راجع به سختی های زندگی مشترک چه میدانید؟

راجع به سختی های زندگی مشترک چه میدانید؟

اصلی ترین و مهم ترین سختی های زندگی مشترک
با ازدواج و تشکیل زندگی مشترک، دو فرد با فرهنگ خانوادگی متفاوت و بدون تجربه ای از زندگی زناشویی زیر یک سقف قرار می گیرند. بدیهی است که آنها در همان سال های ابتدایی به علت جدا شدن از محیط خانه، افزایش مسئولیت ها و تعهدات به یکدیگر، با تنش های زیادی روبرو می شوند.

اگر زوجین از ظرفیت روانی بالا، انعطاف پذیری، مهارت های ارتباطی کافی برخوردار باشند، این تنش ها و سختی های زندگی مشترک را پشت سر گذاشته و یک زندگی پایدار خواهند داشت.

1- عدم برقراری درست ارتباط با یکدیگر
اگر زوجین نتوانند با یکدیگر ارتباط موثر برقرار نمایند، زندگی مشترک با سختی هایی روبرو می شود زیرا مشکلات زندگی مشترک از ضعف طرفین در ارتباط سرچشمه می گیرد.زمانی که یکی از زوجین درباره خود و انتظارات از همسر صحبت می کند،زوج دیگر نباید درگیر تماشای تلویزیون یا کار کردن با گوشی همراه یا تماشای مسابقه ی ورزشی باشد

بلکه باید تلفن همراه خود را به حالت بی صدا درآورد، بچه ها را به اتاق خودشان بفرستد و یک مکان خلوت را برای گفتگو انتخاب کند و زمان گفتگو تمام حواس خود را به صحبت های همسرش نشان دهد و با زبان بدن به او بفهماند حرف های او را تائید می کند.

2- مشکلات مالی
یکی از مقوله های بسیار مهم در زندگی مشترک مسائل مالی است که نه تنها برای بسیاری از جوانان قبل از ازدواج مسئله مهمی است و ازدواج آنان را تاخیر می اندازد بلکه پس از ازدواج نیز از جمله چالش های بسیار مهم برای زوجین می باشد.

برخی از افراد در زندگی مشترک به علت انتظارات بیش از حد از همسر و عدم مدیریت اوضاع مالی با همسر خود دائماً دچار مشکل و تعارض می شوند و دشواری های مالی برای آنها به یک بحران عاطفی و خانوادگی تبدیل می شود تا جایی که می تواند پایه زندگی را متزلزل کند.

برای حل این مشکلات زوجین باید مهارت های ارتباطی خود را افزایش داده و با نیازها و خواسته های یکدیگر آشنا شوند و انتظارات معقول از زندگی مشترک داشته باشند و بتوانند در شرایط دشوار میزان درآمد خود را با خرج و مخارج خود هماهنگ کرده و اوضاع مالی را مدیریت کنند تابتوانند به یک زندگی پایدار دست یابند.

3- تولد اولین فرزند
یکی دیگر از سختی های زندگی مشترک تولد اولین فرزند و فرزند دار شدن آنها می باشد.همه افراد می دانند که به دنیا آمدن فرزند چقدر زندگی را تغییر می دهد و زوج ها با این دگرگونی غافلگیر می شوند.در واقع یک نوزاد مسیر حرکت خانواده را تغییر می دهد.

در یک زمانی همه توجه زوجین به یکدیگر بوده، اما حالا همه این توجه به سمت نوزاد جلب شده است.برای دوری از این کار و به وجود آمدن دوباره توجهات به یکدیگر نباید منتظر به وجود آمدن فرصتی برای توجه یکدیگر بود.چون این موقعیت هیچگاه خودبه خود به وجود نمی آید.

گاهی در کل فرزند دار شدن ممکن است برای زوجین سختی هایی را در زندگی مشترک به وجود آورد. اکثر زوجین در اوایل ازدواج بحث‌ها و گفت‌وگوهای سطحی و ناقصی در مورد فرزنددار شدن با یکدیگر می‌کنند.

این در حالیست که زوجین از همان روزهای اول ازدواج باید بدانند که توقع و خواسته همسرشان در این زمینه چیست؟ یعنی توقع چند فرزند دارند؟ قصد دارند چه مدت را صبر کنند و سپس صاحب فرزند شوند؟ آیا ممکن است برای یکی از زوجین مسایل شغلی و پیشرفت‌های حرفه‌ای مهم‌تر از فرزنددار شدن باشد؟ آرزو دارند چه نوع والدینی باشند؟

4- سازگاری با عادت‌های بد یکدیگر
یکی از سختی‌ها و دشواری‌های جدی در زندگی زن و شوهرها این است که بتوانند خصوصیات مثبت و منفی همدیگر را در کنار هم ببینند و خود را با تمامی آن‌ها سازگار کنند. این امر برای افرادی که انعطاف‌پذیری روانی پایینی دارند اغلب دشوار است و همین امر باعث می‌شود که دائماً تلاش کنند دیگری را تغییر دهند.

این تلاش نافرجام معمولاً به هردوی زوجین آسیب می‌رساند و آن‌ها را در یک فرایند بی‌نتیجه درگیر می‌سازد.درست است که هریک از شما باید در طول زندگی مشترک در جهت رشد و تغییر مثبت خود حرکت کنید اما در عین حال باید تلاش کنید تا یکدیگر را همان گونه که هستید بپذیرید و توانایی سازگاری خود را تغییر دهید.

5- نگهداری از والدین سالخورده
یکی دیگر از مشکلات و سختی های زندگی مشترک، نگهداری از والدین سالخورده می باشد.ممکن است با این که شما تحت فشار تفاوت نسلها هستید و فرزندانی دارید که هنوز با شما در یک خانه زندگی می کنند ، مجبور شوید از والدین سالخورده خود که هر روز پیر و پیر تر می شود ، نگهداری کنید.

مشکلی که می تواند هر روز بحرانی تر شود این است که با تمام گرفتاری هایی که دارید، بی توجهی به همسر راحت ترین کاری است می توانید برای آزاد کردن ذهن خود انجام دهید.اگر شما تنها سرپرست والدین خود هستید، مطمئن باشید شما با این عمل از خودتان نیز مراقبت می کنید.

بهترین روش برای مواظبت از همسرتان ، اولویت دادن به خودتان است.اگر شما همسرتان را در لیست افرادی قرار دهید که باید از انها مراقبت کنید،شما با این کار تنها او رااز خود رنجیده خاطر خواهید کرد.

اگر خسته هستید پس نمی توانید به کسی توجه کنید، اما اگر مراقبت از خود را بیاموزید کمتر احساس بی میلی و عصبانیت می کنید. به محض اینکه زماین را برای توجه به خودتان صرف کردید، در کنار همسر خود بنشینید و از احساسات خود و شرایط تغییر بیافته ی زندگی خود با او صحبت کنید.

6- داشتن برنامه‌های شلوغ از سختی های زندگی مشترک
بسیاری از زن و شوهرها برنامه زندگی بسیار شلوغ و دشواری را در طول هفته دارند. به خصوص زمانی که زن نیز شاغل است و همزمان باید به کارهای خانه و فرزندان نیز رسیدگی کند، سختی‌های زندگی دو چندان می‌شود.

اگر زن و مرد بتوانند نگاه جدید و سالمی به زندگی مشترک داشته باشند و وظایف را به طور عادلانه در میان خود تقسیم کنند بسیاری از این سختی‌ها به سادگی مرتفع می‌شوند.همچنین برخورداری از مهارت حل مسئله و برنامه ریزی کافی در زندگی به شما کمک می‌کند تا بتوانید نظم بیشتری به زندگی روزمره خود ببخشید و کمتر تحت تأثیر حجم زیاد کارها قرار بگیرید.

نحوه کنار آمدن با سختی های زندگی مشترک
با همه مسائلی که گفته شد این سؤال پیش می‌آید که چگونه می‌توان این سختی‌ها را پشت سر گذاشت و زندگی مشترک بادوامی را تجربه کرد؟ در جواب این سؤال پیش از هر چیز باید به اهمیت مشاوره پیش از ازدواج اشاره کرد.

در حقیقت شما باید بتوانید سنگ بنای اولیه زندگی مشترک خود را به گونه‌ای قرار دهید که در ادامه احتمال بروز سختی‌ها و مشکلات کمتر باشد. از همین رو دوران آشنایی بسیار اهمیت دارد و در این مسیر مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند نقش بسیار پررنگی را ایفا کند.

شرکت در این جلسات مشاوره به شما کمک می کند تا در مورد صفات شخصیتی پایدار یکدیگر اطلاعات بیشتری به دست بیاورید و مهارت‌های زندگی خود و همسرتان را بیشتر محک بزنید. این عوامل به شما کمک می‌کند تا بتوانید پیش‌بینی کنید در آینده بیشتر با چه مشکلاتی روبه‌رو هستید و چقدر توان سازگاری با آن‌ها را دارید.

فراموش نکنید که تلاش برای شناخت یکدیگر و ارتقای مهارت‌های فردی و ارتباطی با ازدواج خاتمه نمی‌یابد و برای داشتن یک زندگی سالم لازم است که شما همواره در جهت ارتقا و رشد خود تلاش کنید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید