دانستنی های خانواده

دانستنی های خانواده

 

 

 

چای خود را لیمویی کنید

همواره بحث بر سر اینکه بالاخره نوشیدن چای به همراه لیمو برای بدن مفید است یا نه، وجود داشته است.
اما دانشمندان در تازه ترین تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که مصرف چای به همراه لیمو می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را کاهش دهد. به گفته ی آنها چای سبز و سیاه به طور طبیعی خاصیت ضدسرطانی دارند و البته این خاصیت در چای سبز بیشتر است اما مقدار کمی از عناصر ضدسرطانی چای پس از دم کشیدن در آن باقی می ماند. این در حالی است که افزودن لیمو به چای کمک می کند که تا 80درصد این عناصر در چای حفظ شود. در واقع ویتامین C موجود در لیمو از شکسته شدن این عناصر جلوگیری می کند..

خستگی چشم در هنگام کار با کامپیوتر

خیره شدن به صفحه ی مانیتور تعداد دفعات پلک زدن را کاهش می دهد و سبب سوزش چشم و در نتیجه منجر به خشکی چشم می شود هر چه افراد بیشتر به صفحه ی مانیتور خیره شوند، کمتر پلک می زنند و هر چه کمتر پلک بزنند دچار سوزش و اشک را به دنبال خواهد داشت. پلک زدن سبب تر شدن چشم می شود و کارهایی که انسان را مجبور به کم کردن تعداد دفعات پلک زدن کند مانند کار با کامپیوتر و رانندگی و تماشای تلویزیون سبب خشکی چشم می شود.
کاربر باید به ازای هر دو ساعت کار با کامپیوتر 15دقیقه استراحت و وقفه ی کاری داشته باشد و افرادی که فشار کاری بالاتری دارند در هر یک ساعت کار، 15دقیقه استراحت نیاز دارند.
فاکتورهایی شبیه خستگی عمومی، بیماری، استفاده از دارو و مستعد بودن به میگرن و ترس از نور (فتوفوبی) و فاکتورهای سایکولوژیک مانند نگرانی، عصبی بودن و میزان رضایت شغلی با علایم خستگی چشم مرتبط می باشند. گرچه هر فردی ممکن است علایم متفاوتی از خستگی چشم نشان دهد اما قرمزی، پر آب شدن و حساس شدن چشم ها، خستگی، درد یا سنگینی پلاک ها، سردرد و پشت درد، شایع ترین علایم، خستگی چشم است و اغلب این علایم با استراحت، تغییر شرایط از عینک های مناسب از بین محیط کار و در بعضی موارد استفاده می روند.

خواص سبزی خوردن

سفره های ایرانی با سبزی خوردن سبز می شود. سبزی ها نه تنها سفره را زیبا می کنند و باعث تحریک اشتها می شوند، بلکه با دارا بودن انواع ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت هم بسیار مفید هستند. به طوری که کارشناسان تغذیه مصرف روزانه 3 تا 5 «سروینگ» سبزیجات را به افراد توصیه می کنند. (هر سروینگ معادل یک لیوان سبزیجات خام یا نصف لیوان سبزیجات پخته است.)
ریحان: ریحان منبع خوبی از ویتامین A، بتاکاروتن، ویتامین B6 و منیزیم به شمار می رود. علاوه بر این، ریحان حاوی فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها هم هست و به همین دلیل در پیشگیری از بروز سرطان نقش دارد. ریحان گیاهی ضد اسپاسم، اشتها آور، خلط آور (جهت درمان سرفه)، ضد نفخ و ضد تهوع است. همچنین در از بین بردن کرم های روده ای و در درمان کرامپ معده، ورم معده، یبوست و التهاب روده هم کاربرد دارد. ریحان بر روی سیستم عصبی تأثیر می گذارد و در درمان تحریک های عصبی، خستگی، افسردگی، اضطراب و بی خوابی نقش قابل توجهی دارد. شاید این نکته را هم بدانید که به منظور کاهش خارش و التهاب ناشی از نیش حشرات، می توانید ریحان تازه را به محل آسیب دیدگی بمالید. شما می توانید از ریحان به صورت تازه، فریز شده و یا خشک در غذاهایی چون سوپ، خوراک ماهی، املت و یا به همراه دیگر سبزی ها به عنوان سبزی خوردن استفاده کنید. همچنین می توانید ریحان تازه را به سالادها، سرکه و روغن زیتون اضافه کنید تا از طعم مطلوب آن در انواع خوردنی ها لذت ببرید. ولی حتماً به این نکته توجه داشته باشید که اگر می خواهید ریحان را به غذای در حال پخت اضافه کنید، در انتهای پخت این کار را انجام دهید تا طعم و بوی ریحان در غذا باقی بماند و در حین پخت از بین نرود.
تره: برگ های تره حاوی مقادیر زیادی ویتامین A، C و مواد معدنی همچون آهن است. همچنین در تره ماده ای وجود دارد که قادراست ویتامین B را به صورت فعال آن تبدیل کند. تره خواص ضدسرطانی دارد و تا حدی قادر است بیماری آسم را تسکین دهد. همچنین تره در جلوگیری از بروز بیماری های قلبی نقش دارد و برای بهبود بواسیر هم به کار می رود. در ضمن با افزودن تره به غذاهای مثل گوشت و ماهی می توان بوی بد آنها را کاهش داد.
منبع:نشریه قدر،شماره 21

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید