غیرتی بودن همسر خوب یا بد؟

غیرتی بودن همسر خوب یا بد؟

انواع غیرت؛ چه مواقعی می توان غیرت داشت؟
به طور کلی غیرت به دو دسته تقسیم می شود:

1. غیرت دینی

در این نوع غیرت، شخص نسبت به فرامین خداوند در زندگی خود و اجتماع حساسیت نشان می دهد و برای حفظ و گسترش ارزش های دینی در جامعه و حتی جهان تلاش می کند و حتی ممکن است در این راه جان خود را نیز فدا کند.

2. غیرت ناموسی
از نظر شخصی ، داشتن غیرت ناموسی باعث می شود که فرد برای حفظ پاکدامنی خود، آلوده به گناه نشود. میان پاکدامنی و غیرت رابطه بسیار نزدیکی وجود دارد. امام علی (علیه السلام) درباره این موضوع می فرمایند:ارزش انسان به قدر همّت اوست، صدق او به اندازه جوانمردی اوست، شجاعتش به اندازه پاکدامنی اوست و عفّت او به قدر غیرت اوست. (نهج البلاغه، حکمت47)

غیرت ناموسی از نظر خانوادگی باعث می شود که شخص نسبت به حریم خانوادگی خود حساس داشته و در برابر ورود بیگانه از آن حفاظت کند.

این غیرت از نظر اجتماعی موجب می شود که فرد علاوه بر حساسیت درباره پاکی و طهارت خود، نسبت به طهارت جامعه نیز حساسیت داشته باشد، زیرا لازمه پاک بودن حریم خانواده این است که حریم جامعه پاک باشد.1

نشانه های غیرت در مردان
غیرت از ویژگی‌های مهم در مردان محسوب می‌شود که بسیاری از زنان دوست دارند همسرشان تا حدی این ویژگی را داشته‌ باشد. مرد باغیرت، جزء مردان مناسب ازدواج محسوب می‌شود.

ممکن است شما نیز در بین دوستان و آشنایان خود زنانی را دیده‌ باشید که از غیرت زیاد مردان خود شکایت می‌کنند. مردانی که مدام به پوشش، رفتار و رفت و آمدهای آنان حساسیت نشان می‌دهند. این مردان در نظر بسیاری افراد مرد غیرتی به حساب می‌آیند اما واقعا غیرتی بودن به این معنا نیست.

این دسته از رفتارهای کنترلی و سخت‌گیرانه هیچ ربطی به نشانه های غیرت در مردان ندارند و تنها مایه عذاب و دشواری و در برخی موارد دعواها و اختلافات خانوادگی هستند. همچنین بسیاری از مردان تنها سعی دارند تا زورگویی و قدرت خود را نشان دهند.

محافظت از اعضای خانواده
حمایت از همسر جزو اولین اصول یک زندگی مشترک موفق است. مردان غیرتی نسبت به حریم خانواده‌ی خود و به‌ویژه خانم‌های خانواده حساس هستند. نشانه های غیرت در مردان باید به صورت نگهبانی و محافظت از خانواده از لحاظ فطری و درونی باشد. برای کسب اطلاعات در زمینه حمایت از همسر کلیک کنید.

در واقع غیرت به معنای دفاع از افراد محبوب در برابر تجاوز، آزار و دستبرد به آن‌هاست. نشانه های غیرت در مردان تنها با گیر دادن به پوشش و رفتار تعیین نمی‌شود بلکه باید به رفتار او توجه کنید. آیا در محافظت و نگهداری از شما در برابر آسیب‌های جسمانی و روانی خود را به زحمت می‌اندازد؟ آیا برای امنیت خانواده تلاش می‌کند؟ برای آگاهی بیشتر در زمینه زندگی مشترک موفق کلیک کنید.

پاکدامنی
ممکن است پسرانی را دیده باشید که در مورد پوشش و رفت و آمد به خواهران خود بسیار گیر می‌دهند و همیشه کاسه‌ی داغ‌تر از آش می‌شوند! اگر برادر داشته‌ باشید ممکن است این قبیل جملات را زیاد از او شنیده باشید: «چرا دیر به خانه آمدی؟»، «یک مانتوی پوشیده‌تر تنت کن»، «چرا با فلان پسر صحبت کردی؟» چنین افرادی خود عقیده دارند که بسیار غیرتی هستند.

اما از طرفی در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی به انواع دختران متلک می‌پرانند و برای خوش‌گذرانی دنبال آن‌ها راه می‌افتند. یکی از نشانه های غیرت در مردان پاکدامنی است. اگر مردی ادعا می‌کند که نسبت به خانواده‌ی خود غیرت و حساسیت منطقی دارد باید خود نیز عفت و پاکدامنی داشته باشد و به اصولِ خانواده احترام بگذارد. غیرت واقعی ابتدا خود فرد را از گناه حفظ می‌کند.2

حد و حدود غیرت تا جایى است که
1 – از روى بدگمانى،

2 – همراه با سخت‌گیرى و

3 – براى کسانى که خود اهل مراقبت‌اند،

نباشد است مگر آن که به قراینى خلاف آن ثابت شود.

بسیارى از بانوان خود حریم خویش را رعایت مى کنند و در این صورت حساسیت نشان دادن بیشتر آثار منفى به دنبال خواهد داشت.

امام علی (علیه السلام) در سفارش به فرزند خود امام حسن (علیه السلام) فرمود: «از غیرت نا به جا [نسبت به زنان] بپرهیز که آن، زن سالم را به بیماری و پاکدامن را به بدگمانی (اندیشه گنهکاری)، می‌کشاند. (نهج البلاغه، نامه 31).3

حال اگر غیرت مرد زیادتر از حد معمول شد چگونه با آن برخورد کنیم
1- زن می‌تواند یک بار وقتی حال هر دو خوب بود و بیرون از منزل با او در این باره گفتگو کند و محترمانه و بدور از هیجان از خودش دفاع کند، در «هفت هشت کلمه یا نهایت دو سه جمله! نه یک سخنرانی انقلابی» در آن چند کلمه با ادبیات خودش شبیه به این را بگوید:

«من پاک و مومن و عفیفم. غیرت تو را می‌پسندم و برخی کنترل ها را -اگر بدبینی اش غیرمستقیم است و یا سوءظن های تو را اگر واضح تهمت زده را اهانت بزرگی به خودم تلقی می‌کنم. اما بروز خشم فقط حال ما را بدتر می‌کند و گره را پیچیده تر و محکم تر.

تو را دوست دارم -این جمله حکمِ یک ترجیع بند را دارد. فراموشش نکنید-

تو حق داری و می‌توانی از من در مورد برنامه هایم سوال کنی.

اما انتظار دارم دقت کنی این پرسش ها، چک کردن و پلیس بازی نشود.

من و تو هر دو محترمیم و همدیگر را دوست داریم و باید مراقب تصویرِ محبوب خود، در ذهن یکدیگر باشیم.»

2- مهم ترین عملکرد زن در این روند ایجاد حس حمایت، اطمینان و امنیت در همسرش است.

عبادت هایت را مخفی نکند بگذارد شوهر او را مکرر در حال نماز و دعا ببیند. این ریاء نیست، او غریبه نیست.

3- زن مراعات رفتار با نامحرم را بیش از پیش در دستور کار قرار دهد.

ارتقاء نوع پوشش و حجاب و کنترل برخی از عادات و آداب و رسوم خانوادگی در هر حالی موثر است.

پوشش ظاهری و طریقه ی آداب و معاشرتش با دیگران به ویژه آقایان را با دقت و بدون هیچ گونه سوء تعبیری انجام دهد.

4- داشتن صفحه در فیس بوک و چت و پیامک بازی در هر نوعش با هر کسی! مخرب این اطمینان است.

از هر فعالیت اجتماعی‌، مهم تر؛ حفظ این زندگی است.

5- بدون اعلام وصول پیام بدبینیِ مرد، زن مخفی کاری نکند و در مسیر اطمینان سازی، شفاف سازی حرکت کند.

او را در جریان کارهای عادی روزانه بگذارد، نه به عنوان گزارش دادن بلکه به عناوین مختلف از اینکه «چون میدونم نگرانم می‌شی» و «راستی میدونی که امروز باید برم دکتر…»

و یا هماهنگی «من ظهر با مامان می‌خواهم بروم خونه خاله معصومه… شما می‌تونی عصر بیایی اونجا دنبالم؟» و مهم ترینش« اجازه گرفتن از شوهر».

6- دوری از بحث و جدل و توجه به موضوعات عاطفی و ….

7- تمام این امور باید با آرامش و صبر و مهربانی انجام شود تا لایه های شک و تردید به مرور از ذهن همسر پاک شود.3

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.shafaf.ir

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید