سلام همسایه

سلام همسایه

نویسنده :دکتر محسن اشوری

 

همسایگان راه همزیستی معاشرت چیست؟
آیا دو همسایه نسبت به یکدیگر حق و حقوقی دارند؟
آیا جمله « چهار دیواری اختیاری »جمله صحیحی است؟
در پاسخ به سوالات مذکور باید گفت: گر چه دیوارها و طبقات انسان ها را از یکدیگر جدا می کنند و هر کس در محدوده ای از خانه خود زندگی می کند اما وقتی که در یک آپارتمان یا مجتمع مسکونی زندگی به صورت اجتماعی است باید گفت که در حکم یک خانواده هستند که در آن محدوده رفت و آمد داشته و با یکدیگر ارتباط دارند ونیازهای مشترک هم را برطرف می کنند. هر کدام از همسایگان و داشتن رفتاری شایسته با ایشان، آزار نرساندن به همسایه و صبوری و تحمل نسبت به ناملایمات که از برخی همسایه ها سر می زند تاکید شده است .اینجاست که باید گفت اگر بهترین خانه را انسان دارا باشد اما با همسایه ای ناهنجار و مردم آزار همجوار باشد آن خانه بهتر پشیزی ارزش ندارد. این خانه را باید عوض کرد یا عمری در رنج وعذاب به سر برد.
همسایه خوب داشتن،نعمتی ارزشمند است که در عرف گویند از نزدیک ترین فامیل و خویشاوندان نیز به انسان نزدیک تر است .

سلام همسایه
رفتارشایسته با همسایگان داشتن دوستی و الفت را بین افراد یک مجموعه مسکونی و تجاری ایجاد می کند. افراد باید نکته دیگری را توجه کنند که آیا در پاسخ بدی، باید بدی از خود نشان داد؟ آیا در زشتی ها باید مقابله به مثل نمود؟!بدیهی است که این گونه رفتارهای اجتماعی نشانه حقارت روح است .
ازطرف دیگر در تعالیم اسلامی رسیدگی به همسایگان نیازمند، تاکید شده است . پس در خاتمه باید گفت در بسیاری از مواقع، نشناختن حق و وظیفه، ریشه عدم انجام وظیفه است و این تقصیر به آن جهل باز می گردد و اگر آگاهی از وظیفه وجود داشته باشد تا حدی جلوی کوتاهی ها گرفته می شود .اگرهمسایه در مقابل همسایه دیگر بداند که چه وظایفی به عهده دارد و همچنین خود را مقیّد عمل به آن وظایف و تکالیف بداند و همه افراد یک مجموعه مسکونی این دو اصل را مراعات نمایند درآن صورت است که می توان گفت :آرامش و امنیت در آن منزل حاکم خواهد بود.
منبع:نشریه راه کمال،شماره 33

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید