ایستگاه ویتامین

ایستگاه ویتامین

نویسنده : سحر غفاری

 

حتماً تا به حال در مورد ویتامین ها و نقش آنها در سلامت جسم، نکات بسیار شنیده و خوانده اید. این ویتامین ها به صورت قرص، کپسول و یا شربت، از طریق پزشک برای افراد بیمار، تجویز می شود که موقتی بوده و پس از گذراندن دوره درمان، قطع می گردد. با این حال امروزه در بسیاری از نقاط دنیا، به خصوص ایالات متحده، مصرف این مکمل ها در قالب قرص، شربت، پودر و… به صورت عادت روزمره درآمده و مردم بدون در نظر گرفتن این نکته که مصرف زیاد قرص، تأثیر منفی روی ارگان های بدن دارد، آنها را جایگزین میوه، سبزیجات و پروتئین ها(که منبع اصلی ویتامین ها و مواد معدنی هستند) می کنند و هم چنین مبالغ هنگفت جهت خریداری این ویتامین ها می پردازند. متأسفانه طی چند سال اخیر، مصرف بی رویه این ویتامین ها (به تجویز این و آن) در کشور ما نیز باب شده، غافل از این که در کشوری زندگی می کنیم که دارای بهترین اقلیم و در نتیجه مرغوب ترین میوه، سبزیجات و… بوده که بزرگ ترین منبع و ویتامین ها و املاح است. در ادامه به طور مختصر می پردازیم به این ویتامین ها، نقش آنها در بدن و این که در چه مواد غذایی یافت می شوند.

ویتامینA

این ویتامین جهت مقاومت در مقابل عفونت ها، بهبود آکنه و آلرژی، بهبود بینایی، تشکیل مینای دندان، مو و ناخن، کمک به تنظیم ترشحات غده تیروئید، سلامتی و لطافت پوست، ترمیم سریع پوست و مخاط بدن ضروری است. ویتامین A در فرآورده های لبنی، جگر، کره، هویج، روغن ماهی، زردآلو، گوجه فرنگی، سبزیجات، زرده تخم مرغ، سیب زمینی، کاهو و اسفناج به وفور یافت می شود.

ویتامینB

برای درمان مشکلات چشمی و پوستی، رفع یبوست، درمان خونریزی های لثه، رفع استرس، رفع خارش، افزایش انرژی، کاهش میزان کلسترول، تنظیم قند خون و رفع تهوع بسیار مؤثر است.
این ویتامین در جو پرک نشده، جوانه گندم، حبوبات، آجیل، جگر، گوشت گاو، ماءالشعیر، زرده تخم مرغ، شیر، پنیر، قارچ ها، سبزیجات سبز، گلابی، سیب زمینی، موز و نان گندم سبوس دار موجود است.

ویتامینC

برای جذب آهن خون، استحکام و سلامتی بافت ها، مقاومت در برابر عفونت، بهبود شکستگی و زخم، سلامت دندان و لثه بسیار مفید است.
این ویتامین در مرکبات، میوه های حبه دار، سبزیجات، هویج، گوجه فرنگی، توت فرنگی، آب معدنی، پیاز، سیب زمینی، هندوانه، فلفل سبز و قرمز موجود است. جالب است بدانید مصرف زیاد ویتامین C باعث اختلال در تولید ویتامین B12 می شود.

ویتامینD

جهت جذب کلسیم، فسفر و محکم ساختن استخوان ها و رشد و سلامتی سیستم عصبی ضروری است. این ویتامین در روغن ماهی، فرآورده های لبنی، زرده تخم مرغ، جگر و کره موجود بوده و هم چنین با قرارگیری پوست در معرض نور آفتاب، هر روز به مدّت 10 دقیقه در بدن تولید می شود.

ویتامینE

برای بهبود جریان خون، کنترل ساختمان عناصر انعقاد خون و تولید فرآورده های هورمونی در بدن ضروری است. ویتامینE در اغلب غذاها به خصوص جوانه گندم، تخم مرغ، حبوبات، شیر، کدو تنبل، کره، کاهو، کنجد، اسفناج و کلم بروکلی موجود است.

ویتامینK

این ویتامین جهت کمک به انعقاد خون و برقراری گردش خون در بدن لازم بوده و جالب است بدانید که با مصرف آنتی بیوتیک، خاصیتش کاهش می یابد.
این ویتامین را می توان در گیاهان سبز و جوانه های خوراکی، ترب سیاه، گل کلم، زرده تخم مرغ به وفور یافت. بعد از انواع ویتامین، مواد معدنی بیشتری تأثیر را روی اندام های بدن دارند که به طور خلاصه به بررسی آنها می پردازیم.

کلسیم

وجود این ماده برای تکامل و استحکام ساختمان استخوان و دندان ضروری است. هم چنین به انعقاد خون و نرمی ماهیچه ها کمک می کند. این ماده در ضمن نوعی آرام بخش طبیعی بوده و بد نیست بدانید دریافت ویتامینD برای جذب کامل کلسیم لازم است. کلسیم در سبزیجات پُر برگ سبز، کلم، هویج، ماهی، پرتقال، هندوانه، فرآورده های لبنی، زرده تخم مرغ، جوپرک نشده، حبوبات و بنشن موجود است.

آهن

برای تشکیل هموگلوبین به خصوص در دوران بارداری به علت افزایش تعداد گلبول های قرمز، مورد نیاز است. ویتامینC عامل مؤثری در جذب آهن است به این معنا که اگر غذایی می خوردید که حاوی آهن بوده، بهتر است همراه آن از مواد غذایی دیگری هم که دارای ویتامینC هستند، استفاده کنید.
آهن به مقدار زیاد در زرده تخم مرغ، ماهی ساردین، سبزی های پُر رنگ سبز مثل اسفناج، کشمش، هندوانه، حبوبات، گوشت قرمز، ریشه چغندر، جگر، میوه جات خشک مثل گردو و فندوق موجود است. فقر آهن باعث کم خونی در افراد می شود که خود عوارضی را به دنبال دارد. (مانند سستی، خستگی در ابتدای روز، احساس سرما در تمام فصول و…)

روی

این ماده معدنی جهت رشد طبیعی مغز و اعصاب ضروری بوده و در تولید آنزیم های مهم بدن نقش دارد. هم چنین خاصیت ضدّتهوع داشته، باعث درمان سریع بیماری ها شده و امروزه دانشمندان از آن به نام اکسیر جوانی یاد می کنند! چون اثرات بسیار مطلوبی روی رشد و سلامت مو و پوست دارد.
این ماده در جوانه گندم، غلات، دانه های گیاهی، پیاز و صدف خوراکی یافت می شود. پس به جای استفاده از داروهای مکمل مانند انواع ویتامین و مواد معدنی و املاح و… بهتر است مواد خوراکی طبیعی را جایگزین نماییم.
منبع:نوآور-ش59

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید