آرامش ماندگار

آرامش ماندگار

نویسنده: معصومه فهیم مطلق

 

احساس محبت وعشق بی پایان نسبت به فرزندان را خداوند منان با سرشت و فطرت والدین درهم آمیخته و پدید آورده است تا آن دو بتوانند در یک پیوند مشترک سالهای مدیدی درکنار هم زندگی کنند.شریک لحظه های تلخ وشیرین یکدیگر باشند و با از خود گذشتگی و فداکاری بی نهایت حریم امنی برای خانواده فراهم آورند.
وجود دوستی و مهربانی میان همسران هدیه الهی است که در قرآن و در سخنان بزرگان دین بارها بدان اشاره شده است.
«و ازآیات خداوندی است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یابید و میان شما عشق و محبت قرار داد که دراین حقیقت نشانه هایی از خداست برای مردمی که درگردونه اندیشه و فکرنسبت به حقایق به سر می برند.»(سوره ی مریم،آیه21).
پدر و مادرعشقی جاودانه نسبت به اولادشان دارند آنها جانشان را برای کودکانشان به خطر می اندازند ؛با شادی بچه ها ،شاد می شوند با رشد و موفقیت آنان به شکوفایی می رسند و با اندوه و مشکلات فرزندان دچارآشفتگیهای روحی و اختلالات عصبی شده دلهره و نگرانی فرصت زندگی را از آنان سلب می کند.
روابط خانوادگی اگربرمبنای درک متقابل و شناخت ارزشهای وجودی نادیده گرفتن نقطه شعفها و شکیبایی در برابر پیشامدهای مختلف باشد خانواده را به کمال می رساند، و آرامش را درخانه حاکم می کند.
نزدیکی روابط عاطفی منجر به احساس مسئولیت و تعهد پذیری افراد نسبت به هم شده احساس امنیت،نشاط و رضایت را در خانواده پدید می آورد،لیکن پرخاشگری متعدد آزارهای کلامی و نادیده گرفتن فرامین الهی و اصول اخلاقی افراد خانواده و بویژه فرزندان را در معرض سقوط اخلاقی قرار داده به سوی لذتهای کاذب و دامهای شیطانی سوق می دهد راه موفقیت پیشرفت و شکوفایی زمانی هموار می شود که والدین با اعتقاد و عمل به قوانین خداوندی فضایی پاک و سالم درخانه بوجود آورند و در آرامشی دیرپا و ماندگار به رشد وپرورش فرزندانشان اهتمام ورزند.

توصیه های کلیدی
-با هشیاری و درایت،درک درستی از خواسته ها،آرزوها و طرز تفکر فرزندانتان داشته باشید وبا توجه به شرایط سنی و وضعیت اجتماعی،ازآنها مراقبت کنید در عین حال شرایط و مقتضیات زمانه را نیز مورد ارزیابی قراردهید و با توجه به این اصول روش تربیتی مناسبی اتخاذ کرده به رشد و تعلیم بچه ها بپردازید.
امام صادق(ع) می فرمایند:«العالم بزمانه، لاتهجم علیه اللوابس »(تحف العقول، ص356):کسی که به اوضاع زمان و روزگارخود آشنا باشد هرگز مورد هجوم امورناگهانی قرارنمی گیرند.
-با رفتاری گرم و مثبت ،فضای شادی را ایجاد کنید افسردگی،عصبانیت و انتقادهای مداوم، ارتباط دوستانه را خدشه دار کرده، بی اعتمادی،بی حوصلگی و لجاجت را تقویت می کند!
بدرفتاری درخانه، روابط عاطفی را نابود می کند و سبب کینه و دشمنی می شود در احادیث آمده است: کسی که به خانواده ی خود بدی کند هیچ امیدی نمی توان به او بست.(غررالحکم، ج5 ص234).
-به بچه ها بیاموزید منطق گرا و اجتماعی باشند از زندگی لذت ببرند و حس قدر شناسی نسبت به نعمتها و موهبتهای الهی را با انجام فرایض مذهبی ابراز نمایند بدین ترتیب فروتنی همراه با اعتماد به نفس را در وجودشان تقویت خواهید کرد آنان با عبادت و سپاسگزاری نسبت به خداوند تکیه گاهی مقتدرخواهند داشت و درکوران حوادث و لحظه های بحرانی به دلیل ایمان قلبی به قادرمتعال هرگز به ناامیدی و یاس نخواهند رسید.
-نیازمندی ها و توقعاتشان را برآورده سازید و ازهرگونه افراط و تفریط در این زمینه بپرهیزید.
وجود کمبودها و کاستی های زیاد سبب مشکلات اخلاقی و اختلالات رفتاری در فرزندان می شود اما برآورده کردن تمامی انتظاراتشان بطور مکرر و حتی در مواردی «غیرمنطقی» سبب بی کفایتی،راحت طلبی و بی مسئولیتی آنان می شود در این زمینه باید کاملاً هشیارانه عمل کنید.
-روی اشتباهات و عیوب آنان متمرکز نشوید.نقایص و خطاهای احتمالی را در خلوت و با سعه ی صدر مطرح کنید. بهتر است هوشمندانه اصول و مهارتهای زندگی را با توجه به وضعیت سنی و توان هوشی- فکری به آنان بیاموزید. همواره به دنبال راهی منطقی با مشارکت سایرین برای رفع نقطه ضعفها بگردید.
به فرزندانتان و به تمامی افراد خانواده یادآورشوید درهمه حال خود را به دریای بیکران الطاف الهی بسپارید.اندیشیدن به لطف و محبت خداوند دلها را نسبت بهم نزدیک می کند و توکل به پروردگار سبب آرامش خاطر در کانون خانواده و اجتماع می شود به خاطرداشته باشید خداوند هرگز یک خانواده ی پرمهر و محبت را در مسیر پر پیچ و خم زندگی تنها نخواهد گذاشت.
باهم و در کنارهم باشید و با خلوص نیت دل به روزهای خوش آینده بسپارید تا آرامشی ماندگاررا تجربه کنید.
منبع:نشریه قدر – ش18

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید