5 اشتباه پدران

5 اشتباه پدران

اگر شما تازه پدر شده‌اید و یا منتظر تولد فرزندتان هستید شاید تصورات کمی‌‌از پدر بودن داشته باشید. این تصورات از تجربیات شما با پدرتان و توقعاتی که جامعه از یک پدر دارد منشا می‌گیرد. متاسفانه تعداد کمی‌منابع برای کمک به مردان آمده‌اند تا نظریه‌هایشان را عنوان کنند و یا داستان‌های عمومی ‌را بیازمایند. با این وجود هرچه بیشتر توقعات نگفته پدر بودن را بررسی کنید شانس بیشتری دارید تا پدری شوید که انتظارش را دارید…

فقط احساسات مادران مهم است
همسر شما از تغییرات جسمانی دوران بارداری شگفت‌زده می‌شود و توجه به جریان تولد باعث می‌شود که همه فکر کنند مادر تنها کسی است که احساساتش مهم است. آیا من هنگام تولد فرزندم ضعیف خواهم بود؟ آیا در کار دکتر مشکلی پیش خواهد آمد؟ روابط من و همسرم چه تفاوتی پیدا خواهد کرد؟ آیا من می‌توانم روال عادی زندگی را در پیش گرفته و پدری که می‌خواهم باشم؟
همسر شما نیاز دارد که احساسات شما را بشنود و شما نیاز دارید که احساسات‌تان را بیان کنید. بعضی از مردان ترس از بارداری همسر و پدر شدن را پنهان می‌کنند زیرا نمی‌خواهند نگرانی‌های همسرشان را بیشتر کنند. از تحت فشار بودن او نترسید. بیشتر زنان چنین عکس‌العملی را درک می‌کنند و می‌دانند پدر شدن باعث ایجاد نوعی تردید در مردان می‌شود. سهیم کردن همسر یا شریک زندگیتان در دلهره‌ای که دارید باعث نزدیک‌تر شدن شما به یکدیگر می‌شود. شما همچنین می‌توانید به سراغ پدرانی بروید که تازه صاحب فرزند شده‌اند یا کتابی در مورد پدر شدن مطالعه کنید یا در کلاس‌ها یا گروه‌هایی برای غلبه بر ترس از پدر شدن شرکت کنید.

نوزادان نیازی به حضور پدران خود ندارند
وابستگی شدید بین همسرتان و نوزاد به خصوص اگر به او شیر می‌دهد می‌تواند برای شما تعجب آور باشد که آیا فرزند شما نیازی به شما دارد یا نه. شما یک شخص بسیار مهم در زندگی او هستید و بودن با شما مایه راحتی و آرامش برای او است. برای نزدیک شدن به فرزندتان او را بغل کنید به پشت‌تان سوار کنید و برای او صدا در بیاورید اما صبر کنید تا شکمش سیر شود در این صورت تمام توجهش را جلب خواهید کرد. گرفتن او بعد از غذا به همسرتان نیز این فرصت را می‌دهد تا انرژی از دست رفته بعد از شیر دادن را جبران کند. می‌توانید با مشارکت در کارهای خانه با همسرتان به طور غیرمستقیم به فرزندتان کمک کنید. کم کردن حجم کار همسرتان باعث می‌شود که او زمان بیشتری را در اختیار فرزندتان باشد. به خاطر داشته باشید با تولد فرزندتان که شما یک تفاوت کلی با قبل پیدا کرده‌اید.

پدران معمولا نمی‌دانند چگونه از کودکان خردسال مراقبت کنند
این یک دروغ بزرگ است که پدران را از داشتن رابطه نزدیک با فرزندانشان دور می‌کند و باعث ایجاد نگرانی بیش از اندازه مادرانی می‌شود که بیم این دارند که مردان توانایی نگهداری از بچه‌ها را ندارند. ما می‌دانیم که پدر اکنون می‌تواند اولین پشتیبان کودک باشد. پدر و مادر بودن چیزی است که هر کسی از والدین خود می‌آموزد. اگر شما برای فرزند خود وقت بگذارید نسبت به نیازهای او حساس خواهید شد. برای رسیدن به این منظور گاهی وقت‌ها از همسرتان بخواهید که از اتاق خارج شود یا وظیفه بچه‌داری را به تنهایی به عهده بگیرید. اجازه دهید تا همسرتان بفهمد شما توانایی انجام کارها را دارید.

پدرانی که کودکان خود را کانون توجه قرار می‌دهند، نمی‌توانند در محیط کار با آن کنار بیایند
مردان کار را مهم‌ترین منبع ثروت و اعتبارخود می‌دانند. مردانی که نمی‌توانند در کار خود موفق شوند خانواده را قربانی کرده و یا در رده بعد از کار خود قرار می‌دهند. اما ما در آغاز راه یک تحول بزرگ فرهنگی قرار داریم. بعضی از مردان معنی والد بودن را می‌فهمند. به همین دلیل کیفیت پدر بودن آنها هم افزایش می‌یابد. بعضی از مردان بودن در کنار خانواده را به سودآوری در کسب و کار ترجیح می‌دهند زیرا آنها ارزش تکامل را در پدر بودن می‌دانند نه اینکه نمی‌توانند به سر کار خود بروند. بیشتر مردان احساس می‌کنند که پدر خوب بودن نشانه تکامل در زندگی است و سعی می‌کنند آن را بر هر کاری مقدم بشمارند.

حالا که خودتان پدر شده‌اید، باید با تصورات غلط پدرتان مقابله کنید
وقتی که شما خودتان پدر می‌شوید پدرتان به یک الگوی مهم برایتان تبدیل می‌شود. بسیار طبیعی است که به گذشته خود برگردید و جا پای پدرتان بگذارید. اما پدر شما نمی‌تواند به عنوان الگوی اولیه شما قلمداد شود بلکه می‌تواند بر روند پدر بودن شما تاثیر داشته باشد. به کسانی که در طی سال‌ها از آنها تاثیر پذیرفته‌اید از جمله معلمان، مربیان، دوستان، دایی، عمو، برادر و دیگران بنگرید و پس از آن شخصیت اصلی یک پدر را از خود نشان دهید. تحقیقات مختلف در جهان نشان داده است که الگوی مشخصی برای پدر بودن وجود ندارد. فرهنگ‌های مختلف پدر بودن را به روش‌های مختلفی تعریف می‌کنند. در بعضی فرهنگ‌های آفریقایی «پدر» یعنی یک گروه از مردان نه یک شخص خاص. در فرهنگ ما یک پدر خوب بودن یعنی حمایت از کودک در خانه، غذا و تحصیلات. شاید آن اندازه که ما برای فرزندانمان وقت می‌گذاریم، پدران ما برایمان وقت صرف نکرده باشند اما به هر حال آنها هم همان کاری را که فکر می‌کردند، بهترین است در حق ما کرده‌اند و در یک زمان هم به خانواده رسیده‌اند و هم در جامعه فعالیت کرده‌اند.
منبع:هفته نامه سلامت

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید