23 نکته درباره ایمنی و سلامت دانش‌آموزان

23 نکته درباره ایمنی و سلامت دانش‌آموزان

ترجمه: ندا احمدلو

 

این روزها که دیگر چیزی به باز شدن مداس باقی نمانده، نقل و نبات هر خانه‌ای که یک بچه‌مدرسه‌ای دارد، بحث و گفتگو در مورد آغاز سال تحصیلی است؛ اینکه فرزندان چه وسایلی لازم دارند، چگونه باید به مدرسه بروند (تنهایی، با پدر یا مادرشان یا با سرویس مدرسه)، اینکه ساعات کلاس‌های فوق برنامه‌شان را چه‌طور باید تغییر داد تا در طول دوران تحصیلی با مشکل روبه‌رو نشوند. اما از همه اینها که بگذریم، مهم‌ترین نکته‌ای که باید همه والدین توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند، حفظ ایمنی کودک در راه مدرسه و حتی درون مدرسه است…

والدین باید آموزش‌های جامعی را برای حفظ سلامت و ایمنی درون و بیرون از مدرسه به کودکان خود و مخصوصا به بچه‌های سال‌اولی خود بدهند. اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید، خواندن این 32 نکته را به شما پیشنهاد می‌کنیم:
1 اگر فرزندتان به تنهایی به مدرسه می‌رود، نزدیک‌ترین راهی که ترجیحا نیاز به عبور کردن از چهارراه یا خیابان نداشته باشد را به او یاد دهید. اگر مدرسه فرزندتان کمی دورتر از منزل‌تان است و او مجبور به رفت و آمد با اتوبوس است، ایستگاه‌های اتوبوس مبدأ و مقصد را به او نشان داده و نحوه صحیح سوار و پیاده شدن از اتوبوس را هم به او آموزش دهید.
2 به فرزندتان بگویید که بعد از تعطیل شدن از مدرسه برای مراجعه به خانه پارک‌ها یا خیابان‌های خیلی خلوت را به عنوان مسیر بازگشت‌اش انتخاب نکند.
3 از فرزندتان بخواهید که از هم صحبت شدن، پذیرفتن هدیه یا درخواست بازگشت به منزل با فردی که شما و او هیچ‌گونه آشنایی‌ای با او ندارید، پرهیز کند.
4 اگر فرزندتان سال‌های ابتدایی تحصیل‌اش را می‌گذراند، بهتر است با خودتان، سرویس مدرسه یا یک دوست یا همسایه به مدرسه برود و بیاید.
5 از کودک‌تان بخواهید که هنگام عبور از خیابان از یک بزرگ‌تر یا پلیس راهنمایی و رانندگی کمک بگیرد.
6 اگر با ماشین فرزندتان را به مدرسه می‌برید، صبر کنید تا او وارد حیاط مدرسه شود و بعد برگردید.
7 عجله و با سرعت وارد خیابان شدن عامل بسیاری از تصادفات است بنابراین فرزندتان را کمی زودتر از خواب بیدار کنید تا از اتوبوس جا نماند و مجبور نشود که در خیابان دنبال آن بدود.
8 اگر فرزندتان با اتوبوس یا سرویس به مدرسه می‌رود، به او آموزش دهید که در طول مسیر روی صندلی بنشیند و سر و دست‌اش را از پنجره بیرون نکند و هنگام پیاده شدن هم اجازه دهد تا ماشین کاملا بایستد.
9 به کودک‌تان بگویید که هیچ‌گاه برای رد شدن از خیابان از جلوی اتوبوس یا سرویس‌اش نرود زیرا این طوری محدوده دیدش کم و احتمال تصادف کردن‌اش زیاد می‌شود.
10 شماره تلفن منزل و همراه خود و همسرتان را به کودکتان یاد دهید و برای اطمینان بیشتر آنها را به همراه آدرس منزل و شماره چند تن دیگر از اطرافیان‌تان درون دفترچه‌ای بنویسید و درون کیف کودک‌تان بگذارید.
11 حیاط مدرسه، زمین و وسایل بازی فرزندان در مدرسه را به دقت بررسی کنید و اگر دیدید که تجهیزات از نظر ایمنی نقصی دارند، حتما آن را با مدیر مدرسه در میان بگذارید.
12 هرگز در طول دوران مدرسه لباس‌هایی که دور کلاه یا یقه‌شان کش یا نخ دارند را بر تن کودک‌تان نکنید. با این کار ممکن است باعث خفگی او در حین بازی یا شوخی بچه‌های دیگر شوید.
13 به کودک‌تان آموزش دهید که در حیاط مدرسه ندود، لباس بچه‌های دیگر را نکشد و کسی را هم هل ندهد.
14 به او بیاموزید که از بچه‌های قلدر و زورگو دوری کند و اگر آنها مشکلی برایش پیش آوردند، حتما به شما یا معلم‌اش بگوید.
15 اگر فرزندتان بیماری یا مشکل خاصی مثل دیابت دارد، حتمال داروهایش را صبح به صبح درون کیف‌اش قرار دهید و نحوه صحیح مصرف آنها را هم به او بیاموزید. راستی حتما مشکل فرزندتان را با معلم و مدیر مدرسه‌اش در میان بگذارید.
16 به او بگویید که اگر هم مشکل خاصی برایش پیش آمد، حتما دفترچه حاوی شماره تلفن‌ها و آدرس شما را به معلم‌اش نشان دهد.
17 فرزندتان را از بردن وسایل تیز و خطرناک مثل قیچی یا چاقو به مدرسه منع کنید.
18 به او بیاموزید که وسایل شخصی‌ مثل لیوان یا دستمال‌اش را به کسی ندهد و وسایل شخصی کسی را هم نگیرد.
19 به او بگویید که اگر تعطیل شد و دید که کسی برای برگرداندن او از مدرسه نیامده، نگران نشود و به داخل مدرسه برگردد و تا زمان رسیدن شما یا همسرتان پیش فراش مدرسه بماند.
20 نحوه صحیح توالت رفتن و شستن دست‌ها پس از آن را به فرزند کلاس اولی‌تان آموزش دهید.
21 اگر فرزند کلاس اولی دارید، حتما پیش از شروع مدرسه با پزشک کودک‌تان تماس بگیرید و مطمئن شوید که همه واکسن‌هایش را به موقع دریافت کرده است.
22 لوازم‌التحریر فرزندتان را به صورت انبوه و یکجا تهیه نکنید. مطمئن باشید که در روزهای آغازین تحصیلی معلم او فهرست وسایل مورد نیاز را به وی خواهد داد بنابراین لزومی برای انبار کردن وسایل اضافه نیست.
23 اگر فرزندتان مشغول رفتن به کلاس زبان یا یک کلاس هنری است، از همین الان به فکر تغییر ساعت کلاس او باشید تا هم به درس‌هایش لطمه‌ای وارد نشود و هم بتواند علاقه‌مندی‌هایش را ادامه دهد.
منبع: salamatiran.com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید