داستانهای ائمه: امام حسین (ع): مرز پیروى از پدر

داستانهای ائمه: امام حسین (ع): مرز پیروى از پدر

روزى عبدالرّحمان فرزند عمرو بن عاص با عدّه اى در محلّى نشسته بودند، که امام حسین علیه السّلام از جلوى آن ها عبور نمود، در همان حال عبدالرّحمان گفت : هرکس ‍ مى خواهد به بهترین شخص در زمین و آسمان نگاه کند، به این رهگذر نظر نماید.
و سپس افزود: گرچه من بعد از دوران جنگ بصره تاکنون با آن حضرت صحبت نکرده ام ؛ ولى بدانید که او به طور حتم برترین انسان ها است .
و پس از گذشت چند روزى عبدالرّحمان به همراه ابو سعید خدرى حضور آن حضرت شرفیاب شدند؛ و حضرت عبدالرّحمان را مورد خطاب قرار داد و فرمود: آیا معتقد هستى که من بهترین فرد روى زمین و آسمان مى باشم ؟
به راستى اگر چنین اعتقادى دارى ، پس چرا با من و پدرم – امیرالمؤ منین علىّ بن اءبى طالب علیه السّلام – در جنگ بصره مقاتله و جنگ مى کردى ؟!
و حال آن که پدرم از من بهتر و برتر مى باشد.
عبدالرّحمان با حالت سرافکندگى ، از امام علیه السّلام عذرخواهى کرد؛ و عرضه داشت : جدّت رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله به من دستور داد: از پدرت پیروى و اطاعت کن .
امام حسین علیه السّلام فرمود: آیا قول خداوند متعال را در قرآن حکیم نشنیده اى ، که فرمود: ((وَإِنْ جاهَداکَ عَلى اءَنْ تُشْرِکَ بى مالَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلاتُطِعْهُم ا)) یعنى ؛ چنانچه پدر و مادرت سعى کردند که تو را مشرک و گمراه کنند، از آنان پیروى مکن .
و مقصود جدّم رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله این است که پیروى و اطاعت از پدر و مادر در کارهاى نیک و خوب خواهد بود، که منطبق با فرامین قرآن و اهل قرآن بوده باشد.
و همچنین فرمود: اطاعت و پیروى از مخلوقى که انسان را به نافرمانى و معصیت خداوند وادار نماید، حرام است .(1)

1-نورالثّقلین : ج 4، ص 304، حلیه الا برار: ج 3، ص 125، ح 13.

منبع: چهل داستان وچهل حدیث از امام حسین علیه السلام، حجت الاسلام والمسلمین عبدالله صالحی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید