آفرینش پیوسته بدن(2)

آفرینش پیوسته بدن(2)

انسان در خواب دیدن نیرو می گیرد
************

وَمِنْ آیاتِهِ مَنَامُکُمْ بِاللَّیلِ وَالنَّهَارِ وَابْتِغَاؤُکُمْ مِنْ فَضْلِهِ (روم/23)

«همین طور از نشانه های دیگر خواب دیدن شما در شب و روز و زندگی گرفتن شما از فضل خدا طلب روزی می کنید.»
************
ــ نکته آیه: انسان در خواب دیدن نیرو و زندگی می گیرد:
خواب هایی که انسان می بیند چه در روز، چه در شب، چه خواب های کوتاه، چه بلند، چه سطحی و چه عمیق، همه آن ها به طور یکسان برای بدن ضروری هستند. بدن در خواب دیدن نیرو می گیرد. خواب حافظه را تقویت می کند. همین طور خواب تجربیات جدیدی که انسان اخیراً کسب نموده را به حافظه دراز مدت مغز می رساند. به این ترتیب چنان که آیه گفته”انسان در خواب دیدن نیرو و زندگی می گیرد”.
کار کردن و خوابیدن در شب و روز رحمت است
************

وَمِنْ رَحْمَتِهِ جَعَلَ لَکُمُ اللَّیلَ وَالنَّهَارَ لِتَسْکُنُوا فِیهِ وَلِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ (قصص/73)

«از رحمت های دیگر خدا این است که شب و روز را برای شما قرار داده تا در شب آرام گرفته و در روز از فضل خدا طلب روزی کنید (هر دو را برای خواب و کار و برای به دست آوردن نعمت های خود قرار داد) باشد که سپاس گذار باشید».
************
ــ نکته آیه: خوابیدن و کار کردن در شب و روز از رحمت های خداوند است:
پیش از این با کارکرد مختلف بدن در شب و روز آشنا شدیم و دیدیم که چگونه بدن در شب کم فعالیت و در روز فعال می شود، و دیدیم که وقت مناسب خوابیدن شب است و وقت مناسب کار کردن روز است، ولی با این حال انسان در روز نیز می تواند بخوابد و شب کار کند. این وضعیت حقاً که رحمت است. (رحمت در اصل به معنی: دادن چیزی به کسی در حالی که مستحق آن نیست یا بیش از استحاق وی است، و صرف نظر نمودن از کسی در حالی که مستحق مجازات است، و به معنی: دهش و بخشش فوق العاده است و در آیه به این معنی به کار گرفته شده است).
روزه گرفتن به نفع روزه گیر است
************

وَأَنْ تَصُومُوا خَیرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (بقره/184)

«روزه شما، وقتی آن را شناختید، آن را به نفع خود خواهید دید».
************
ــ نکات آیه:

1ــ انسان روزی روزه را خواهد شناخت:

فعلاً انسان روزه را شناخته است.

2ــ روزه به نفع خود روزه گیر است:

روزه موارد مثبتی برای روزه گیرنده دارد از جمله:
ــ مواد زائد متراکم شده را تحلیل می برد و ناراحتی های ناشی از آن را بر طرف می کند.
ــ التهاب شدید کلیه را مداوا می کند.
ــ ناراحتی های قلبی را مداوا می کند.
ــ برخی از دستگاه ها از جمله دستگاه هاضمه استراحت می کند.
شعله ور شدن نور مؤمنین
************

نُورُهُمْ یسْعَى بَینَ أَیدِیهِمْ (تحریم/8)

«در آن روز نور (ایمان و عبادت) آن ها در پیش رو و سمت راست ایشان می رود.»
************
نور آن ها میان دستانشان شعله ور می شود!
ــ نکته آیه: نور مؤمنین شعله ور می شود.
محتوای آیه (چنان که پیش از آن در آیه روشن شده) مربوط به مؤمنین و در روز رستاخیز است و در آن روز از خدا می خواهند که نور آن ها را”تمام و کامل و ثابت کند”، و این به این معنی است که”نور آن ها در این دنیا نیز شعله ور می شود. (یعنی: نوری دارند که کم و زیاد می شود و در آخرت از خداوند می خواهند که آن را یکنواخت و همیشگی کند).
با عکاسی کریلییَن (که از نور نامریی ساطع از اشیاء عکس می گیرد) انسان می بیند که همه مواد و عناصر زنده و غیره زنده از جمله انسان از خود نور ساطع می کنند. بسته به این که پدیده در چه وضعیتی باشد نور ساطع از آن فرق می کند. در انسان نیز بسته به این که پدیده در چه وضعیت مزاجی وروحی و فکری و غیره باشد، نور ساطع از وی فرق می کند. مثلاً نور وی در حالت عادی عادی است، ولی پس از پرستش نور وی شعله ور می شود. یعنی همان چیزی که آیه مطرح می کند. و این چیزی است که فقط با دستگاه دیده می شود.

خوب شدن چشم یعقوب با عرق یوسف

وَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَقَالَ یا أَسَفَى عَلَى یوسُفَ وَابْیضَّتْ عَینَاهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ کَظِیمٌ (یوسف/84)

«و از آن ها روی کرده گفت: چه اندوهی از یوسف! و چشمان وی از اندوه سفید شد، ولی اندوه خود را نمایان نمی کرد»
************

اذْهَبُوا بِقَمِیصِی هَذَا فَأَلْقُوهُ عَلَى وَجْهِ أَبِی یأْتِ بَصِیرًا وَأْتُونِی بِأَهْلِکُمْ أَجْمَعِینَ (یوسف/93)

«با این پیراهن من رفته و آن را بر چهره پدرم بیندازید بینا می شود، و همه خانواده های خود را پیش من بیاورید.»
************

فَلَمَّا أَنْ جَاءَ الْبَشِیرُ أَلْقَاهُ عَلَى وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِیرًا قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَکُمْ إِنِّی أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ (یوسف/96)

«همین که نوید رسید آن را بر چهره او انداخت و در جا بینا شد. (یعقوب) گفت: آیا به شما نگفتم من از خدا چیز هایی می دانم که شما آن را نمی دانید».
************
ــ نکات آیات:

1ــ چشمان یعقوب از حزن سفید شده است:

سفیدی عدسی چشم که بسته به شدت آن، راه عبور نور به درون چشم را به اندازه های متفاوت کم می کند و یا کلاً می بندد و ضعف بینایی یا کوری می آورد چندین دلیل دارد، از جمله: پیوسته در معرض دمای گرمای بالا بودن چشم، ضربه خوردن به چشم، پیری، برخی از بیماری ها مانند بیماری قند، اشعه یا نور خیلی تند. و یکی از دلائل آن نیز چنان که آیه گفته”حزن” است. (“حزن” اندوه ناشی از پیشامد و رخ داد است). اندوه باعث فزونی هورمون آدرنالین می شود. اندوه شدید (یا شادی شدید) باعث فزونی پیوسته هورمون آدرنالین می شود که به نوبه خود باعث فزونی قند خون می شود، و این به نوبه خود باعث پیدایش سفیدی در عدسه چشم می شود. (سفیدی عدسه چشم به هم ریختگی بافت و ساختار ساختمان پروتئین عدسه چشم است).

2ــ چشم یعقوب با پیراهن یوسف بینا شده:

یکی از ترکیبات عرق بدن می تواند سفیدی چشم را بر طرف کرده و چشم نابینا را بینا کند. برای اولین بار یک محقق مسلمان مصری با استفاده از این آیه عدسه چشم را در عرق گذاشته و دیده که خیلی زود سفیدی عدسه بر طرف شده و عدسه شفاف می شود. اگر قرنیه چشم سفید شده باشد نیز چنان چه این قطره روزی دو بار به چشم چکانده شود پس از دو هفته سفیده قرنیه بر طرف شده و نابینایی بهبودی پیدا می کند . این محقق مسلمان نام قطره خود را داروی قرآنی گذاشته است. (اختراع الزاماً همان شفا بخشی اثر پیراهن یوسف (ع) است.)
اثر وضو گرفتن
************

یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاهِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَکُمْ وَأَیدِیکُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِکُمْ وَأَرْجُلَکُمْ إِلَى الْکَعْبَینِ…(مائده/6)

«وقتی خواستید نماز بخوانید صورت و دست های خود را تا آرنج ها بشوئید، و بخشی از سر و پاهای خود تا قوزک ها را مسح کنید. (یا بخشی از سر خود را مسح کنید و پاها تا قوزک ها را بشوئید)».
************
(ترجمه ای که در رابطه با پاها در پرانتز و پیش از پرانتز آمده هر دو درست است. و این تفاوت ترجمه به این بستگی دارد که از نظر نحوی چگونه جمله را تحلیل کنیم. برخی عبارت «وَ اَرجُلَکُم» به معنی “و پاهای خود را” به فعل «اِغسلُوا» به معنی “بشوئید” مربوط می دانند (که در این صورت پاها باید شسته شوند)، و کسانی آن را به فعلِ «اِمسَحُوا» به معنی “مسح کنید” مربوط می دانند. (که در این صورت پاها باید مسح شوند). و هر دو حالت درست است. و منظور قرآن از این گونه بیان این بوده که در صورت و جود آب پاها شسته شوند و در صورت کمبود آن پاها مسح شوند). (مطابق نظر فقهای شیعه)
از انسان پیوسته نور و امواج و انرژی ساطع می شود. امواجی که دستگاه پیش از وضوء گرفتن انسان نشان می دهد، با امواجی که پس از وضوء گرفتن نشان می دهد با هم فرق می کند. امواجی که پس از وضوء گرفتن نشان می دهد بیانگر “آرامش بیش تر یافتن انسان” است. یعنی وضو گرفتن که «شستن صورت و دست ها و مسح فرق سر و پاها (و یا شستن پاها) است، به انسان آرامش می دهد. (مطابق نظر فقهای شیعه)

عادت ماهانه زنان

************

وَیسْأَلُونَکَ عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِی الْمَحِیضِ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى یطْهُرْنَ… (بقره/222)

«و از قاعدگی زنان از تو می پرسند. بگو: آن مواد زائد است. بنابراین در دوران قاعدگی زنان آمیزش (جنسی) نکنید، پس از آن نیز تا آبستنی نکرده اند با آن ها آمیزش جنسی نکنید».
************
قرآن می گوید که خون قاعدگی زنان مواد و عناصر زائد و تفاله ای است، و علم امروز نیز همین را می گوید. خون قاعدگی مربوط به شستشو و بیرون دادن مواد زائد تخمدان است که آماده سازی تخم در آن صورت می گیرد.
زنا فاحشه است
************

وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَهً وَسَاءَ سَبِیلاً (اسراء/32)

«مقدمات زنا کردن را فراهم نکنید که زنا فاحشه است و رفتار ناخوشایندی را به دنبال می آورد».
************
واژه «فاحشه» از مصدر «فحش» می آید. فحش به معنی: از حد زیادی خود زیادتر رفتن است. مثلاً اگر قیمت چیزی که 1000 تومان است آن را 1300 تومان ارزش گذاری کنیم، آن را زیاد ارزش گذاری کرده ایم، ولی اگر آن را مثلاً 1800 تومان ارزش گذاری کنیم “از حد زیادی آن زیادتر رفته ایم” و مرتکب فحش شده ایم. وفاحشه چیزی است که از حد خود زیادتر رفته باشد یا برود.
سبیلاً نصب بر«تمیز» است. یعنی جمله«وَسَاءَ سَبِیلاً» در اصل «وَسَاءَ سبیلهُ سَبیلاً» است. به معنی: راه آن (یعنی رفتار و رویه ناشی از آن) بسیار ناخوشایند است.
ــ نکته آیه: زنا فاحشه است و رفتار ناخوشایندی به دنبال می آورد:
چیزی که ما تا به امروز از فاحشه بودن زنا می توانیم بگوئیم این است که بیماری می آورد و بیماری آن “فراتر از حد زیادی بیماری” می رود (هم زمان آن طولانی است و هم از بیماری های مرگ آور است). و رفتاری که با بیمارِ ناشی از آن می شود نیز چنان که آیه به آن اشاره دارد، خیلی ناخوشایند است. کسی که با او ازدواج نمی کند (غیر از فرد مبتلا)، و برخی نیز معتقدند که ویروس های آن در مایعات بدن نیز هست و بهتر است که انسان احتیاط کند و از ظرف آن ها نیز نخورد.
حیوان وار خوردن برخی
************

إِنَّ اللَّهَ یدْخِلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَالَّذِینَ کَفَرُوا یتَمَتَّعُونَ وَیأْکُلُونَ کَمَا تَأْکُلُ الْأَنْعَامُ وَالنَّارُ مَثْوًى لَهُمْ (محمد/12)

«خدا کسانی که ایمان آوردند و نیکوکاری کردند را به باغ هایی که جویبارهای ویژه در آن ها در جریان است خواهد برد. ولی کسانی که ایمان نیاوردند و فعلاً خوشگذرانی می کنند و مانند دام ها نیز می خورند جایگاه آن ها آتش خواهد بود.»
************
ــ نکته آیه: کسانی که خوش گذرانی و عیاشی می کنند مانند دام ها می خورند:
وقتی انسان گرسنه می شود، حتی وقتی شکم خالی وی خود را به هم می کشد و قند خون کاهش پیدا می کند و چربی بدن حل می شود که انرژی صادر کند، اغلب یک وعده غذایی کوچکی برای پاسخ دادن به نیاز اصلی بدن کافی است. ولی با این وجود کسانی که خوش می گذرانند در هر یک از وعده های غذایی با شکوه و جلال خود تا حد ترکیدن می خورند. دنبال آن نیز با کمال میل دسر خوشمزه می خورند هر چند احساس کنند شکم می خواهد بترکد. در اوقات میان وعده هایی نیز می خورند. چرا این طور می خورند در حالی که بدن به این همه غذا نیاز ندارد؟ دلیل آن به اشتها مربوط می شود. و پشت این اشتها نیز یک حرص و طمع سیری ناپذیر و قانع نشونده ای خود را مخفی کرده که ارث جهان گذشته حیوانی کم رنگ ماست. و این همان چیزی که دام ها بر مبنای آن می خورند.
سود و زیان مشروب
************

یسْأَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیسِرِ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کَبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا…(بقره/219)

«راجع به مشروب و قمار از تو می پرسند! بگو: در آن ها زیان بزرگ و منافعی برای مردم وجود دارد. زیان آن ها از منافع آن ها بزرگ تر است».
************
نکته آیه: مشروب منافع و زیان دارد. زیان آن از منافع آن بزرگ تر است:
منافع یک جام شراب برای بدن مساوی است با منافعی که یک سیب برای بدن دارد. زیان های آن برای بدن تقریباً همه جانبه است. یعنی هیچ دستگاه و سیستمی در بدن نیست که از مشروب تأثیر منفی نبیند. مهم ترین آن ها کشته شدن سلول های مغز است. بنابراین زیان های آن خیلی بیش از منافع آن است.
چرخیدن چشم ناشی از ترس
************

فَإِذَا جَاءَ الْخَوْفُ رَأَیتَهُمْ ینْظُرُونَ إِلَیکَ تَدُورُ أَعْینُهُمْ کَالَّذِی یُغْشَى عَلَیهِ مِنَ الْمَوْتِ… (احزاب/19)

«وقتی ترس می آید آن ها را می بینی که مانند کسی که می خواهد بمیرد با چشمان چرخان به تو نگاه می کنند».
************
ــ نکته آیه: کسی که می ترسد چشمش مانند کسی که می خواهد بمیرد می چرخد: ترسِ زیاد درک انسان را از کار می اندازد. در این حالت مراکز عصبی خارج از اراده و آگاهی انسان کار می کنند، که چرخیدن غیر ارادی چشم از حالات آن است، و این چیزی است که برای کسی که در حال مرگ است نیز پیش می آید.
پوشاک گرمای بدن را حفظ می کند
************

وَاللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِمَّا خَلَقَ ظِلَالًا وَجَعَلَ لَکُمْ مِنَ الْجِبَالِ أَکْنَانًا وَجَعَلَ لَکُمْ سَرَابِیلَ تَقِیکُمُ الْحَرَّ وَسَرَابِیلَ تَقِیکُمْ بَأْسَکُمْ کَذَلِکَ یتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَیکُمْ لَعَلَّکُمْ تُسْلِمُونَ (نحل/81)

«و خدا از آنچه آفرید برای شما سایه قرار داد، و از کوه ها آشیانه ها، و پوشاک هایی که شما را در مقابل گرما حفظ می کند و پوشاک هایی که گرمای شما را حفظ می کند. به این شکل نعمت های خود را برای شما کامل می کند، باشد که حق پذیر شوید».
************
(منظور از سایه درست کردن از پدیده ها این است که همه چیز مانند هوا و آب و شیشه درست نشده که نور از آن ها عبور می کند. و منظور از آشیانه ها در کوه ها؛ غار ها و فرو رفتگی های کوه ها است. و واژه بأس در اصل به معنی: سختی است. بعد از جمله به گرما اطلاق شده، به اعتبار “سختی” آن و در آیه به این معنی به کار گرفته شده است).
ــ نکته آیه: پوشاک گرمای بدن را حفظ می کند:
در گذشته انسان فکر می کرد پوشاک بدن را گرم می کند (امروزه نیز کسانی هستند که چنین گمان می کنند)، در حالی که بدن گرما تولید می کند و پوشاک را گرم می کند. پوشاک گرمای بدن را حفظ می کند و مانع از رسیدن سرما به بدن می شود.
پایین آمدن ضربان قلب توسط باران
************

إِذْ یغَشِّیکُمُ النُّعَاسَ أَمَنَهً مِنْهُ وَینَزِّلُ عَلَیکُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لِیطَهِّرَکُمْ بِهِ وَیذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیطَانِ وَلِیرْبِطَ عَلَى قُلُوبِکُمْ وَیثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ (انفال/11)

«یاد آرید هنگامی را که خواب راحت شما را فرا گرفت برای این که از جانب خدا ایمنی یافتند و از آسمان (رحمت خود) آبی فرستاد که شما را به آن آب پاک گرداند و وسوسه و کید شیطان را از شما دور سازد و دل های شما را به رابطه ایمان با هم متحد گرداند تا در کار دین ثابت قدم و استوار باشید (یعنی از آسمان رحمت بارانی فرستاد که جسم شما را از هر حدث و ناپاکی سازد و جان شما را از هر وسوسه و خیال شیطانی ایمن گرداند).»
************
به یاد بیاورید وقتی که خدا خوابِ کمی را از جانب خود در شرایط تهدید بر شما مستولی کرد تا آرامش پیدا کنید. و از ابر باران بر شما نازل می کرد تا شما را تمیز کند و ذهنیتِ شیطانیِ (این که اگر به حق می بودید پس چرا آب نداشتید)
(“سفت کردن گام توسط باران” در آیه مجاز است، و منظور از آن “سفت کردن ماسه های زیر گام ها” است که نتیجه آن “سفت نمودن گام ها” خواهد شد. در رابطه با مجاز در مقدمه صحبت شده است).
آیه مربوط به یکی از نبرد هاست. در آشرایط تعداد مسلمانان کم بوده و دشمنان بسیار. قسمت اول آیه مربوط به شبِ پیش از نبرد بوده که مسلمانان نگرانی و ترس داشته اند و خوابشان نمی برده است. و بقیه آیه مربوط به روز نبرد است. نکته مورد نظر ما در آیه این است که آیه می گوید: باران نازل کرده که ضربان قلب آن ها را پائین بیاورد. و این نکته یک نکته درست و عملی است. یعنی اگر کسی دلهره و ضربان قلب وی بالا باشد اگر زیر باران برود، ضربان قلب وی پائین می آید و به آرامش می رسد.
مأمور داشتن مرگ
************

قُلْ یتَوَفَّاکُمْ مَّلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکِّلَ بِکُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّکُمْ تُرْجَعُونَ (سجده/11)

«به آن ها بگو: مأمور مرگ که بر شما گماشته شده، شما را می میراند. بعد به طرف آفریدگار خود بر می گردید».
************
نکته آیه این است که مرگ مسئول و مأمور دارد. ما فعلاً از مأمور مرگ انسان اطلاعاتی نداریم. ولی این که مرگ اساساً مسئول دارد یک مقوله علمی است. انسان فعلاً ژن مربوط به مرگ (یعنی ژنی که فرمان مردنِ پدیده خود را صادر می کند) در نوعی کرم استوانه ای ساده می شناسد. و همین طور در پدیده های پیچیده تر ژنِ مربوط به مرگ و زندگی می شناسد. یعنی ژنی که فرمان مرگ و زندگی هر دو به دست اوست، و فرمان خود را نیز به صورت سیگنال صادر می کند.
نبودن اعصاب گرمایی در معده
************

مَّثَلُ الْجَنَّهِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِیهَا أَنْهَارٌ مِنْ مَاءٍ غَیرِ ءاسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ یتَغَیرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّهٍ لِلشَّارِبِینَ وَأَنْهَارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى وَلَهُمْ فِیهَا مِنْ کُلِّ الثَّمَرَاتِ وَمَغْفِرَهٌ مِنْ رَبِّهِمْ کَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِی النَّارِ وَسُقُوا مَاءً حَمِیمًا فَقَطَّعَ أَمْعَاءَهُمْ (محمد/15)

«نمونه هایی از بهشتی که به متقین وعده داده شده: جویبار های آبی که تغییر بو نمی دهد دارد، جویبار های شیری که تغییر مزه نمی دهند، جویبار های شراب خوش کام برای نوشندگان، جویبار های عسل صاف، هر نوعی از ثمر ها در آن برای آن ها هست، و آموزشی از طرف پروردگارشان نیز خواهند داشت. آیا این ها مانند کسانی هستند که همیشه در آتش می باشند و آب جوش نوشانده می شوند که بی درنگ غذای معده آن ها را از هم می پاشد»؟
************
آیه می گوید که جهنمیان آب جوشان نوشانده می شوند و غذای معده آن ها را از هم می درد. چرا نمی گوید آب جوشان معده آن ها را از گرمی و داغی می سوزاند؟ به این خاطر که معده اصلاً اعصاب احساس گرما و سوختگی ندارد. و وقتی غذای معده دریده می شود و یا به نوعی دچار اشکال می شود و وارد روده می شود شدید ترین نوع درد را به دنبال می آورد.
************

قُلْ أَرَأَیتُمْ إِنْ أَخَذَ اللَّهُ سَمْعَکُمْ وَأَبْصَارَکُمْ وَخَتَمَ عَلَى قُلُوبِکُمْ مَنْ إِلَهٌ غَیرُ اللَّهِ یأْتِیکُمْ بِهِ انْظُرْ کَیفَ نُصَرِّفُ الْآیاتِ ثُمَّ هُمْ یَصْدِفُونَ (انعام/46)

«به آن ها بگو: به من خبر بدهید که اگر خدا شنوایی و بینایی های شما را بگیرد و بر مغز های شما (دل شما) مهر بزند، کدام خدایِ غیر خدا هست که آن ها را مجدداً برای شما درست کند؟ ببین چطور آیات را برای آن ها روشن می کنیم ولی آن ها روی می گردانند»!
************
چرا آیه می گوید: اگر خدا شنوایی و بینایی های شما را بگیرد و نمی گوید: اگر گوش و چشم شما را بگیرد؟
چون چشم و گوش در واقع نور و صدا را به امواج تبدیل می کنند و امواج از طرق اعصاب به جایگاه ویژه خود در مغز فرستاده می شوند و مغز آن ها را به صورت صدا و تصویر درک می کند. اگر چشم و گوش از کار بیفتد انسان می تواند با دوربین و دستگاه های دیگر امواج صوتی و تصویری را به مغز بفرستد و انسان می تواند ببیند و بشنود، ولی وقتی بینایی و شنوایی انسان که در مغز است گرفته بشود، از کسی کاری ساخته نیست. نکته مورد نظر ما در آیه این است که: کسی که این آیه را گفته می دانسته که شنوایی و بینایی انسان چگونه است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منبع:
پناهی ، حسین /فیض آبادی،حمیده ، بیولوژی در قرآن- ش10 ، انتشارات فیض دانش ،1389

ادامه دارد…

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید