دجال در کلام پیامبران دیگر

دجال در کلام پیامبران دیگر

نویسنده: حیدر کامل

 

س) آیا پیامبران دیگر هم، نسبت به فتنه ی دجّال آن گونه که حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) نسبت به آن فتنه هشدار داده، هشدار داده اند و مردم را از آن بر حذر داشته اند؟
ج) از جابر بن عبدالله روایت شده است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
«أنَا أختُمُ ألفَ نَبِیٍّ أو أکثَرَ، مَا بَعَثَ اللهُ مِن نَبِیٍّ إِلَی قَومِهِ إِلَّا حَذَّرَهُمُ الدَّجَّالَ، وَ إِنَّهُ قَد بُیِّنَ لِی مَا لَم یُبَیَّن لِأحَدٍ قَبلِی، إِنَّهُ أعوَرُ وَ إِنَّ اللهَ لَیسَ بِأعوَرَ؛
من ختم کننده ی هزار پیامبر یا بیشتر هستم. بی گمان هیچ پیامبری نیست که بر قومی مبعوث شده؛ مگر اینکه قومش را از فتنه ی دجّال بر حذر داشته است. او یک چشم است و قطعاً پروردگار شما یک چشم نیست. (1)»
و از مروان بن معاویه از مجالد از ابی وداک از ابی سعید خدری از حضت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت شده که فرمودند:
«أنَا أختُمُ ألفَ نَبِیٍّ أو أکثَرَ، مَا بَعَثَ اللهُ مِن نَبِیٍّ إِلَی قَومِهِ إِلَّا حَذَّرَهُمُ الدَّجَّالَ، وَ إِنَّهُ قَد بُیِّنَ لِی مَا لَم یُبَیَّن لِأحَدٍ قَبلِی، إِنَّهُ أعوَرُ وَ إِنَّ اللهَ لَیسَ بِأعوَرَ، وَ ؤِنَّهُ أعوَرُ عَینِ الیُمنَی، لَا حَدَقَهَ لَهُ، جَاحِظَهٌ، والأخری کانها کَوکَبٌ دُرِّیٌ، وَ إِنَّهُ یَتَّبِعُهِ مِن کُلِّ قَومٍ یَدعُونَهُ بِلِسَانِهِم؛
من خاتم هزار پیامبر یا بیشتر هستم. مبعوث نکرد خداوند پیامبری به سوی قومش را مگر اینکه او قوم خود را از دجّال بر حذر داشت. خداوند مواردی برای من روشن ساخته که پیش از آن بیان نکرده است. دجّال یک چشم است و قطعاً پروردگار شما یک چشم نیست. چشم راست او کور است؛ حدقه ندارد و چشم او از حدقه بیرون زده و چشم دیگرش مانند ستاره ی درخشان است. از هر قومی و گروهی از او پیروی می کنند و هر یک با زبان خود مردم را برای گرویدن به او دعوت می کنند.»
از اسود بن عامر وایت شده که او گفته است:
حماد بن سلمه از خالد از عبدالله بن شقیق از عبدالله بن سراقه از ابی عبیده گفت: از رسول خدا (صلی اله علیه و آله و سلم) شنیدم که فرمودند:
«إِنَّهُ لَم یَکُن نَبِیٌ بَعدَ نُوحٍ إِلا وَ قَد أنذَرَ الدّجَالَ قَومَهُ، وَ إِنّی أنذِرُکُمُوهُ، قَالَ: فَوَصَفَهُ لَنَا رَسُولُ الله صلی الله علیه و سلم؛
تمام پیامبران پس از نوح، قومشان را از دجّال بر حذر داشته اند و من هم شما را از او بر حذر می دارم و رسول خدا (صلی اله علیه و آله و سلم) او را برای ما توصیف کردند.» (2)
همچنین از جناده بن ابی امیّه دوسی روایت شده است:
من و دوستم مردی از اصحاب رسول خدا (صلی اله علیه و آله و سلم) را دیدیم [به او] گفتیم: به ما بگو از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) چه شنیده ای و غیر او با ما سخن مگوی؛ هر چند نزد تو راست و درست باشد، گفت: آری، روزی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در برابر ما برخاست و فرمودند:
«أنذرکم الدّجال، أنذرکم الدّجال، أنذرکم الدّجال، فإنّه لم یکن نبی إلّا و قد أنذره أمته و إنّه فیکم أیتها الأمه و أنّه جعد آدم، ممسوح العین الیسری و إن معه جنهً و ناراً، فناره جنه و جنته نار و إن معه نهر ماء و جبل خبز و أنّه یسلط علی نفس فیقتلها ثمّ یحییها، لا یسلط علی غیرها و إنّه یمطر السّماء و لا تنبت الارض و إنّه یلبث فی الارض أربعین صباحاً حتّی یبلغ منها کل منهل و إنّه لا یقرب أربعه مساجد: مسجدالحرام و مسجد الرّسول (صلی الله علیه و آله و سلم) و مسجد المقدّس و الطّور و ما شبه علیکم من الأشیاء فإن الله لیس بأعور؛ (3)
شما را از دجّال بر حذر می دارم. شما را از دجّال بر حذر می دارم. شما را از دجّال بر حذر می دارم. همانا پیامبری نیست؛ مگر اینکه قومش را از او بر حذر داشته و او (دجّال) در میان شما است. ای امّت! او گندم گون و با موی مجعّد است و با او که چشم چپبش از بین رفته، بهشت و جهنّمی است که گاهی بهشت است؛ در حالی که بهشتش جهنّم است و جوی آبی و کوهی از نان با اوست. او بر کسی مسلّط می شود، او را می کشد، سپس او را زنده می گرداند، بر غیر آن تسلّط نمی یابد و همانا او باعث می شود آسمان ببارد؛ در حالی که زمین با آن باران نمی رویاند. [یک] روز در زمین می ماند و به تمام چشمه های زمین می رسد. [امّا] او به چهار مسجد نزدیک نمی شود: «مسجدالحرام»، «مسجد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)»، «مسجد مقدّس (بیت المقدس)» و «طور». اگر شبهه ای برایتان پیش آمد، بدانید که خداوند یک چشم نیست.»

پی‌نوشت‌ها:

1. الاصول السنّه عشر، ص 152؛ المحلی، ج 1، ص 49.
2. المصنّف، ج 8، ص 650؛ و ن ر ک: معجم احادیث المهدی، ج 2، ص 6.
3. البانی، السلسله الصّحیحه، ج 6، ص 1046.
منبع مقاله :
کامل، حیدر؛ (1391)، دجال آخرالزمان، تهران: موسسه فرهنگی موعود عصر (عج)، چاپ اول

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید