توصیه های حکیمانه

توصیه های حکیمانه

توصیه به همسران از زبان مقام معظم رهبری
زن یگانه موجودی است که می‌تواند از دامن خود افرادی را به جامعه تحویل دهد که از برکاتش یک جامعه، بلکه جامعه‌ها به استقامت و ارزش‌های والای انسانی کشیده شود و نقش زن در جامعه بالاتر از مرد است، برای اینکه زنان و بانوان علاوه بر اینکه خودشان یک قشر فعال در همه ابعاد هستند، قشرهای فعان را در دامن خودشان تربیت می‌کنند.

1- همسرتان را تحقیر نکنید:
ظلم، تبعیض و اهانت، در هر حالی غلط است. اگر شما عالی‌ترین مرد دنیا باشید و زن شما مثلاً از لحاظ سواد و معلومات و … یک خانم کم‌سوادی باشد، یا از یک خانواده پایینی باشد، شما حق کمترین ظلم و اهانتی را به او ندارید، زن همان زن است تا ابد.
این البته فقط مخصوص ما نیست، این اروپایی‌های ادکلن زده اتو کشیده، گاهی خیلی بدتر از جوامع ما به این موجودات ظلم می‌کنند … مرد حق ندارد ولو بالاتر از زن باشد به زنش جفا کند، زن هم همینطور.
گاهی زن، یک خانم باسواد تحصیل‌کرده است که مثلاً حالا با یک مرد کارگری ازدواج کرده است، او هم حق ندارد مرد را تحقیر کند. مرد، باز هم برای او نقطه اتکایی است باید به او تکیه کند، باید او را از لحاظ روحی چنان حفظ کند که بشود به او تکیه کرد. این خانواده سالم است.
اگر خانواده اینطوری تشکیل دادید، بدانید که یک رکن اساسی سعادت خودتان را تأمین کرده‌اید.

2- سازش دو سویه در ازدواج:
دخترها و پسرها به دنبال ایده‌آل نباشند. در امر ازدواج، هیچ کس ایده‌آل نیست. انسان نمی‌تواند ایده‌آل خود را پیدا کند. باید بسازد و زندگی کند. خداوند ان‌شاءا… زندگی را شیرین خواهد کرد و به آنها برکت خواهد داد و ان‌شاءا… مورد رضای الهی قرار خواهند گرفت. آدم، اول که نگاه می‌کند، همه‌اش حسن است. بعد که وارد می‌شود اخلاقیاتی هست، نقایص و کمبودهایی هست، ضعف‌هایی وجود دارد که به تدریج در یکدیگر کشف می‌کنند. اینها نباید موجب سردی بشود، باید با این کمبودها ساخت، چون بالاخره مرد ایده‌آل بی‌عیب و زن ایده‌آل بی‌عیب هیچ‌کجای عالم پیدا نمی‌شود.

3- به هم روحیه بدهید:
همکاری و کمک‌ گاهی به این نیست که وارد حجم کار یکدیگر بشوند، نه بلکه یکدیگر را روحاً تدارک کنند. مردها معمولاً با مسائل مشکل‌تری در جامعه برخورد دارند، زن‌ها می‌توانند به آنها روحیه بدهند، می‌توانند خستگی آنها را از تنشان بیرون کنند، به آنها تبسم کنند و به آنها دلخوشی دهند. اگر چنانچه خانم‌ها هم کاری بیرون از خانه دارند، باز مرد به آنها کمک کند و او را تقویت نماید. مراد از همکاری، همکاری روحی است. مرد می‌تواند ضرورت‌های زن را درک کند، احساسات او را بفهمد و نسبت به حال او غافل نباشد و زن ضرورت‌های مرد را درک کند، فشارهای اخلاقی روی او وارد نیاورد، کاری نکند که او در امر زندگی مستأصل شود و خدای نکرده به راه‌های نادرست متوسل شود. او را به ایستادگی و مقاومت در میدان‌های زندگی تشویق کند و تحریص نماید. اگر چنانچه کار او مستلزم این است که یک مقداری به وضع خانوادگی مثلاً رسیدگی کافی نداشته باشد، این را به رخ او نکشد و اینها مهم است.
منبع:hegmataneh.org

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید