هندوانه و خواص آن

هندوانه و خواص آن

 

هنداونه میوه ای است آبدار و شیرین که خوردنش نه تنها عطش شما را در هوای داغ تابستانی برطرف می کند، بلکه فواید بی شمار دیگری نیز دارد که با خواندن این مطلب تا انتها به این فواید پی خواهید برد.
هنداونه دارای پوستی ضخیم با اندازه هایی متفاوت است. رنگ پوست هندوانه زرد، سبز کمرنگ و یا پر رنگ است. داخل این میوه ی تابستانی با سه رنگ قرمز، صورتی و یا سفید موجود است، بوی خوشی دارد و در کشورهای گرمسیر مصرف فراوانی دارد. صد گرم از آن دارای 30 کیلو کالری، 0/4 گرم پروتئین، 0/2 گرم چربی، 6/4 گرم قند، 0/3 گرم فیبر، 1 میلی گرم سدیم، 7 میلی گرم کلسیم، 100 میلی گرم پتاسیم، 7 میلی گرم ویتامین C و 590 واحد بین المللی ویتامین A می باشد.

دیگر خواص هندوانه

هندوانه خواص بسیار دیگری نیز دارد که از آن جمله می توان به خاصیت ضد استفراغ و تهوع بودن آن اشاره کرد. مخصوصاً برای افرادی که در تابستان دچار گرمازدگی می شوند، نوشیدن آب هندوانه با کمی گلاب می تواند مفید باشد. هندوانه ضد عفونی کننده ی بدن و در واقع پاک کننده ی روده هاست.
در طب سنتی چین پوست هندوانه را خوب می شویند و در جلوی خورشید می گذارند تا خشک شود، سپس از آن برای مبارزه با بیماری استفاده می کنند، بدین صورت که 50 گرم پوست هندوانه را در کمی آب می جوشانند و مانند چای آن را می نوشند که چون دارای پتاسیم بالاست برای مبتلایان به فشار خون بالا، فشارهای عصبی و همچنین برای بیماران مبتلا به مرض قند بسیار مفید است.
هندوانه با داشتن بیش از 90 درصد آب، برای رفع تشنگی بسیار مناسب است. هیچ میوه ای تا این اندازه آب ندارد. چون هندوانه دارای مقدار خیلی کمی سدیم است، آب زیادی از بدن دفع می شود و برای کسانی که ناراحتی کلیه دارند و افرادی که ادرار غلیظ و زرد رنگ با بوی تند دارند، بسیار خوب است و حتی با نوشیدن آب هندوانه و آب به مقدار زیاد این مشکل را از بین می برند.
هندوانه به خاطر داشتن ویتامین C و ویتامین A و بتاکاروتن و لیکوپین، صدماتی را که در اثر استرس، استعمال دخانیات، سموم محیطی و داروها وارد می شود کاهش می دهد. علاوه بر این ابتلاء به خیلی از امراض دنیای متمدن مثل سفت و سخت شدن دیواره ی سرخرگ، سرطان (خصوصاً سرطان پروستات) و امراض دوران پیری مثل آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد. علت این امراض رادیکال های آزاد هستند و ویتامین های هندوانه خطر حمله ی آنها را به بدن تضعیف می کنند.
همچنین دانشمندان دانشگاه بوستون کشف کرده اند که لیکوپین موجود در هنداونه، پوست را در مقابل اشعه ی ماوراء بنفش حفظ می کند.
هندوانه صفرا بُر است و از ایجاد رسوبات صفراوی در کیسه صفرا و بیماری های کبدی جلوگیری می کند و می تواند به تعدیل چربی خون کمک کند.
خوردن تخمه ی هندوانه کرم های معده و روده را از بین می برد و برای درمان سوزش ادرار، زخم مثانه و همچنین تسکین سرفه مفید است.
مربای پوست هندوانه برای رفع حرارت بدن، رفع تشنگی و گرمازدگی بسیار مفید است.
پوست سفید داخل هندوانه برای زخم و چرک گلو و دهان بسیار مؤثر است.
منیزیم و ویتامین B موجود در هندوانه در تسکین و آرامش اعصاب بسیار مفید بوده و به رفع کم خوابی کمک شایانی می کند.

سایر خواص هندوانه:

1-آب هندوانه به عنوان خنکی، برای بیماران مبتلا به تب و بیماری های عفونی مفید است؛ زیرا عطش و التهاب بیمار را برطرف می کند.
2-هندوانه، نرم کننده، ادرار آور و زیاد کننده عرق است، لذا پس از مصرف هندوانه سموم بدن از سه طریق (ادرار، مدفوع، عرق) دفع می شوند و به زودی شادابی و طراوت مخصوصی به انسان دست می دهد.
3-تخم هندوانه ضد کرم می باشد.

تذکراتی درباره مصرف هندوانه:

1-خوردن هندوانه برای معده و نیروی جنسی اشخاصی که مزاج سرد دارند، زیان آور است.
2-خوردن هندوانه برای اشخاص سرد مزاج، تولید درد مفاصل می کند و در این موارد خنثی کننده ی زیان هندوانه،‌ عسل و قند و امثال آن است.
3-زیاده روی در خوردن هندوانه برای طحال زیان آور است.

ماسک هندوانه

آب هندوانه را گرفته و سپس روی پوست برای 15 تا 20 دقیقه قرار دهید. سپس آن را با آب سرد بشویید.
این ماسک باعث می شود تا لکه های پوستی از بین رفته و کم رنگ تر شود.
منبع: نشریه بانو شماره 32

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید