بهترین نحوه برخورد با همسر بداخلاق

بهترین نحوه برخورد با همسر بداخلاق

علت عصبانیت و بداخلاقی همسرتان چیست؟
دلایل بسیاری وجود دارد که چرا شوهر شما با شما بد رفتاری می کند و بی هیچ دلیل از شما عصبانی می شود. برخی از این دلایل مربوط به مسائل روحی و فیزیکی اساسی هستند که مورد توجه قرار نمی گیرند و برخی عوامل دیگر محیطی هستند.

تستوسترون کم
در حالی که بسیاری از افراد سطح بالایی از تستوسترون را با سطح بالای عصبانیت مرتبط می دانند، اما این رفتار با سو مصرف استروئید در ارتباط است. مطالعات نشان داده اند که مردانی با سطح پایین تستوسترون بیشتر عصبی و مستعد نوسانات روحی هستند.

عوامل محیطی نظیر رژیم غذایی و کیفیت خواب می تواند تاثیر زیادی بر میزان تستوسترون بدن داشته باشد. بسیاری از مردان از کم بود تستوسترون رنج می برند و معمولاً تشخیص داده نمی شوند.

سروتونین کم
یکی از انتقال دهنده های عصبی کلیدی در مغز ما سروتونین است که نقشی را در سلامت عاطفی و ذهنی بازی می کند. اگر از این عنصر کم داشنه باشیم، کج خلق و افسرده می شویم. بیشتر شبیه به تستوسترون، غذا خوردن و خواب می تواند نقش بزرگی در تعیین مقدار سروتونین بازی کنند.

استرس شدید
هورمون استرس، کورتیزول می تواند منجر به بد خلقی و نیز خواب و مشکلات شناختی شود. اگر شوهر شما استرس شدیدی را در سر کارش دارد و به درستی غذا نمی خورد، میزان بالای کورتیزول می تواند او را به یک فرد بسیار متفاوت تبدیل کند.

فقدان هویت مردانه و هدف
فشار مداوم شوهرتان که سعی می کند تا حد کمال مطلوب مردانه زندگی کند می تواند او را نابود کند. تمرکز تنها روی موفقیت شغلی و کسب مقادیر زیاد پول می تواند باعث شود احساس استرس، انزوا و تنهایی کند. او ممکن است احساس کند که در مقایسه با دیگران ناکافی است و این احساسات می تواند طغیان های خشمش را نشان دهد.

آسیب و ضربه عاطفی
همچنین این امکان وجود دارد که شوهرتان با برخی مسائل عاطفی حل نشده سر و کار داشته باشد. با تلاش برای سرکوب این زخم های عاطفی حساس و خشمگین و عصبانی می شود.1

راه های رفتار با مرد پرخاشگر

کشف رفتار پرخاشگرانه
رفتار پرخاشگرانه را شناسایی کنید:مهم است که رفتار پرخاشگرانه را شناسایی کرده و درک کنید و در مورد رفتار شوهرتان هم نتیجه گیری نکنید. بزرگ ترین کار با رفتار پرخاشگرانه، عدم تطابق بین رفتار و کار فرد است، به ویژه در خشم و پرخاشگری می تواند به عنوان یک روش مخفی برای نشان دادن خشم تلقی شود.پرخاشگری متفاوت از حالت تدافعی است.رفتار پرخاشگرانه، هدفمند است و اغلب یک الگو می شود و به راحتی می توان این نوع تعامل را به خود جذب کرد، سپس احساس سرزنش یا خطا می کنید.2

به دنبال انکار باشید
فردی که مهاجم است از پذیرفتن مسئولیت رفتار خود امتناع می کند. شوهر شما ممکن است دروغ بگوید یا شما را مقصر جلوه دهد و تایید کند که او شما را آزار می دهد ( یا شخص دیگری را ).

روش هایی مثل منطقی بودن، توجیه کردن و به حداقل رساندن ممکن است راه هایی برای انکار رفتار او و یا تاثیر رفتار او باشد ؛ ممکن است شوهرتان “فراموش کند” کاری را انجام دهد، یا بگوید که به او نگویید که کاری را انجام دهید. او ممکن است وانمود کند که زمانی که شواهدی وجود دارد که او کاری که انجام نداده را انجام داده است و مهم نیست چه باشد، او راهی پیدا می کند تا همه کارها را تقصیر شما بیندازد، نه خودش.2

حمایت و محبت توام با اقتدار را فراموش نکنید
پس از تفاوت های یک همسرعصبی با افراد عادی را شناخته و پذیرفتید، می توانید وارد گام بعدی شوید.

افراد پرخاشگر، بی حوصله، مضطرب، خجالتی، افسرده و در یک کلمه “عصبی”، دیدگاه واقع بینانه ای در مورد اطرافیان ندارند.

آن ها خود را مستحق طرد شدن و تنها ماندن می دانند و کوچک ترین رفتارهای اطرافیان را موید این باور فرض می کنند.

نکته ی بسیار مهم آن است که بتوانید به چنین فردی بفهمانید که او را بی قید و شرط و به عنوان یک انسان پذیرفته اید.3

وقتی محبت بی قید و شرط، همسر عصبی را لوس می کند!
شما نیازمند آن هستید که در کنار محبت بی قید، رفتاری توام با اقتدار و قاطعیت داشته باشید و حد و مرزهای خود را نیز مشخص کنیدتا او شما را فردی بی اراده و ضعیف تصور نکند.

به عنوان مثال فرض کنید که همسرتان فردی بی حوصله و خجالتی است و در هیچ مهمانی شرکت نمی کند.

در این حالت اگر به او بگویید ” اصلا به فکر من نیستی.

همش توی خونه نشستی و انگار زندانی شدیم.

اصلا برات مهم نیست که من چی دوست دارم و…”

در حقیقت صرفا به نیازهای خودتان توجه کرده اید و شرایط روحی و روانی همسرتان را کاملا نادیده گرفته اید.

در این حالت مطمین باشید که همسرتان رفتارهای انزواطلبانه ی بیشتری نشان می دهد و بیش از پیش به لاک دفاعی خود فرو می رود.3

اجازه ندهید همسرعصبی شما را استثمار کند!
افراد عصبی از روش های متفاوت و متنوعی برای رسیدن به خواسته های شان استفاده می کنند.

واقعیت آن است که آن ها شیوه ی صحیحی از رفتار را نمی دانند و در تلاش اند تا از طریق ارتباط با شخصیت های محکم و مقتدر، شیوه هایی رفتاری صحیحی را بیاموزند.

بنابراین بی توجهی و یا عدم واکنش شما به رفتارهای نادرست آن ها می تواند بسیار مخرب باشد.

افراد عصبی از نادرستی رفتارهای خود کاملا آگاه اند و بی توجهی و یا بی تفاوتی شما نسبت به این رفتارها می تواند برای شان عجیب باشد.3

از افزایش درگیری اجتناب کنید
ممکن است اولین واکنش شما این باشد که به او نق بزنید و یا به خاطر رفتار او عصبانی شوید، اما لطفا مقاومت کنید ؛ شما ممکن است به نقش یک والد تبدیل شوید که برای شما و یا همسرتان خوب نخواهد بود.

احتمال کمی وجود دارد که شما بخواهید مادر شوهر تان شوید، و بعید است که او بخواهد در نقش کودک شما قرار بگیرد پس به این فکر کنید که چه احساسی دارید و چه افکاری در سر دارید ؛ قبل از اینکه چیزی بگویید، نفس عمیقی بکشید.2

به همدیگر گوش کنید
زمانی را برای گوش دادن به یکدیگر ، همدردی با هم و حمایت از یکدیگر سپری کنید. اینها مهارت هایی هستند که ممکن است نیاز به ساخت آن ها داشته باشید، بنابراین شما ممکن است هنوز یک متخصص نباشید، اما می توانید تلاشی برای انجام این کار انجام دهید. به شوهرتان نشان دهید که می تواند احساسش را به شما نشان دهد و شما از او حمایت خواهید کرد و به او اجازه دهید این نقش را نیز برای شما ایفا کند.2

پینوشتها
1.www.rasekhoon.net
2.www.namnak.com
3.www.moshaver.co

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید