دوستی و آشنایی قبل از ازدواج

دوستی و آشنایی قبل از ازدواج

آسیب های آشنایی دختر و پسر قبل ازدواج
پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمودند: «هیچ مردی با زنی (نامحرم) خلوت نکند، زیرا هیچ مردی بازنی خلوت نمی کند، مگر آن که نفر سوم شیطان است.»
طبق فتوای علمای اسلام، «درمحلّ خلوتی که کسی نباشد و یا احتمال رفت و آمد کسی در آنجا نباشد، چنان چه آن ها بترسند که به حرام بیفتند، باید آن محل را ترک نمایند و ماندن در آن مکان حرام است ونیز گفت وگوی بیش ازحدّ ضرورت با نامحرم، کراهت دارد.»(1)
درامر ازدواج، دختر و پسر لازم است برای آشنایی بیشتر و شناخت یکدیگر با هم صحبت کنند. اسلام رابطه ی منطقی و بر اساس ضوابط را نه تنها گناه نمی داند، بلکه توصیه می کند.
گاهی این رابطه در محیط کار، در دانشگاه و یا در ارتباطات فامیلی اتّفاق می افتد. مراجع بزرگوار تقلید فتواداده اند که: «ارتباط شغلی، اگر باعث مفسده نشود و موازین شرع در آن رعایت شود، اشکالی ندارد.»(2)
صحبت کردن دختر و پسر، به قصد ازدواج در صورتی که به نیّت لذّت و ریبه نباشد، مانعی ندارد.
گاهی دختر و پسر، تحت تأثیر فرهنگ غرب، ترجیح می دهند قبل از ازدواج، به صورت پنهانی و یا با اطّلاع خانواده، رابطه ای با هم داشته باشند و دلیل آنان هم برای این رابطه این است که: با اخلاق هم آشنا شویم! ضمناً بعضی از آن ها اعتقاد دارند مشکلات زندگی زناشویی والدینشان به خاطر نداشتن شناخت کافی قبل از ازدواج و سنّتی بودن آن است.
در پاسخ بایدگفت: فرهنگ غرب هیچ تناسبی با فرهنگ دینی و آداب و رسوم ایرانی ومسلمانی ما ندارد. اتّفاقاً برخی از طلاق ها، ناشی از آشنایی دختر و پسر به صورت افراطی در قبل از ازدواج بوده است. در این قسمت به دلایل منع و عوارض دوستی های قبل از ازدواج اشاره ای خواهیم کرد.
1. دلیل قرآنی که رابطه ی پنهانی دختر و پسر را منع می کند و با آن مخالف است:
«وَ لاَ مُتَّخِذِی أَخذَانٍ… ؛ (3) و نه، اهل دوست گرفتن های پنهانی»
«وَلاَ مُتَّخِذِات أَخدَانٍ…؛(4)
و نه دوست گیرنده پنهانی»
2. والدین با این نوع ارتباطات به شدّت مخالفت می کنند، و گاهی اگر پسر بخواهد به صورت رسمی از دختری که با او رابطه داشته خواستگاری کند، والدین دختر به خاطر داشتن رابطه ی پنهانی، با آن مخالفت می کنند.
3. ارتباط دختر و پسر، در قبل از ازدواج باعث شکّاکایت در مردمی گردد. بعد از عقد، مرد به خاطر داشتن غیرت، پیش خود فکر می کند که: چراهمسر من قبل ازازدواج راحت با من رابطه برقرار کرد؟! و به مرور زمان عامل بدبینی و پیدایش بیماری «پارانوئید» در مرد می گردد، و بنیان خانواده سست می شود.
4. گاهی این رابطه باعث وابستگی عاطفی، بین آنان می شود و اگر یکی از دو طرف، از ازدواج منصرف گردد، ضربه ی روحی سنگینی به طرف مقابل وارد می شود وحتّی در بعضی موارد کسی که وابسته شده ممکن است اقدام به خود کشی می کند.
5. گاهی به علّت مخالفت با والدین با این نوع ازدواج ها، دختر و پسر اقدام به فرار از خانه کرده اند که این مسأله به حیثیت دو خانواده لطمه ی بزرگی وارد می کند.
آلفرد آدلر، بنیان گذار روان شناسی فردی در آمریکا، در کتاب «مفهوم زندگی را در می یابیم»، در مورد رابطه ی پیشرفته می گوید:
«پسرها هیچ وقت حاضر نیستند با چنین دختری ازدواج کنند.»(5)
در پایان به آسیب های آشنایی قبل ازازدواج دختر و پسر اشاره ای می نماییم:

1. ایجاد اضطراب.
(به خاطر این که رابطه دور از چشم والدین است)

2. افسردگی:
(در صورت جواب منفی طرف مقابل)
3. پرخاشگری:
(کنترل شدید یکدیگر)

4. شکّاکیت:
(غیرت مرد)

5. اغفال شدن دختر:
(شهوت دختر و پسر جوان قابل کنترل نیست).

6. گاهی فرار از خانه:
(در صورت مخالفت والدین با ازدواج آنان).

7. سست شدن بنیان خانواده:
(آمار طلاق در این زمنیه ها زیاد است.)

8. آسیب به والدین:
(با فرهنگ دینی خانواده ها سازگاری ندارد.)

9. از دست دادن امنیّت اجتماعی:
(انتقال بیماری ایدز).
لذا آشنایی قبل از ازدواج با نظارت والدین، حتّی در جلسات متعدّد، مانعی ندارد و به شناخت یکدیگر کمک می کند، امّا باید مسایل شرعی را رعایت نمایند.
قرآن به ما یاد داده است که حضرت موسی (علیه السلام)، با دختران شعیب پیامبر چگونه برخورد کرد، که در سوره قصص آیه 25 به آن اشاره شده است. وقتی موسی گوسفندان دختران شعیب را آب داد موسی سپس رو به سایه آورد وگفت: همانا من به هر خیری که برایم بفرستی نیازمندم. چیزی نگذشت که موسی در جلو ودختران شعیب از پشت سر او در حال حرکت بودند و با انداختن سنگ راه را به او نشان می دادند و این نشانه حیای دختران شعیب وحضرت موسی بود. توصیه ی بنده به دختر و پسرهای جوان این است که گاهی به برنامه های تلویزیونی که به صورت مرتّب از سیمای جمهوری اسلامی در قالب سریال های دوران سرکشی مانند: برنامه ی شوک، چراغ خاموش، هزار راه نرفته و تظایر آن، پخش می گردد توجّه کافی نمایند و عبرت بگیرند. این ها داستان نیستند، بلکه واقعیت های زندگی مردم هستند.

پی نوشت ها :

1.سیّد مسعود معصومی، احکام روابط زن و مرد، ص 160- 173.
2. نرم افزار پرسمان 2، استفتاء ا زمراجع ، ص 72.
3. سوره ی مائده، آیه 5.
4. سوره ی نساء ، آیه 25.
5. آلفرد آدلر، مفهوم زندگی را در یابیم، ص 110.
منبع مقاله :
رفیعی محمدی، علی محمد، (1392)، انتخاب همسر، قم: انتشارات رسول اعظم(ص)، چاپ اول

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید