشکل تنگی نفس می شوند، خوردن عصاره گلابی یا مخلوط پوره آن با عسل می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. همچنین اگر به تازگی دچار گلو درد شده اید یا فکر می کنید عملکرد تارهای صوتی تان به خوبی گذشته نیست، دو عدد گلابی گس را بپزید و با مقداری عسل و آب گرم مخلوط کرده و میل کنید. پوره گلابی با عسل برای درمان سرفه های خشک و مزمن نیز مفید شناخته شده است. نصف گلابی را له کرده و آن را با یک قاشق غذا خوری عسل مخلوط کنید، سپس به مدت 10 دقیقه آن را در دهان نگه داشته، بعد بخورید.

6. بمب های انرژی
اگر احساس خستگی و افت انرژی می کنید، یک لیوان عصاره گلابی می تواند انرژی از دست رفته را به شما بازگرداند و احساس سرزندگی را برایتان به ارمغان بیاورد. در روایات از گلابی به عنوان یک میوه مفرح و ضد غم و اندوه نام برده شده. از سوی دیگر این میوه حاوی ترکیبات بسیار مفید و مقوی است که به سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. از آنجا که در فصل پاییز به دلیل تغییرات آب و هوایی احتمال ابتلا به سرماخوردگی بیشتر است، با خوردن یک گلابی در روز می توانید بدنتان را از ابتلا به سرماخوردگی مصون نگه دارید. اگر هم دچار سرماخوردگی شدید یا تب کردید، از خوردن گلابی غافل نشوید. درگذشته طبیبان به بیمار تبدار یک لیوان عصاره گلابی می دادند تا بدن آن ها به دمای متعادل برسد و تب شان فروکش کند. این میوه خوش طعم خاصیت ضد التهابی نیز دارد و برای کاهش دردهای ناشی از التهاب، مانند دردهایی که در بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی ایجاد می شود، داروی مفیدی است. برای در امان ماندن از بیماری خاموش قرن ( پوکی استخوان) راه های مختلفی وجود دارد؛ مثلاً اینکه ورزش را از برنامه زندگی تان حذف نکنید. یا لبنیات را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. روش دیگر، خوردن یک گلابی در روز است. این میوه حاوی مقادیر زیادی از عنصر «برون» بوده و به جذب بیشتر کلسیم دریافتی کمک می کند.

7. فرزندان زیبا
از آنجا که این میوه طبیعتی معتدل دارد و حاوی قندهای غیر مضر است برای دیابتی ها مفیده بوده و تشنگی را رفع می کند. با رژیم گلابی می توان به سم زدایی بدن کمک کرد و فشار خون را کاهش داد. فیبر غیر حلال موجود در گلابی، از ایجاد پولیپ روده جلوگیری می کند و به دلیل داشتن فولات برای زنان باردار مفید بوده و جنین را در برابر بیماری ها مصون نگه می دارد. از سوی دیگر در روایات بسیاری سفارش شده پدر ومادر قبل از اینکه تصمیم به بچه دار شدن بگیرند گلابی بخورند؛ به طوری که نقل شده خوردن گلابی توسط پدر سبب زیبایی فرزند می شود. یا روایت است به زنان باردار گلابی بدهید که فرزندان را نیکو و زیبا می کند. همچنین خوردن گلابی مایه قوت قلب، پاکی معده، صفای دل، دلیری و زیبایی بچه می شود. در کتاب «کافی» نقل است امام صادق (ع) درحالی که به کودکی زیبا می نگریستند فرمودند: «باید پدر این پسر بچه گلابی خورده باشد». روایت است پیامبر (ص) گلابی شان را تقسیم کرده و به جعفر بن ابوطالب دادند و به او فرمودند: « بخور! همانا گلابی رنگ را جلا می دهد و فرزند را نیکو می گرداند.»
منبع مقاله: نشریه همشهری آیه شماره 8

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید