نیمه پر لیوان را هورت بکش

نیمه پر لیوان را هورت بکش

نویسنده: مرضیه قاضی زاده

 

یک لیوان آب، شکر به اندازه ی کافی و چند قطره از عطر بهارنارنج، بیدمشک یا گلاب خستگی یک روز سخت شهری از تنتان در نیامد؟
توی دنیایی که آدم ها مرتب در حال دوندگی اند و در آن واحد دستشان به یک کار است و فکرشان به یک جا و دلشان به یک جای دیگر، چند تا لیوان شربت یعنی یک میهمانی ساده که چندتا دوست را دور هم جمع می کنذد. چند تا لیوان آب میوه هم یعنی ایست. یعنی همان کنار خیابان، ترافیک و گرما و شلوغی را به اندازه خالی شدن آب میوه ها فراموش کردن. دو تا فنجان قهوه، یعنی یک بهانه مشترک برای دونفر. توی دنیای قاتی پاتی امروز که آدم ها همه چیز را دستکاری می کنند تا با مدل ها و شکل های جدید، یک کم دلشان خوش بشود و حواسشان پرت، شاید نوشیدنی ها بیشتر از همه کاربردهای دیگرشان که در این مطلب آمده، یک بهانه ساده و ارزان اند برای چند لحظه مهلت، ثبات و با هم بودن.

انتخاب نوشیدنی سالم

دوغ

بدون آن غذاهای نانی از گلویمان پایین نمی روند و سفره های سنتی مان انگاری چیزی کم دارند. شما که زحمت آبگوشت و دیزی و سبزی خوردن و گوشت کوبیده را کشیدید، بگذارید نوشیدنی سفره هم خانگی باشد. می توانید این افزودنی ها و طعم دهنده ها را هم اضافه کنید. نعناع، شاهسپرم (شاه نسترن)، آویشن، کاکوتی و گل سرخ. از بعضی خواص درمانی آن ها مثل آرام بخشی، رفع دل درد و سکسکه و نفخ، آوردن اشتها و..هم می توانید سود ببرید.

شربت های سنتی

با 5 تا لیمو ترش و یک پیمانه شکر، ساده ترین شربت را می شود درست کرد که می تواند جای نوشابه های گازدار سر سفره را هم بگیرد. دستورش این است که به یک قابلمه آب جوش، شکر و پوست لیمو را اضافه کنید و مرتب به هم بزنید تا شکر حل شود و آب هم خنک شود. آب لیموها را توی یک ظرف دیگر می گیرید و به بقیه مواد اضافه می کنید. وقتی شربت را با یک پارچه تمیز، صادف کردید، آمده است برای پذیرایی.
خانم های کدبانو از بقیه میوه های هم شربت درست می کنند. از آلبالو، توت فرنگی، به، به و لیمو با هم، گیلاس و شاتوت. این میوه ها را می جوشانند و عصاره آن ها را در شربت استفاده می کنند. مثل بالا درست کردن یک مدلش را که یاد بگیرید تهیه بقیشان هم دستتان می آید.

سکنجبین

زود که دست به کار بشوی، تهیه نیم لیتر سرکه سفید و 3کیلو شکر، دو تا سفیده تخم مرغ و یک دسته کوچک نعناع تازه، خیلی وقتت را نمی گیرد. اول شکر را با پنج شش لیوان آب، توی یک ظرف لعابی می ریزید تا بجوشد. بعد سفیده تخم مرغ را می زنید و می گذارید باز هم قل قل کند تا چرک های روی شربت گرفته شود. می توانید با یک دستمال نازک، صافش کنید. دور دسته نعناع، نخ می بندید و می گذاریدش توی شربت. همین طور که دارد می جوشد، نصف سرکه را به اش اضافه می کنید. باقی اش را هم تا آن جا که طبعتان می پسندد، می ریزید. چند تا جوش که زد، نعناع را بیرون آورید و دوباره شربت را از صافی رد می کنید. هم می شود با آب و یخ، شربتش کنی، هم کاهو سکنجبین که توی جمع های دوستانه، پیشنهادی است که نمی توانی رد کنی!

تخم شربتی

از نوشیدنی های اصیل ایرانی است که توی مراسم مذهبی و ظهرهای داغ عاشورا و تاسوعا به عنوان نذری به مان تعارف می کنند. خیلی راحت می شود تخم شربتی ها را تمیز کرد و توی یک ظرف آب خیساند و با قاتی کردن شکر و آب و گلاب، شربت درست کرد.

خاکشیر

قدیمی ها این دانه های ریز را برای هرجور دردی تجویز می کردند. اصطلاح خاکشیری مزاج، معروف بود برای این که می گفتند خاکشیر به هر مزاجی می سازد. قسمت سخت آماده کردن خاکشیر، شستن آن است. باید اول خیس کنید تا خاشاک قاتی دانه ها بیاید روی آب و با آب، آن ها را خالی کنید. بعد خاکشیرها را چندبار از این ظرف به آن ظرف می کنید تا شن ته خاکشیر توی ظرف ها ته نشین بشود. بعد دیگری کاری ندارد؛ آب و شکر و گلاب اضافه کنید و لذتش را ببرید. خاکشیر را با عرقیات هم می شود مخلوط کرد و شربت ترکیبی ساخت. مثلا عرق بیدمشک، خیلی جواب می دهد.
منبع:هفته نامه همشهری جوان شماره 44

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید