همه چیز درباره ی عدس ها

همه چیز درباره ی عدس ها

شاید عدس در بین حبوبات ویژگی خاصی نداشته باشد و خیلی به چشم نیاید، اما اگر دقت کنیم ردپای این بنشن خوشمزه ، مقوی و زودپز را در غذاهای بسیاری خواهیم یافت . عدس پلو ، عدسی ، انواع آش ، دال عدس و… تنها بخشی از غذاهایی هستند که با انواع رنگارنگ عدس تهیه می شوند.
وقت آن است که غذاهای جدیدتری را با عدس امتحان کنیم و مزه های جدیدی را با آن کشف کنیم . بعضی از مواد غذایی به خاطر ارزش غذایی جایگاه ویژه ای دارند. این مواد غذایی ممکن است طعم و قیافه ی خیلی خوبی نداشته باشند ، اما جایگاه ویژه ای در برنامه ی غذایی دارند.
از نظر من عدس ها از این دسته هستند. آن ها با این که در مسابقه ی زیبایی حبوبات اول نمی شوند اما در مسابقه ی طعم خوب ، چربی پایین و پروتئین و فیبر بالا مقام بالایی کسب می کنند.
عدس ها مانند انواع دیگر بنشن ، اما در زمان کوتاه تری پخته می شوند و این ویژگی مهمی است . عدس نیاز به خیس کردن ندارد. عدس قرمز 15 تا 20 دقیقه و عدس سبز و قهوه ای 30 تا 40 دقیقه زمان نیاز دارند تا بپزند و این به نسبت 2 تا 3 ساعت زمانی که لوبیا نخود احتیاج دارند ، یک رکورد دست نیافتنی است . برای پخت عدس سه برابر آب اضافه کنید. یعنی برای یک پیمانه عدس ، 3 پیمانه آب بریزید. عدس را هنگام پخت نمک نزنید. چون پوست آن سفت می شود. عدس ها در تمام سال در دسترس بوده و به سرعت طعم را از دیگر مواد غذایی و چاشنی ها جذب می کنند. گیاه عدس در زمین های آهکی و خاک هایی که برای کاشت محصولات دیگر مناسب نیست به راحتی رشد می کند.

خواص عدس:

عدس کاهش دهنده ی کلسترول و تنظیم کننده قند خون است و از افزایش قند خون پس از صرف وعده غذایی جلوگیری می کند. عدس منبع غنی فیبر است و به یاد داشته باشید با مصرف 12 گرم فیبر در روز احتمال سکته و بیماری های قلی و عرقی حدود 12% کمتر می شود.
عدس در عین حال که اشتها آور است ، ماده ی ژله مانندی در دستگاه گوارش ایجاد می کند که سبب دفع صفرا که حاوی کلسترول است می شود. عدس از چاقی جلوگیری می کند و 100 گرم عدس تنها حدود 230 کالری دارد.

ارزش غذایی عدس:

مواد موجود در 100 گرم عدس
فیبر 15/5 گرم
منگنز 0/98 میلی گرم
آهن 6/59
پروتئین 17/86
فسفر 356/40 میلی گرم
مس 0/5 میلی گرم
ویتامین B1 0/33 میلی گرم
پتاسیم 730/62 میلی گرم

منبع: هنر آشپزی شماره 75

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید