رهایى‌بخش جهان از افق روایات شیعه

رهایى‌بخش جهان از افق روایات شیعه

منبع:روزنامه رسالت – شماره 6283
هنگامى که به کتاب‌هاى مربوط به سنت پیغمبر- صلى‌الله علیه و آله- مراجعه مى‌کنیم، آن کتابها را آکنده از احادیث صحیح و متواترى مى‌بینیم که رسول‌خدا – صلى‌الله علیه و آله- در آنها تصریح فرموده‌اند به این که مردى از عترت آن حضرت در آخرالزمان خروج خواهد کرد و زمین را پر از قسط و عدل خواهد ساخت، پس از آن که از ظلم و جور پر شده باشد و در این احادیث به طور خاص ویژگى‌هاى نسبى و حتى اوصاف بدن و جسم او توصیف و مشخص شده است.
گزیده‌اى از فرمایش معصومان علیهم السلام درباره حضرت مهدی- علیه‌السلام-: پیامبراکرم – صلى‌الله علیه و آله- مى‌فرمایند:‌”مهدى قائم- عجل‌الله تعالى فرجه الشریف- از فرزندان من است، نام او نام من، کنیه‌اش کنیه من و از نظر سیرت و صورت شبیه‌ترین مردمان است به من.”
پیامبر اکرم- صلى‌الله علیه و آله- مى‌فرمایند: “خلفا و اوصیاى من و حجت‌هاى خدا بر مردمان بعداز من دوازده نفرند که اول آنها على و آخر آنها مهدى است.”
پیامبر اکرم- صلى‌الله علیه و آله- مى‌فرمایند: “هرکس قائم را از اولاد من در دوران غیبتش انکار کند به عهد جاهلیت مرده است.”
امیرمومنان- علیه‌السلام- مى‌فرمایند: “صاحب این امر از نسل من است. او اوج قله شرف عرب، اقیانوس بیکران کرامت بشر، عزیز اهل خود و برگزیده تبار خویش مى‌باشد. دست بخشنده خدایى است. بلندترین قله جهان در برابر بزرگوارى‌اش پست نماید. کوه‌هاى بلند و بالا در برابر اصالت و کرامتش سست نماید. دژى محکم و پناهگاهى مستحکم است. دانش او از همه فزون‌تر و مرحمتش از همه گسترده‌تر است. بارخدایا! بیعت او را پایان‌بخش اندوه‌ها قرار ده و به‌وسیله او شکافها و نفاق‌ها را از میان امت بردار،…
… هرگز وسوسه گمراهان فتنه‌جو شما را از راه او منحرف نکند که هرکس در برابر او لب به اعتراض گشاید به بدترین فتنه‌ها افتاده و هرکس سکوت نماید از یارى حق روى برتافته است.”
روزى نزدیک به چهل تن از شیعیان حضور امام حسن عسکری- علیه‌السلام- شرفیاب شدند و از حضرتش تقاضا کردند که حجت پس از خویش را به آنان معرفى کند. آن حضرت در حالى که کودکى بسیار زیبا را به آنان نشان مى‌دادند، فرمودند: “این، پس از من امام شماست و جانشین من است بر شما او را اطاعت کنید و پس از من پراکنده نشوید که دینتان تباه مى‌شود و به هلاکت مى‌افتید. بدانید که پس از امروز او را نخواهید دید تا اینکه عمرى از او سپرى گردد. بنابراین هر آنچه عثمان (نایب اول)‌بگوید بپذیرید و به فرمانش گردن نهید و گفتارش را قبول کنید. زیرا وى جانشین امام شماست و کار بر عهده اوست.”
رسول خدا – صلى‌الله علیه و آله- او را اینچنین توصیف مى‌کند:‌”مهدى از نسل من است، سیمایش چون ماه تابان و چهره‌اش گرد و درخشان است. رنگش عربى (گندم‌گون) و جسمش اسرائیلى (راست‌قامت و تا حدى بلندقد) است.”
امیرمومنان-علیه‌السلام- مى‌فرمایند: “مهدى دیدگانى مشکی، موهایى پرپشت، چهره‌اى چون ماه تابان، پیشانى باز و درخشان، خالى (بر گونه راست) و نشانى (چون مهر نبوت در میان کتف.) امام باقر علیه‌السلام مى‌فرمایند: “ابروهایش به طرف صورتش فروهشته، دیدگانش از شب زنده‌دارى فرو رفته، بر گونه‌اش نشانى (خالی) هست.”
امام صادق- علیه‌السلام- مى‌فرمایند: “او براى مردم از خودشان به سرپرستى سزاوارتر، از پدر و مادرشان مهربان‌تر و در برابر خدا از همه متواضع‌تر است. آنچه به مردم فرمان دهد خود بیش از دیگران به آن عمل مى‌کند و آنچه را از آن نهى کند خود بیش از همگان از آن پرهیز مى‌کند.”
امام صادق- علیه‌السلام- مى‌فرمایند: “مهدى بخشنده‌اى است که مال را به وفور مى‌بخشد، بر مسئولان کشورى بسیار سخت مى‌گیرد و بر بینوایان بسیار رئوف و مهربان است.”

معرفى آخرین منجى از دیدگاه شیعیان
نام: محمد
کنیه: ابوالقاسم، مهدی، حجت، موعود، قائم، منتظر، صاحب الزمان، خلف الصالح، بقیه‌الله، ولى‌عصر، حجت‌الله، حجت‌بن الحسن
نام پدر: امام یازدهم امام حسن عسکری- علیه‌السلام-
نام مادر:‌نرگس نواده قیصر روم و از نسل حضرت داود و شمعون وصى حضرت عیسی- على نبینا و آله و علیه السلام-
زمان تولد: 255 هجرى قمری.
مکان تولد:‌سامرا
محل ظهور: شهر مکه، مسجدالحرام، بین رکن و مقام.
روز ظهور: جمعه.
زمان ظهور: همچون قیامت، هیچ‌کس غیر از خدا نمى‌داند.
مکان اولین سخنرانى پس از ظهور:‌پشت به خانه کعبه بین رکن و مقام.
تعداد پیوستگان در مرحله اول:313‌ نفر از نقاط مختلف جهان.
تعداد پیوستگان در مرحله دوم:10000‌ نفر.
مقصد نخستین سفر: مدینه
آنها که زودتر از سایرین به آن حضرت ایمان مى‌آورند: مسیحیان زیرا حضرت عیسی- على نبینا و آله و علیه‌السلام- همراه آن حضرت خواهد بود و پشت سر آن حضرت نماز مى‌گزارد.
کیفیت سلام به آن حضرت: “السلام علیک یا بقیه‌الله فى ارضه.”

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید