آشنایی با برخی ملاک های انتخاب همسر

آشنایی با برخی ملاک های انتخاب همسر

در انتخاب یک همسر مناسب به چه نکاتی توجه کنیم؟
همانطور که گفتیم انتخاب همسر بسیار پر اهمیت است و گرچه در گذشته انتخاب همسر جزو انتخاب های جوانان نبود و بیشتر والدین بودند که برای آن ها همسر انتخاب می کردند اما با گذشت زمان و زندگی امروزی بسیاری از جوانان حق انتخاب دارند و خودشان همسرشان را انتخاب می کنند.

دختران و پسران با انتخاب درست همسر می توانند تاثیر فوق العاده ای در زندگی مشترک خود بگذارند زیرا هنگامی که دست به انتخاب همسر می زنیم تمام تبعات و مسئولیت تمام پیشامدهای آن بر عهده خودمان است اما معنای حقیقی انتخاب این است که ، هیچ کسی واقعاً خودش همسر خودش را انتخاب نمی کند بلکه زندگی و موقعیت های افراد این امر را ممکن می سازند.

قدم اول در راه انتخاب صحیح این است که رمان های عاشقانه و فیلم های رمانتیکی که تا بحال دیده اید را فراموش کنید . انتخاب همسر باید با دقت و توجه فراوان صورت بگیرد و برای این کار باید عاقلانه و بدون هیچ عجله ای تمام جوانب را بسنجید و سپس همسر خود را انتخاب کنید.1

فرهنگ خانواده
فرهنگ، نگرش های فردی و اجتماعی نسبتاً پایداری است که از باورهای مذهبی و خصلت های نژادی و قومی و طبقاتی ریشه گرفته و به صورت آیین های مذهبی، آداب و رسوم اجتماعی و نیز پوشش، گویش فردی خود را نشان می دهد تناسب فرهنگی بسیار مهم تر از تناسب وضعیت اجتماعی اقتصادی است. از بین عناصر سازنده فرهنگ، بیشتر از همه باید تناسب مذهبی، نژادی و پس از آن همسانی در آداب و رسوم خانوادگی را جدی گرفت.2

خوش اخلاقی
حُسن خلق سه نشانه دارد. 1-​ خوشرویی: در بیشتر زمان ها داشتن چهره ای گشاده و شاد 2-پاکیزگی و زیبایی کلام: پرهیز از دشنام، تحقیر، تمسخر 3- نرمخویی: دور بودن از خشونت، لجبازی، قهر طولانی.2

ایمان
مهم‌ترین و زیر بنائی ترین معیار در انتخاب همسر، داشتن ایمان به خداوند متعال است. شاید نسل امروز، صحبت از ایمان را خیلی قدیمی بپندارند و فکر کنند در دنیای مدرن نباید دنبال این موارد بود. ولی ایمان، مانند درختی تنومند است همه زندگی بر روی آن بنا می‌شود. اگر فردی که قرار است با شما ازدواج کند ایمان ندارد، انتخاب واقعاً خطرناکی در پیش رو دارید.

نشانه‌های ایمان
ایمان به خداوند صرفاً به معنای مذهبی بودن نیست. ایمان به خداوند یعنی اینکه فرد خداوند را همیشه ناظر بر اعمال خود بداند. همین ایمان، رفتار فرد را در همه جنبه‌های زندگی ازجمله ارتباط با شما تعیین می‌کند. کسی که ایمان دارد، به همسرش ظلم نمی‌کند، همیشه مراقب کلام و رفتارش هست.

به‌طور خلاصه، اگر ایمان را یک درخت در نظر بگیریم، میوه‌های این درخت باید خود را در همه ابعاد زندگی نشان دهند. مثلاً در رفتار، گفتار، کسب‌وکار، معاشرت، نحوه خرج کردن، نوع تغذیه، انتخاب دوستان و همه ابعاد زندگی.

پس اگر نامزد آینده شما مدعی شد که ایمان دارد، فقط به حرف او اکتفا نکنید. بلکه میوه‌های ایمان را در همه زندگی او جستجو کنید.

بحث معیارهای انتخاب همسر جذاب شد نه؟ در ادامه شمارا با معیارهای دیگری آشنا می‌کنم که در کمتر وب‌سایتی به آن‌ها برخورد کرده‌اید.3

عذرپذیری
از خصوصیات بسیار مهمی که همسر آینده شما باید داشته باشد، عذر پذیر بودن است. یعنی در صورت بروز هر اشتباهی از سمت شما، سریعاً عذر شمارا بپذیرد و موضوع را رها کند. یعنی منش بخشندگی و عفو در او قوی باشد.

بعضی‌ها یک اشتباه شمارا تا 20 سال بعد از یاد نمی‌برند و دائماً آن را به شما گوشزد می‌کنند و به رخ شما می‌کشند. ازدواج وزندگی با چنین افرادی بسیار سخت و غم‌انگیز است. زیرا باید دائماً مواظب رفتار و گفتار خود باشید که کوچک‌ترین خطایی از شما سر نزند. وگرنه واویلا می‌شود و تا قیامت می‌خواهد شمارا به خاطر آن اشتباه سرزنش کند.

برعکس انسان‌های عذر پذیر و عفو کننده، سریع عذر شمارا می‌پذیرند و چه‌بسا اصلاً نیاز به عذرخواهی شما ندارند. با بزرگ‌منشی، اشتباه شما می‌بخشند و آن را فراموش می‌کنند.3

ژنتیک
تناسب ژنتیکی هم یکی از معیارهای انتخاب همسر است که خصوصاً برای ازدواج‌ های فامیلی مهم است. اگر دکتر به شما می‌گوید که اگر با این فرد که اقوام شما هست ازدواج کنید، ریسک بالایی برای به دنیا آوردن بچه معلول و بیمار وجود دارد، از آن ازدواج صرف‌نظر کنید.

خیلی‌ها عاشق دخترعمو، پسرعمو ، دخترخاله، پسرخاله و … می‌شوند به‌نوعی چشمشان را روی حقیقت می‌بندند و می‌گویند حتی اگر قرار باشد بچه‌دار هم نشویم، باهم ازدواج می‌کنیم. این اشتباه است و عشق نیست. عشق عاری از خودخواهی است. ولی این وابستگی، سرشار از خودخواهی و پیروی کردن از هوای نفس است.

شاید شوکه شوید، ولی در چنین ازدواج‌هایی بعد از چند ماه یا یکی دو سال، آن عشق دیگر وجود ندارد و همه‌چیز عادی می‌شود و کم‌کم یکی از طرفین دنبال بهانه‌ای می‌گردد تا ازدواج را به هم بزند و باکسی ازدواج کند که بتواند از او بچه‌دار شود.

اگر هم بچه‌دار شوند و بچه معلول به دنیا بیاورند، ظلم بزرگی در حق آن بچه کرده‌اند. ظلمی که زیربنای آن خودخواهی و شهوت خودشان دررسیدن به جنس مخالف است.3

راستگویی
صداقت اعتماد می آورد. دروغ های عمدی و بزرگ اعتماد را از بین می برد و بدبینی و ناامنی را جایگزین می سازد.

لازم نیست برای نشان دادن صداقت خطایی که فرد در گذشته انجام داده و دیگر تکرار نشده است، اعتراف کرد. چیزی را نباید پوشاند که با گذشت زمان و تحقیق آشکار می شود. مانند نادرستی در بیان سن، شغل، مدرک تحصیلی، بدهی مالی، عقد و ازدواج قبلی، بیماری ادامه دار، عیب و نقص جسمی و عضوی، جدایی والدین، مسئولیت ذهنی و جسمی یکی از اعضای خانواده.2

هدف اصلی ازدواج
یکی معیارهای انتخاب همسر که کمتر کسی به آن توجه می‌کند، این است که هدف طرف مقابل شما از ازدواج چیست؟ البته قبل از آن باید ببینید هدف خود شما از ازدواج چیست؟

آیا برای شما یا طرف مقابلتان، هدف از ازدواج عبارت است از ارضای میل جنسی، داشتن همدم، بچه‌دار شدن، خانه‌دار شدن و … ؟ فقط همین؟ آیا تابه‌حال این فکر کرده‌اید که این اهداف را حیوانات هم هنگام یافتن جفت‌دارند؟ آن‌ها هم دنبال ارضای غریزه جنسی هستند و جفت‌گیری، بچه‌دار شدن ، ساختن خانه و کاشانه!

ولی انسان‌های واقعی ، که خود را خیلی فراتر از جسم دانسته و خود را یک روح الهی می‌بینند، هدف از ازدواج و بچه‌دار شدن را تعالی روح و انبساط هر چه بیشتر روح می‌دانند. بحث انبساط و تکامل روح انسان در زندگی، بحث مفصلی است که در دوره آموزشی از سالیتود تا بهشت به شکلی عمیقی روی آن کارکرده‌ایم.

پس اگر هدف اصلی ازدواج برای شما، انبساط و تکامل روح است، ولی طرف مقابلتان اصلاً این حرف‌ها را باور و قبول ندارد، بهتر است فرد دیگری را برای ازدواج انتخاب کنید. زیرا شما زندگی را از دیدگاه یک “انسان” یعنی روح می‌بینید، ولی او زندگی را از دیدگاه جنبه‌های حیوانی، جسمانی و نباتی می‌بیند. مسلماً مشکلات زیادی بین شما پیش خواهد آمد.3

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.sbu.ac.ir
3.www.mesbetala.com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید