نظم و برنامه‌ریزی در رفتار بزرگان

نظم و برنامه‌ریزی در رفتار بزرگان

امام خمینی(رحمت الله علیه):
زندگی امام خمینی در شئون مختلف مادی و معنوی آمیخته با نظم و حساب و وقت‌شناسی بود، در حدی که گویا از فرایض و واجبات دینی است. وقتی امام خمینی(رحمت الله علیه) در عراق بودند مشهور شد که بعضی از طلاب نجف اشرف، ساعت خود را با رفت و آمد ایشان به درس و تشرف به حرم مطهر تنظیم می کردند. وقت‌شناسی و نظم در امور از ویژگی‌های معروف آن بزرگوار بود.
یکی از مصاحبان ایشان می‌گوید:«به راستی عجیب بود که امام برای مطالعه و قرائت قرآن و کارهای مستحبی حتی زیارت‌ها و دعاهایی که در وقت خاصی هم وارد نشده است، وقت خاصی را تنظیم کرده بودند و هرکاری را روی همان وقت‌بندی و تنظیم خاص، انجام می‌دادند.» امام خمینی(رحمت الله علیه) در یکی از بیانات خود می‌فرمایند:«عده قلیل با نظم، بر عده کثیر بی‌نظم، غلبه داشته است.» (صحیفه نور، ج14، ص187)
مقام معظم رهبری:
یکی از برنامه‌های ثابت مقام معظم رهبری این است که حداقل یک ساعت به اذان صبح بیدار می شوند و تا اذان صبح به تهجد و شب‌زنده‌داری مشغولند.
معظم‌له در طول هفته چند مرتبه کوه‌پیمایی می‌کنند. گاهی این برنامه ساعت‌ها طول می‌کشد به حدی که شاید بسیاری از جوانان هم نتوانند ایشان را همراهی کنند. بسیاری از مواقع اتفاق می‌افتد که نماز صبح را بالای کوه می‌خوانند.
مقامات کشوری و لشکری که درخواست ملاقات داده‌اند، ساعت خاصی خدمت آقا می‌آیند. گزارش کارشان را می‌دهند و معظم‌له رهنمودهای لازم را ارایه می‌دهند.
هر روز گزیده جراید و مطبوعات برای مقام معظم رهبری آماده و به صورت بولتن تقدیمشان می‌شود، ولی ایشان به گزیده مطبوعات اکتفا نمی‌کنند و بسیاری از روزنامه‌های صبح و عصر و به خصوص سرمقاله‌ها را با دقت می‌خوانند.
بعد از اقامه نماز ظهر به جماعت، معظم‌له برای ناهار و استراحت تشریف می‌برند و دوباره ساعت 4 بعدازظهر کارشان را شروع می‌کنند.
آیت الله خامنه‌ای اغلب بین نماز مغرب و عشا حدود نیم ساعت تا سه ربع در سکوت محض به تفکر و تأمل می‌نشینند.
ساعتی از شب را به مطالعه، دیدن اخبار و ساعتی را نیز پدرانه درکنار خانواده به سرمی‌برند. ایشان علی‌رغم همه مشغله‌های کاری و علمی، باز با وسواسی خاص به امور خانواده و دقت درکار و تحصیل فرزندانشان می‌پردازند.
یک روز در هفته، جمعی از شخصیت‌های بارز علمی و عده‌ای از مجتهدان با ایشان جلسه‌ای دارند و برخی از مباحث فقهی را مطرح می‌کنند.
یکی از برنامه‌های منظم مقام معظم رهبری ارتباط با مردم و به‌ویژه سرکشی به خانواده‌های شهداست. این ملاقات‌ها غالباً بدون اطلاع قبلی خانواده‌های شهدا برگزار می‌شود.
شهید استاد مرتضی مطهری:
دکتر علی لاریجانی(داماد استاد شهید مطهری) درباره برنامه‌ریزی استاد چنین می‌گوید:
«ایشان در تمام شئون زندگی، فرد بسیار منظم و منضبطی بودند. اوقات ایشان با برنامه برای کارهای مشخصی تنظیم شده بود. ساعاتی را برای عبادت و ساعاتی را برای استراحت و ساعاتی را برای مطالعه تنظیم کرده بودند. معمولاً دو ساعت مانده به طلوع فجر، مشغول عبادت می‌شدند و این برنامه حتی در مسافرت‌ها نیز تغییر نمی‌کرد؛ گرچه، بخاطر کثرت کار در برخی ایام مجبور می‌شدند دیروقت به بستر روند.
استراحت ایشان هم منظم بود و معمولاً ساعت 5/9 یا 10 شب برای استراحت مهیا می‌شدند. در زمینه تحقیقات علمی، هم در ساعات مطالعه ایشان این نظم و ترتیب وجود داشت و هم در موضوعاتی که مورد تحقیق ایشان بود، این استمرار مطالعاتی دیده می‌شد. برخی موضوعات بود که ایشان سالیان درازی را در مطالعه و تحقیق درباره ی آن‌ها گذراندند. این وضع در فیش‌ها یا یاداشت‌های ایشان نیز دیده می‌شود.»
آیت‌الله مصباح یزدی:
آیت‌الله مسعودی درباره نظم و برنامه‌ریزی استاد مصباح می‌گوید:
«اساساً روحیه تشکلی و سازمان‌یافته عمل‌کردن در دوران مبارزات را آقای مصباح رواج داد. ایشان پیشنهاد کرده بود اگر کسی با پنج دقیقه تأخیر در جلسات حاضر شود یک تومان(قبل از انقلاب) جریمه بپردازد.»
حجت‌الاسلام نواب نیز درباره نظم استاد در ابعاد مختلف زندگی می‌گوید:
«ایشان دارای یک فکر منظم است و راجع به هر مطلبی به سرعت تصمیم نمی‌گیرد و به سرعت اظهار نظر نمی‌کند. هروقت از ایشان سؤوالی می‌کنیم، فکر می‌کنند و با یک نظم فکری درست به ما جواب می‌دهند؛ مثلاً می‌گویند این مطلبی که شما پرسیدید چند جهت دارد و باید از جهات مختلف مورد ملاحظه قرار بگیرد …
نظمی که ایشان درکارهایشان دارند به‌گونه ای است که وقتی در مدرسه حقانی تدریس می‌کردند دوستان می‌گفتند با رفتن و آمدن ایشان می‌توانیم ساعت کوک کنیم. وقت‌شناسی‌شان، نظمی که در لباس پوشیدن دارند، نظمی که در خورد و خوراک دارند، و همه سلامتی و نشاط و موفقیت شان مرهون نظمشان است.»

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید