همراه فرزند کلاس اولی در خانه و مدرسه

همراه فرزند کلاس اولی در خانه و مدرسه

 

 

برای کودکان، کلاس اول یک برهه زمانی است که آنها مهارت های تحصیلی مانند خواندن و نوشتن را می آموزند و به تفاوت های فردی مختلف میان خود و همسن و سالان پی می برند. برخی از کودکان مهارت ها را زودتر یاد می گیرند و بعضی از آنها، آن را بهتر می آموزند.
اما این تفاوت در توانایی آنها مادرزادی نیست بلکه بیشتر به تجربه های شخصی آن ها بستگی دارد. در کلاس اول کودکان با جدیت و قدرت شروع به یاد گرفتن می کنند. آنها می آموزند که حروف کوچک و بزرگ را بنویسند و والدین نیز توقع دارند تا معلم نوشتن را به کودکشان بیاموزد اما این به معنی سلب مسئولیت والدین نیست.
مثل معروف « کار نیکو کردن از پر کردن است » در اینجا می تواند راهگشا باشد. متقابلاً والدین نیز باید زمینه ای ایجاد کرده و با کودک خود مسائلی که در مدرسه می آموزد را تمرین کنند. با به کارگیری این نکته ها شاید بتوانید به فرزند خود کمک بیشتری کنید:

به جزئیات درسی فرزندتان دقت کنید

از معلم کودک خود بپرسید که وضعیت تحصیلی او چگونه است. در روخوانی مشکل دارد یا در نوشتن؟ کدام حروف را سخت می شناسد و یا در نوشتن کدامیک از آنها مشکل دارد. از او بخواهید به جای تعاریف مبهمی مثل « کودک شما باید بیشتر تلاش کند »، نقاط ضعف فرزندتان را دقیق برای شما توضیح دهد.

از معلم کودک خود کمک بخواهید

از معلم کودکتان در مورد وسایلی که به شما برای آموزش بهتر دروس به فرزندتان در خانه یاری می کند سؤال کنید. از او بپرسید چه وسایلی را چگونه می توانید تهیه کنید ( برای این کار لزوماً احتیاجی به خرید وسیله نیست. شما می توانید از وسایل داخل خانه نیز استفاده کنید ). استفاده از وسایل و ابزار برای آموزش تأثیر بسزایی بر یادگیری بهتر و بیشتر فرزندتان خواهد گذاشت.

محیط آرام و مناسبی در خانه ایجاد کنید

برای کودک خود محیط آرامی ایجاد کنید. زمانی که او مشغول درس خواندن است تلویزیون را خاموش کرده و حتی الامکان صدای تلفن را کم کنید. اگر فرزند کوچکتر دارید او را به کار یا بازی مشغول کنید و نگذارید شیطنت های او تمرکز فرزند بزرگتر را برهم زند. با این کار به آنها تفاوت زمان درس خواندن و بازی کردن را می آموزید.

با او همراه شوید

کنار فرزند خود بنشینید و از او بخواهید حروفی را که می داند و می تواند به خوبی بنویسد را روی کاغذ بیاورد. بعد از نوشتن او را تشویق کنید و نکات مثبت آن را یادآور شوید. مثلاً بگویید : « بلندی این حرف خیلی خوب است»، یا « این حرف خوب و صاف نوشته شده ». به او دقیقاً بگویید که برای چه او را تشویق می کنید تا او یاد بگیرد در نوشتن حروفی که توانایی کمتری دارد دقت بیشتری کند.

از مشکلات نهراسید

به سراغ حروفی که فرزندتان با آن مشکل دارد بروید. با حروفی که او راحت‌تر است شروع کنید و سپس فرزندتان را راهنمایی کنید که چطور می تواند حروف دیگر را بهتر بنویسد. مثلاً بگویید: « سعی کن این حرف را بلندتر بکشی». وقتی او به صحبت های شما دقت کرد و آن حرف را درست نوشت او را تشویق کنید. اما اگر نتوانست آن حرف را به درستی بنویسد یکبار برای او سرمشق کنید و از فرزندتان بخواهید تفاوت های حرفی که شما سرمشق کرده اید با حرفی که خودش نوشته است را بگوید. همچنین می توانید هنگام نوشتن دست کودک خود را بگیرید و با هم حروف را تمرین کنید.

تکرار و پشتکار رمز موفقیت

وقتی فرزند شما توانست یک حرف را درست بنویسد و اشکال کارش را فهمید به سراغ حروف دیگر بروید. اما فراموش نکنید هنگامی که کودکتان به سراغ حرف جدیدی می رود حروف قبلی را نیز تکرار کند.
نکته آخر اینکه یادگرفتن حروف برای کودکان کار سخت و زمانبری است، بنابراین نباید انتظار داشته باشید فرزندتان سریع و خوب یاد بگیرد. به او کمک کنید و فراموش نکنید که لحظات شادی را برای کودکتان فراهم کنید.
منبع: www.iran-newspaper.com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید