گوجه فرنگی

گوجه فرنگی

تهیه و تنظیم و ترجمه: لیلا رحمانی

 

شما به هر شکلی که گوجه فرنگی را برش بزنید، در هر حال با یک ماده ی غذایی جالب و پیچیده روبرو هستید. دراین متن شما نظرات تعدادی کارشناس و علاقه مند به گوجه فرنگی را خواهید خواند.

گوجه فرنگی میوه است یا سبزی؟!

دو مدعی در این باره وجود دارد که هر یک بر ادعای خود پافشاری می کنند و هر دو نیز درست می گویند، از نظر گیاه شناسان گوجه فرنگی یک میوه است؛ اما از نظر قانونی از دسته ی سبزیجات محسوب می شود. با وجودی که از نظر گیاهی یک میوه است، اما چون به عنوان ماده ای در غذاهای روزمره مصرف می شود و به عنوان دسر استفاده نمی شود، از سبزیجات است.
سرد کردن به مدت طولانی اکثر مردم تازه ترین و آب دار ترین گوجه فرنگی ها را انتخاب می کنند و به خانه می برند؛ در خانه، گوجه فرنگی ها را یک جا در یخچال قرار می دهند و با این کار رایحه و طعم گوجه فرنگی را از بین می برند.
به جای این کار، بهتر است گوجه فرنگی را در دمای معمول محیط قرار دهیم. سر آشپز ” متیولاو” (Matthew Lowe) که میزبان جشنواره ی سالیه ی گوجه فرنگی ها نیز هست می گوید.” شما با قرار دادن گوجه فرنگی در یخچال، عطر گوجه فرنگی را از دست می دهید و رایحه و طعمی که به این صورت از بین می رود، دیگر قابل بازگشت نیست.”

گوجه فرنگی های سمی

گوجه فرنگی از خانواده ی گیاهان تاجریزی مانند فلفل و بادنجان است. عده ای درگذشته بر این باور بوده اند که این گیاه سمی است؛ ولی واقعیت این است که چون قرار نیست که ما برگ های گوجه فرنگی را بخوریم، گوجه فرنگی ضرری به انسان وارد نمی کند.


قرمز بودن گوجه فرنگی نشانه ی رسیده بودن آن است.
گوجه فرنگی در شکل و رنگ های گوناگون از سفید تا قرمز تیره موجود است. “گیل هارلند” (Gail Harland) نویسنده ی کتاب ” گوجه فرنگی: یک راهنما برای لذت بردن از انتخاب، کاشت و پخت و پز” می گوید:” من مجذوب تنوع گوجه فرنگی ها می شوم؛ گوجه فرنگی های سیاه، زرد، سفید و گاهی راه راه در شکل و اندازه های گوناگون دیده می شوند.”
بهترین زمان چیدن گوجه فرنگی، هنگامی است که کاملاً رسیده باشد؛ بنابراین اگر شما به فروشنده های محلی دسترسی دارید، گوجه را از آن ها خریداری کنید و یا اگر خوش شانس تر باشید، می توانید خودتان بهترین و آب دارترین گوجه را بچینید.
از نظر صنایع غذایی، بسته بندی گوجه فرنگی ها باید به شکلی طراحی شود که هنگام حمل و نقل آسیبی به گوجه ها نرسد. گوجه فرنگی ها اغلب پیش از آن که رسیده شوند چیده می شوند؛ یعنی زمانی که هنوز سفت هستند و اگر روی هم انباشته شوند و مسافت طولانی در ماشین حمل باشند، آسیب نمی بینند. این گوجه فرنگی ها پس از انتقال به مقصد، در معرض گاز اتیلن قرار می گیرند تا رسیده شوند. شما نیز در خانه می توانید چنین کاری را انجام دهید، به این صورت که گوجه فرنگی های نارس را در یک پاکت کاغذی به همراه چند موز یا سیب قرار دهید تا گاز اتیلن متصاعد شده از این میوه ها باعث رسیده شدن گوجه فرنگی شود.
“تیم هارتز” (Tim Hartz)، کارشناس بخش علوم گیاهی دانشگاه کالیفرنیا می گوید: ” گوجه فرنگی های کنونی که شما خریداری می کنید، بزرگ تر از گوجه فرنگی های 15 یا 20 سال پیش هستند. من تعجب می کنم که می بینم بعضی از مردم این قدر در مورد بزرگی گوجه فرنگی ها حساس هستند.” گوجه فرنگی های زمستان چندان جالب نیستند؛ آن ها در فصلی غیر از فصل واقعی خود به بازار می روند. حتی سرمایی که بیرون از گلخانه ها به آن ها وارد می شود، روی طعم گوجه فرنگی ها اثر می گذارد.
منبع: نشریه بانو شماره 32

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید