من می‌روم ،‌ تو می‌روی ، دزد می‌آید

من می‌روم ،‌ تو می‌روی ، دزد می‌آید

نویسنده : سامان گلناری

 

خالی گذاشتن خانه در تعطیلات عید و توصیه‌های ایمنی
در تعطیلات نوروزی، خیلی‌ها به سفر می‌روند. وجود خانه‌های خالی از سکنه در این ایام، در کنار افزایش عبور و مرور افراد غریبه در محله‌های گوناگون، فرصت مناسبی را در اختیار سارقان قرار می‌دهد.
معمولا سارقان آن قدر باهوش هستند که بدانند نباید به راحتی و بدون برنامه‌ریزی از در و دیوار اولین خانه‌ای که در مسیر رفت و آمد روزانه یا حتی شبانه آنها قرار دارد، بالا بروند. آنها بیش از همه دنبال خانه‌هایی هستند که حفاظ مناسبی ندارند تا با کم‌ترین زحمت، به هدفشان برسند. بنابراین استفاده از حفاظ‌های مناسب و قفل و بند درست و حسابی در درجه اول سبب می‌شود سارقان از سرقت منصرف شوند اما اگر سارق خیلی هم سمج باشد، قفل و بند می‌تواند سرقت را به تاخیر بیندازد و او را با مشکلات زیادی مواجه کند. پس استفاده از حفاظ‌های فلزی در مقابل پنجره‌ها و قفل‌های متعدد می‌تواند خیلی کارساز باشد و در نگاه اول، خیلی از سارقان را از فکر دزدی از خانه شما منصرف کند.

خانه‌ات را به که می‌سپاری؟
یکی از بهترین پیشگیری‌ها این است که در ایام تعطیل، مسافرت‌های طولانی‌مدت را انتخاب نکنید و اگر هم تصمیم به مسافرت می‌گیرید، از یکی از افراد خانواده و یا آشنایان و بستگانی که به آنها اطمینان کامل دارید، بخواهید تا شب‌ها در منزل شما بخوابند و خانه خالی نماند. اگر هم چنین امکانی برایتان نیست، پیش از مسافرت، همسایگان مورد اطمینان خود را از سفرتان آگاه کنید تا مراقب محل سکونت‌تان باشند.
یکی از راه‌های دیگر این است که چراغ اتاق‌هایی که از بیرون، دید دارند را خاموش نکنید تا سارقان از خالی بودن خانه‌تان مطمئن نشوند. در عین حال، نیازی نیست وقتی به مسافرت می‌روید، همه فامیل، دوستان و اهل محل را خبر کنید. فقط باید آنهایی خبردار شوند که مورد اطمینان شما هستند.

دزدگیر‌های خانگی
تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از دستبردها به منازل به علت شناسایی منزل خالی به وسیله سارقان و عوامل‌شان در آن محل است. روشن یا خاموش بودن مداوم لامپ‌های خانه و نبود صدا یکی از نشانه‌های خالی بودن خانه محسوب می‌شود.به تازگی دستگاه‌هایی وارد بازار شده که این امکان را به شما می‌دهد که لوازم خانه را در زمان‌های قابل تنظیم، روشن و خاموش کند. به طور مثال، می‌توانید لامپ‌ها، رادیو، تلویزیون و سایر لوازم خانگی را در هر دو تا سه ساعت به مدت 10 تا 15 دقیقه روشن کنید و بعد از گذشت زمان تعیین شده، دستگاه‌ها خود به خود خاموش می‌شوند. در عین حال، کلیه زمان‌ها با دقت یک ثانیه قابل تنظیم‌اند و در صورت قطع و وصل شدن برق هم به کار خود ادامه می‌دهند. به این ترتیب، با خرید یک دستگاه دزدگیر خانگی می‌توان از سرقت در زمان خالی بودن خانه پیشگیری کرد.

شب‌نشینی‌های نوروزی
حتی‌المقدور از باز کردن در به روی افراد غریبه و به خصوص کسانی که با واحدهای دیگر ساختمان کار دارند، خودداری کنید. حتی افرادی که برای خرید یا اجاره منزل مراجعه می‌کنند و یا به عنوان سمسار یا خریدار وسایل خانگی شما به داخل خانه‌تان راه پیدا می‌کنند، باید با شناسایی قبلی انتخاب شده باشند. در روزهای نوروز، خروج از منزل و یا شب‌نشینی و دید و بازدید آن اغلب تا پاسی از شب طول می‌کشد. به همین دلیل، خواب افراد حوالی ساعت سه تا پنج بامداد عمیق است و سارقان در این ساعت‌ها بیشتر دست به کار می‌شوند. پس در این ساعات نیاز به مراقبت بیشتری وجود دارد.

بعد از سرقت
اگر پس از بازگشت به خانه متوجه سرقت اموال‌تان شدید، پیش از حضور ماموران از جابه‌جایی اشیا، لوازم و یا دست‌ زدن به آنها خودداری کنید و چنانچه بر اثر سرقت، شیشه در یا پنجره شکسته و یا وسایل خانه نامرتب شده، به‌هیچ‌وجه نیازی به مرتب کردن آنها نیست و تا آمدن مامورها همه‌چیز، حتی اشیای بی‌ارزش نیز نباید جابه‌جا شوند. بعد از بازدید ماموران از صحنه سرقت و اثربرداری، با بررسی لوازم خانه به طور دقیق مشخص کنید که چه اموالی از خانه‌تان به سرقت رفته است تا خطاب به واحدهای انتظامی محل شکواییه دقیقی تنظیم کنید. لوازمی را که دارای سریال، مارک و شماره هستند، به صورت مجزا بنویسید و درباره فرش و مبل و وسایل این‌چنینی باید نقشه، رنگ، بافت و مشخصات بارز حتما نوشته شود. در انتها نیز جریان را از طریق کلانتری محل خود پیگیری کنید.
با رعایت همه نکات ایمنی نیازی به این موارد ندارید و می‌توانید تعطیلات نوروزی بسیار خوبی را با خانواده خود داشته باشید.
منبع: www.salamat.com

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید