حفاظت از DNA با مصرف میوه و سبزی فراوان

حفاظت از DNA با مصرف میوه و سبزی فراوان

 

بسیاری از افراد در طول روز غذاهایی مصرف می‌کنند که مناسب ژن‌هایشان نیست و باید دید که رژیم غذایی آنها چه رنگی است همچنین افراد باید غذاها را مناسب با ژن‌های بدنشان استفاده کنند.
رژیم متداول آمریکایی‌ها به رنگ قهوه‌ای و حنایی است و رنگ حنایی نشان دهنده مصرف گوشت و نشاسته است که میوه‌ها و سبزی‌ها در آن جایگاهی ندارند در حالی که تقریباً‌ هر غذایی ارزش غذایی خاص خود را دارد و بسیاری از غذاها عملاً‌ فاقد مواد شیمیایی رنگی هستند؛ مواد شیمیایی رنگی محافظ ژن‌ها، ‌مقوی بینایی، محافظ قلب و کاهنده التهاب در بدن هستند.

روش انتخاب صحیح غذا موجب کاهش بروز بیماری‌ها می‌شود

———————————————————————
مرتضی صفوی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» درباره اینکه رژیم غذایی افراد باید چه رنگی باشد، می‌گوید: روش انتخاب صحیح غذا موجب کاهش خطرات بیماری‌های قلبی، انواع‌سرطان‌ها، پیری زودرس، کاهش قوای بینایی و بهبود فعالیت‌های مغزی می‌شود.

رژیم غذایی افراد باید شامل هفت رنگ سلامتی باشد

————————————————————–
به گفته وی رژیم غذایی افراد باید دارای 7 رنگ سلامتی شامل رنگ قرمز، قرمز – ارغوانی، نارنجی، نارنجی – زرد، زرد – سبز، سبز و سفید – سبز باشد؛ رژیم غذایی قرمز رنگ شامل ‌گوجه فرنگی، سس ماکارونی، آب گوجه فرنگی، گریپ فورت صورتی و هندوانه است که منبع رنگدانه لیکوپن هستند که ماده غذایی ارزشمندی محسوب می‌شود.
صفوی ادامه می‌دهد: رژیم غدایی قرمز – ارغوانی شامل‌ انگور، آب انگور، فلفل قرمز، آلو، آلوچه، گیلاس، توت سیاه، بادنجان، لبو، مویز، سیب قرمز،‌ زغال اخته، شاه‌توت و توت فرنگی است که این گروه حاوی آنتوسیانین‌هاست که آنتی‌اکسیدان‌های قوی بوده و اثرات سودمندی در بیماران‌ قلبی دارد که از بروز لخته خون پیشگیری می‌کند.
وی می‌افزاید: رژیم غذایی نارنجی شامل کدو حلوایی، ‌هویج، کدو، سیب‌زمینی شیرین، انبه، زردآلو، گرمک و طالبی است که این گروه حاوی آلفا و بتاکاروتن‌ها هستند همچنین رژیم غذایی نارنجی – زرد شامل پرتقال،‌‌ آب پرتقال، نارنگی،‌ گریپ‌فروت، لیمو، لیموترش، آناناس و شلیل است که این گروه حاوی بتاکریپتوتانکسین‌ است که یک کارتنوئید فرعی است و در رژیم غذایی حدود 6 میلی‌گرم می‌توان دریافت کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه می‌کند: رژیم غذای زرد – سبز شامل‌ نخود سبز، لوبیا سبز، اسفناج، فلفل سبز، برگ کلم، خیار، خردل، کیوی و شلغم است که این گروه شامل لوتئین و زیگزانتین است که این کارتنوئیدها برای سلامت چشم بسیار مهم است و عدم کفایت آنها در ایجاد آب مروارید نقش مهمی بر عهده دارد.
وی می‌گوید:‌ رژیم غذایی رنگ سبز شامل کلم، گل کلم، کلم بروکلی، کدو و کلم پیچ است؛ این گروه حاوی سوفلفورافان، ایزوتیوسیانات و ایندول هستند که از طریق تحریک ژنی در کبد آنزیمی تولید می‌کنند که در تخریب مواد شیمیایی سرطان‌زا نقش مهمی را ایفا می‌کنند همچنین رژیم غذایی سفید – سبز شامل‌ سیر، پیاز، کرفس، تره، مارچوبه، گلابی، کاسنی فرنگی، کاسنی‌ سالادی، قارچ، پیازچه و موسیر است، این گیاه حاوی آلی‌سین هستند که اثرات ضدتومور در بدن ایجاد می‌کنند و این گروه غنی از فلاونوئیدهایی نظیر کوئرستین و کامفرول هستند.
صفوی بیان می‌کند: رژیم غذایی حنایی یا سفید رنگ را نباید انتخاب کرد و بهتر است که رژیم غذایی از هفت رنگ سلامتی استفاده شود.

خرابی DNA ریشه بروز بسیاری از بیماری‌هاست

————————————————————
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه می‌کند: دریافت میوه‌ها و سبزی‌ها باید به مقدار مناسب باشد؛ DNA مخفف نام شیمیایی تحت عنوان دی‌اکسی‌ریبو نوکلئیک اسید است که ژن انسان‌ها را می‌سازد و خرابی آن ریشه و علت بسیاری از سرطان‌ها و بیماری‌هاست.
وی عنوان می‌کند: افراد باید این سؤال را از خود بپرسند که رژیم غذاییشان چه رنگی است. رنگ رژیم غذایی نشان دهنده سلامت انسان است؛ وقتی استرس در زندگی افراد افزایش پیدا می‌کند، غذا خوردن را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.
صفوی ادامه می‌دهد: خوردن لذت ‌بخش است و افرادی که رژیم غذایی به رنگ حنایی مانند سیب‌زمینی سرخ شده، گوشت کبابی سرخ شده و پنیر دارند باید رژیم غذایی خود را تغییر دهند.

*اکسیژن موجب خرابی DNA می‌شود

———————————————-
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان می‌دارد: این سؤال که چگونه DNA در بدن افراد آسیب می‌بیند، جای تأمل دارد؛ در حقیقت اکسیژن موجب خرابی DNA می‌شود.
وی تصریح می‌کند: اکسیژن 20 درصد از حجم تنفسی افراد را تشکیل می‌دهد و اگر در مجاورت گرما و نور قرار گیرد، به رادیکال اکسیژن تبدیل می‌شود.
صفوی می‌افزاید: رادیکال اکسیژن مانند یک ماده بیرنگ عمل می‌کند و در اثر وجود آن یک الکترون اضافی تشکیل می‌شود بنابراین می‌تواند در پروتین، چربی، قند و DNA سلو‌ل‌های انسان تغییر ایجاد می‌کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌گوید: مواد رنگی موجود در سبزی‌های سبز تیره، توت‌فرنگی قرمز و هویج نارنگی‌رنگ از DNA انسان محافظت می‌کند و ویژگی شیمیایی این مواد باعث می‌شود که نور را جذب کند و الکترون‌هایی که به DNA ضرر می‌رساند را خنثی کند.

*مواد رنگی موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها از DNA انسان محافظت می‌کند

—————————————————————————————
وی عنوان می‌کند: به عنوان مثال اگر تکه‌ای از سیب را ببریم در طول یکی دو دقیقه در مجاورت هوا رنگش قهوه‌ای می‌شود و پوسته قرمزرنگ سیب آن را در مقابل تأثیرات زیانبار اکسیژن محافظت می‌کند و زمانی که پوست قرمز سیب را می‌خوریم مواد رنگی را دریافت می‌کنیم و DNA بدن حفظ شود.
صفوی تصریح می‌کند: وقتی سن افراد بالا می‌رود، سیستمی که از DNA محافظت می‌کند، کم‌کم تأثیر خود را از دست می‌دهد و اکسیژن زیادی در سلول‌ تولید می‌شود، در نتیجه آسیب‌پذیری DNA افراد بیشتر می‌شود و موجب بروز تغییراتی در ژن‌های می‌شود که موجب بروز بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها می‌شود.
به گفته وی، اگر میوه و سبزی زیاد مصرف کنیم احتمال آسیب دیدگی DNA کاهش پیدا می‌کند؛ سلول‌های چربی موادی را آزاد می‌کنند که موجب بروز التهاب می‌شود که در فرآیند بیماری‌های قلبی و عروقی نقش اساسی ایفا می‌کند.

* بخش زیادی از پرخوری افراد غیرعمدی است

———————————————————
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌گوید: بخش زیادی از پرخوری افراد غیرعمدی است و زمانی که افراد غذاها را با قند و روغن پنهانی درون آن می‌خورند پرز چشایی آنها تحریک می‌شود و اشتهای آنها به غذا افزوده می‌شود.
صفوی اضافه می‌کند: البته افراد نمی‌توانند به طور کامل قند و چربی را از رژیم غذایی حذف کنند و می‌توانند میوه‌ها و سبزی‌های سالم را جانشین غذاهای ساده کنند؛ حذف قند و روغن از غذا کافی نیست، افراد باید مقدار کافی از پروتئین‌های باکیفیت مصرف کنند که پروتئین سویا می‌تواند به عنوان ماده غذایی ارزشمند نیمی از پروتئین دریافتی روزانه افراد را تشکیل دهند.

*وعده صبحانه باید وعده کاملی باشد

———————————————-
وی می‌افزاید: می‌توان در وعده صبحانه از مواد غذایی با فیبر بالا مانند دانه‌های سویا و میوه استفاده کرد. وعده صبحانه باید وعده غذایی کاملی باشد و افراد می‌توانند همراه با صرف صبحانه میوه‌ها و سبزی‌های مفید را استفاده کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه می‌کند: برخی افراد صبحانه نمی‌خورند و به جای آن یک عدد شیرینی با یک فنجان چای و قهوه مصرف می‌کنند که این صبحانه موجب بروز چاقی می‌شود و مواد ارزشمندی که بدن به آنها نیازمند است را نمی‌رساند.
صفوی اظهار می‌دارد: رژیم غذایی افراد باید رنگین باشد به این معنی که در وعده صبحانه، ناهار و شام می‌توان از میوه‌ها و سبزی‌های مفیدی استفاده کرد.

سبزی‌ها و میوه‌ها دارای مواد مقوی گیاهی هستند

—————————————————————-
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌گوید: سبزی‌ها و میوه‌ها دارای مواد مقوی گیاهی هستند که از طرق مختلف از DNA انسان محافظت می‌کنند البته همه میوه‌ها و سبزی‌ها یکسان نیستند و رنگ‌های متفاوت آنها نشان می‌دهد که خواص آنها می‌تواند مختلف باشد.
وی بیان می‌کند: برخی میوه‌ها دارای ترکیباتی به نام فلاونوئید هستند که در طول روز افراد می‌توانند تا یک گرم از آن را استفاده کنند. استفاده از میوه‌ها و سبزی‌ها می‌تواند موجب بروز سلامتی افراد شود همچنین می‌توان میوه‌ها و سبزی‌های رنگی را جایگزین غذاهای نشاسته‌ای و شیرین کرد.
صفوی می‌افزاید: غذاهای پرفیبر و غنی که مزه خوبی دارند، سالم هستند و می‌توان آن را جایگزین غذاهایی کرد که دارای روغن‌های گیاهی پنهان و قند تصفیه شده اضافی هستند.

* پروتئین سویا و چای سبز از DNA انسان محافظت می‌کند

————————————————————————
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان می‌کند: افراد باید بدانند که پروتئین سویا و چای سبز از DNAانسان محافظت می‌کند و باید بیاموزند که چه ویتامین‌ها، املاح و مکمل‌های غذایی می‌توانند به محافظت از DNA کمک کنند.
وی اظهار می‌دارد: یک زندگی سالم شامل ورزش مناسب و مصرف مواد غذایی سالم می‌تواند آسیب به DNA را کاهش دهد و در کاهش روند سالمندی و کاهش بروز بیماری آلزایمر، کاهش سرطان، کاهش دیابت و کاهش بیماری قلبی مؤثر باشد.
صفوی می‌گوید: افراد در وعده‌های غذایی باید پروتئین مناسب را بگنجانند همچنین افراد می‌توانند در سالاد خود از برگ‌های سبز تیره کاهو، فلفل سبز، فلفل قرمز، پیاز و گوجه‌فرنگی استفاده کنند و با سرکه آن را خوش‌طعم کنند؛ روغن زیتون دارای اسیدهای چرب غیراشباع و با یک باند مضاعف است که می‌توان در سالاد برای بهبود طعم آن استفاده کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه می‌کند: میوه‌ها دارای رنگدانه‌های مغذی و ارزشمندی هستند همچنین کارتنوئیدها ترکیبات شیمیایی هستند که در هویج، گوجه‌فرنگی و میوه‌های زرد وجود دارند که توسط بدن تجزیه شده و جذب بدن می‌شود و از طریق جریان خون از روده باریک به بافت‌های مختلف رفته و از DNA انسان محافظت می‌کنند.
منبع:خبرگزاری فارس

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید