از اسرار تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیه چه می دانید؟

از اسرار تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیه چه می دانید؟

آثار و اسرارتسبیح حضرت زهرا علیهاالسلام

نجات از شقاوت
تسبیح حضرت زهرا علیهاالسلام از آثار و برکات بسیاری‌ برخوردار است که از جمله‏ ی‌ آنها نجات یافتن از شقاوت و بدبختی‌ است. هر انسانی‌ به تناسب بینش و نگرشی‌ که به جهان هستی‌ و وجود پرآشوب خود دارد به دنبال خوشبختی‌ است، و به عبارتی‌ دیگر یکی‌ از مهمترین مسائلی‌ که همه‏ی‌ انسانها را آگاه یا ناآگاه به خود مشغول داشته است به طوری‌ که کارهی‌ زندگی‌ و برنامه ‏هایشان را در جهت وصول به آن پی‌ریزی‌ می‌کنند، مسئله‏ی رسیدن به سعادت و گریزانی‌ از شقاوت است.

منتهی‌ از آنجایی‌ که انسان اختیار دارد، راه خودش را باید آزادانه انتخاب کند. لذا انسان بعد از اینکه راه برایش نمایان شد، گاهی‌ حسن انتخاب به خرج می‏دهد و سبیل هدایت می‏پیماید، و گاهی‌ سوء انتخاب به خرج داده و سبیل ضلالت و گمراهی‌ پیش می‌گیرد. و این مسئله شقاوت و سوء عاقبت مسئله‏ی‌ است که همه‏ی‌ آنان که به خود آمده‏اند، از آن می‌ترسند و آنها که بصیرت ندارند و در خواب غفلت عمر می‌گذرانند از آن نیز به غفلت به سر می‌برند.

لذا آن دسته که داری‌ بصیرت هستند، به لحاظ خوف از شقاوت همیشه دست به دعا و ذکر بلند می‌‏کنند و با تضرع و اصرار از خدی‌ خویش طلب دوری‌ از شقاوت و وصول به سعادت می‌نمایند. مداومت بر تسبیح فاطمه زهرا علیهاالسلام، موجب محفوظ ماندن از شقاوت و بدبختی‌ است.

از این رو شایسته نیست که از برکات و آثار آن غفلت نموده و در انجام آن کوتاهی‌ و سستی‌ نمائیم. امام صادق علیه‏السلام در این رابطه می‌فرماید: «یا اباهارون، انا نأمر صبیاننا بتسبیح فاطمه علیهاالسلام کما نأمرهم بالصلاه، فألزمه، فانه لم یلزمه عبد فشقی‌». (1) ای‌ اباهارون! ما بچه‏ خود را همانطور که به نماز امر می‌کنیم به تسبیح حضرت فاطمه علیهاالسلام نیز امر می‌کنیم. تو نیز بر آن مداومت کن، زیرا هرگز به شقاوت نیفتاده است بنده‏ی‌ که بر آن مداومت نموده است. و نیز از این حدیث شریف استفاده می‌شود که شایسته است والدین محترم، تسبیح حضرت زهرا علیهاالسلام را مانند نماز به فرزندانشان تعلیم کنند، باشد که مشمول این حدیث گردند.

دوری‌ شیطان و خشنودی‌ خدا
شیطان همواره دشمن دیرینه‏ انسان بوده و هست و هیچگاه انسان از حیله‏ها و خواطر شیطانی‌ او در امان نیست. شیطان بنا بنا بر آیات الهی‌، دشمن قسم خورده‏ی‌ انسان است تا او را به هر طریق ممکن به گمراهی‌ بکشاند. از این رو آدمی‌ همیشه در معرض تهاجم شیطان و وساوس شیطانی‌ است.

بعضی‌ انسانها در مقابل این تهاجم شیطانی‌ و خواطر نفسانی‌ همیشه در حال فرارند که در این صورت همواره مورد تعقیب شیطان و خواطرند، و هیچگاه خلاصی‌ ندارند و ی‌ بسا در آخر خسته شده و نفس‏زنان تسلیم شوند، و عده‏ی‌ اندک در تلاش‏اند که با مداومت بر ذکر و فکر و عمل، چنان رفتار کنند که شیطان و خواطر را از خود فراری‌ دهند و شیطان را از خود دور کنند که البته راهی‌ است مشکل کسانی‌ که به این مقام برسند داری‌ نفس مطمئنه خواهند شد که دیگر دگرگونی‌ در آن راه ندارد.

وقتی‌ انسان توانست شیطان را از خود دور و طرد کند، و به طاعات عمل نماید و در کارها و اذکار و عبادتهی‌ خود اخلاص ورزد، رضایت خدا نیز حاصل گردد، چون شیطان و وساوس او یکی‌ از بزرگترین موانع کسب رضایت و خشنودی‌ حق تعالی‌ است.

آری‌ رضا و رضوان خداوند سبحان مطلوب سالکان و منتهی‌ آرزوی‌ عارفان است. یکی‌ از راههایی‌ که می‌تواند شیطان را از انسان دور کرده و موجبات رضی‌ الهی‌ را فراهم آورد مداومت بر تسبیح حضرت فاطمه‏ زهرا علیهاالسلام است.

امام باقر علیه‏السلام می‌فرماید: «من سبح تسبیح فاطمه علیهاالسلام ثم استغفر، غفر له، و هی‌ مائه باللسان، و الف فی‌ المیزان، و یطرد الشیطان، و یرضی‌ الرحمان». (2) هرکس تسبیح حضرت فاطمه علیهاالسلام را بجا آورد و پس از آن استغفار کند، مورد مغفرت قرار می‌گیرد، و آن تسبیح به زبان صداست، و در میزان (اعمال) هزار (ثواب) دارد، و شیطان را دور کرده، و خدی‌ رحمان را خشنود و راضی‌ می‌نماید. و به سند معتبر از امام صادق علیه‏السلام منقول است که چون آدمی‌ در جی‌ خواب خود می‌خوابد، فرشته‏ی‌ بزرگواری‌ و شیطان متمردی‌ به سوی‌ او می‌آیند، پس فرشته به او می‌گوید: روز خود را به خیر ختم کن و شب را با خیر افتتاح کن، و شیطان می‌گوید: روز خود را با گناه ختم کن و شب را با گناه افتتاح کن. اگر اطاعت فرشته کرد و تسبیح حضرت زهرا علیهاالسلام را در وقت خواب خواند، فرشته آن شیطان را می‌راند و از او دور می‌کند، و او را تا هنگام بیداری‌ محافظت می‌کند، پس باز شیطان می‌آید و او را امر به گناه می‌کند و ملک او را به خیر امر می‌کند. اگر از فرشته اطاعت کرد و تسبیح آن حضرت را گفت آن فرشته، شیطان را از او دور می‌کند و حقتعالی‌ عبادت تمام آن شب را در نامه‏ی‌ عملش می‌نویسد. (3)

شفای‌ کم‏ شنوایی‌ و درد جسمانی‌
تسبیح حضرت فاطمه علیهاالسلام بنا بر شواهد روایی‌ و تاریخی‌ در بعضی‌ موارد بر بیماری های‌ جسمی‌ نیز مؤثر بوده و باعث درمان بیماری‌ گوش شده است.

یکی‌ از یاران امام صادق علیه‏السلام نزد آن حضرت آمده و از کم‏ شنوایی‌ گوش خود نزد آن حضرت شکایت کرد، امام علیه‏السلام به او فرمود: «علیک بتسبیح فاطمه علیهاالسلام». (4) چه چیز مانع و جلوگیر تو است و چرا غافلی‌ از تسبیح حضرت فاطمه علیهاالسلام؟ آن مرد پرسید: قربانت گردم، تسبیح فاطمه چیست و چگونه است؟ حضرت فرمود: سی‌ و چهار مرتبه «اللَّه ‏اکبر»، سی‌ و سه مرتبه «الحمدلله» و سی‌ و سه مرتبه «سبحان‏ اللَّه» که صد عدد می‌شود. آن مرد گوید: «فما فعلت ذلک الا یسرا حتی‌ اذهب عنی‌ ما کنت اجده». (5) و من این کار را در اندک زمانی‌ انجام دادم و کم‏شنوایی‌ام برطرف شد.

برائت از دوزخ و نفاق
چنانچه گفته شد بنا بر روایت امام صادق علیه‏السلام، تسبیح حضرت زهرا علیهاالسلام از جمله‏ی‌ ذکر کثیری‌ است که خداوند در قرآن کریم یاد فرموده: «تسبیح فاطمه الزهراء علیهاالسلام من الذکر الکثیر الذی‌ قال اللَّه عز و جل: «و اذکروا اللَّه ذکرا کثیرا». و از طرفی‌ رسول گرامی‌ اسلام فرموده است: «من اکثر ذکر اللَّه عز و جل احبه اللَّه و من ذکر اللَّه کثیرا کتبت له براءتان: براءه من النار و براءه من النفاق». (6)

هرکس ذکر خدی‌ عزوجل را بسیار کند خداوند او را دوست دارد، و هر که ذکر خدا را بسیار کند بری‌ او دو برائت (منشور آزادی‌) نوشته شود: یکی‌ برائت از آتش جهنم، و دیگری‌ برائت از نفاق و دورویی‌. لذا تسبیح صدیقه‏ی‌ طاهره اگر با شرائطش انجام پذیرد، موجب برائت از دوزخ و نفاق می‌گردد.

غفران الهی‌
یکی‌ دیگر از آثار تسبیح حضرت فاطمه علیهاالسلام، غفران الهی‌ است. غفران ربوبی‌، همه‏ی‌ ذنوب و آثار سوء تیرگیهی‌ آنها را از میان می‌برد، حجابها را برطرف کرده و نقائص وجودی‌ انسان را کنار می‌زند. اما متأسفانه کمتر کسی‌ هست که بداند غفران یعنی‌ چه و نیاز به آنچه معنایی‌ دارد، و چگونه می‌شود غفران الهی‌ همه‏ مشکلها را حل، و فاصله ‏ها را از میان بردارد؟ در فرق بین عفو و غفران گفته شده که: عفو الهی‌، نادیده گرفتن و به حساب نیاوردن لغزشها و خطاها و نقیصه‏ ها و عیب ها، و محو آثار نامطلوب آنهاست.

و غفران الهی‌ عبارت است از افاضات و رحمتهایی‌ که به دنبال نادیده گرفتن لغزشها و خطاها و نقیصه‏ها، متوجهانسان می‌گردد و او را تکمیل می‌کند و نقایص و عیوب وجودی‌ وی‌ را برطرف می‌نماید. غفران بعد از عفو است. عفو نادیده گرفتن بدیهاست و غفران، برطرف کردن آنها از وجود سالک و تبدیل آنها به خوبیها و کمالات است.

عفو ربوبی‌، انسان را از سقوط و هلاکت نجات می‌دهد و غفران الهی‌، به سالک پر و بال عطا می‌کند و بالا مبرد. لذاست که اگر عفو و گذشت ربوبی‌ نباشد، رهروان طریق با شکست روبرو شده و کنار زده می‌شوند، و اگر غفران ربوبی‌ نباشد، آنها از حرت و پیشرفت بازمانده و متوقف می‌گردند. امام صادق علیه‏السلام می‌فرماید: «من سبح تسبیح فاطمه الزهراء علیهاالسلام قبل ان یثنی‌ رجلیه من صلاه الفریضه، غفر اللَّه له». (7)

هرکس تسبیح حضرت فاطمه‏ی‌ زهرا علیهاالسلام را قبل از اینکه وضع خود را بعد از نمار واجب عوض کند، بجا آورد، خدی‌ متعال او را مشمول مغفرت خود می‌گرداند.

البته نباید چنین پنداشت که این «تسبیح» به لحاظ اینکه ظاهری‌ بسیار خلاصه دارد و انجام دادن آن بسیار آسان است، چگونه می‌شود از چنین آثار و برکاتی‌ برخوردار باشد؟! آری‌ این تسبیح به ظاهر بسیار خلاصه است، اما در نزد آگاهان و عارفان آشنا، دریایی‌ از حقایق و اسرار توحید را در بر دارد و نیز انجام آن به ظاهر خیلی‌ آسان است، ولی‌ اگر خوب بجا آورده شود، مشکلها را آسان می‌گرداند.

پی نوشتها:
1ـ فروع کافی‌، کتاب الصلاه، ص 343، ح 13.
2ـ وسائل الشیعه، ج 4، ص 1023، ح 3.
3ـ شیطان دشمن دیرینه‏ی‌ انسان، محمد نصیری‌، ص 136.
4ـ بحارالأنوار، ج 85، ص 334، ح 20.
5ـ بحارالأنوار، ج 85، ص 334، ح 21.
6ـ اصول کافی‌، ج 2، ص 499، ح 3.
7ـ فروع کافی‌، کتاب الصلاه، ص 342، ح 6.

منبع: سایت مبلغ

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید