وضعیت نابسامان اقتصادی در آخرالزمان

وضعیت نابسامان اقتصادی در آخرالزمان

آخرالزمان و گرسنگی و کسادی بازار
یکی از پرسش هایی که ذهن بیشتر انسان هارا به خود مشغول کرده، آن است که امام زمان(علیه السلام) چگونه نظام های سیاسی گوناگون را که دارای افکار و توانایی های مختلفی هستند، از میان برمی دارد و نظام واحد جهانی تشکیل می دهد؟

سیستم و برنامه حکومتی آن حضرت چگونه است که در آن ظلم و ستمی در جهان نخواهد بود؛ فسادی صورت نمی گیرد و گرسنه ای یافت نمی شود؟

وضعیت اقتصادی جهان در عصر ظهور

شیوع گرانی، گرسنگی، فقر و کساد تجارت
مردی از پیامبر(صلی الله علیه و آله) پرسید: ای رسول خدا(صلی الله علیه و آله) قیامت چه وقت بر پا خواهد شد؟ فرمود: کسی که مورد سوال قرار گرفته (خود پیامبر) از سوال کننده (آن مرد) در این زمینه آگاه تر نیست. ولی قیامت دارای نشانه هایی است: یکی از آن ها تقارب بازارهاست.

پرسید تقارب بازارها چیست؟ فرمود: کساد بازارها و تجارت و معاملات زیاد می شود. ولی بهره ای اندک نصیب مردم می گردد و پس از آن قحطی سختی رخ می دهد.

محمد بن مسلم می گوید: از امام صادق(علیه السلام) شنیدم که فرمود: پیش از ظهور حضرت قائم(علیه السلام) از سوی خداوند برای مومنان نشانه هایی است.

گفتم: خدا مرا فدای تو گرداند، آن نشانه ها کدام است؟

فرمود: آنها همان گفته خداوند است که فرمود: «وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ» و شما (مومنان) را (پیش از ظهور قائم(علیه السلام)) به چیزی از ترس و گرسنگی و کمی دارایی ها و جان ها و میوه ها می آزماییم، پس صابران را مژده ده.

آن گاه فرمود: خداوند مومنان را به سبب ترس از پادشاهان بنی فلان و دوران پایانی حکومت شان می آزماید و مراد از گرسنگی گرانی قیمت هاست و منظور از کمی دارایی، کساد تجارت و کمبود درآمد است و مقصود از نقصان جان ها، مرگ های فراوان و سریع و پی در پی است و مراد از کمبود عایدات و محصولات کشاورزی است. پس صابران را بشارت باد به تعجیل ظهور قائم(علیه السلام) در آن هنگام.

و به نقل از اعلام الوری، قله المعاملات به معنای کساد بازار و کمی داد و ستد است.

امام صادق(علیه السلام) می فرماید: در آن هنگام که سفیانی خروج می کند. مواد غذایی کم شده، قحطی به مردم روی می آورد و باران کم می بارد.

ابن مسعود می گوید: هنگامی که تجارت ها از بین برود و راه ها ویران گردد. مهدی(علیه السلام) ظهور می کند.

شاید وضعیت بد بازار در آن زمان، معلول ویرانی مراکز تولید و صنعت، کم شدن نیروی انسانی، کاهش قدرت خرید، قحطی، ناامنی راه ها و . . . باشد.

در مسند احمد آمده است: پیش از ظهور مهدی(علیه السلام) سه سال مردم دچار گرسنگی شدید می شوند.

ابوهریره می گوید: وای بر اعراب از شرّی که به آنان نزدیک می شود؛ گرسنگی شدیدی رخ می دهد و مادران از گرسنگی فرزندان خود، به گریه می افتند.

مبادله زنان در مقابل مواد غذایی
عمق فاجعه قحطی و گرسنگی پیش از ظهور به اندازه ای است که گروهی مجبور می شوند دختران خود را برای خوراک اندکی معامله کنند.

ابومحمد از مردی از اهل مغرب روایت می کند: مهدی ظهور نمی کند تا آن که شخص (از شدت فقر و تنگدستی) دختر یا کنیز زیبای خود را به بازار می آورد و می گوید: کیست که این دختر را از من بخرد و در برابر آن خوراک بدهد؟ در این شرایط است که مهدی(علیه السلام) ظهور می کند.

منبع: سایت وعده صادق

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید