پندهای اخلاقی امام خمینی (ره)

پندهای اخلاقی امام خمینی (ره)

 

 

ذکر ، دل را زنده می کند .
برای زنده نمودن دل ، ذکر خدا و به خصوص اسم مبارک «یا حی یا قیوم » با حضور قلب مناسب است .
ارزش دارد یک عمر در سوره ی حشر تفکر شود :
سوره ی مبارکه حشر را مطالعه کن که گنجینه هایی از معارف و تربیت در آن است و ارزش دارد که انسان یک عمر در آنها تفکر کند و از آنها به مدد الهی توشه ها بردارد خصوصاً آیات اواخر آن .
اولین قدم انحراف را قطع کن :
تو جوانی و با قدرت جوانی که حق داده است می توانی اولین قدم انحراف را قطع کنی و نگذاری به قدم های دیگر کشیده شوی ، که هر قدمی قدم هایی در پی دارد و هر گناهی ـ گر چه کوچک ـ به گناهان بزرگ و بزرگتر ، انسان را می کشد به طوری که گناهان بسیار بزرگ در نظر انسان ناچیز آید .
در حال ابلیس ملاحظه کن :
ملاحظه ی حال ابلیس کن که چون خودخواهی و خودبینی و خودپسندی در او بود ، علمش به هیچ وجه عملی نشد و راه سعادت را به او نشان نداد .
فراموشی از خدا ، فراموشی خود را به دنبال دارد :
در مرحله ی عمل آن کس که خدا را و حضور او ـ جل و علا ـ را فراموش کند به فراموشی از خویشتن خویش مبتلا یا کشیده شود . بندگی خود را فراموش کند ، از مقام عبودیت به فراموشی کشیده شود و کسی که نداند چه است و که است و چه وظیفه ای دارد و چه عاقبت ، شیطان در او حلول نموده و به جای خویشتن او نشسته و شیطان عامل عصیان و طغیان است و اگر به خود نیاید و به یاد حق برنگردد و به همین حال طغیان و عصیان از این جهان منتقل شود شاید به صورت شیطان مطرود حق تعالی در آید .
سفر خیلی خطرناک است :
چقدر آدم های صحیح و سالم با موت ناگهانی از این دنیا رفتند و نمی دانیم عاقبت آنها چیست ؟ پس فرصت را از دست مده و یک دم را غنیمت شمار که کار خیلی اهمیت دارد و سفر خیلی خطرناک است .دستت از این عالم که مزرعه ی آخرت است اگر کوتاه شد ، دیگر کار از کار گذشته است و اصلاح مفاسد نفس را نتوانی کرد و جز حسرت و حیرت عذاب و مذلت نتیجه ای نبری .
منابع :
ـ کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل
ـ کتاب نقطه عطف
ـ کتاب اربعین حدیث
منبع:مجله قدر(ش 19)

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید