مزایای روزه
روزه پیکاری است درونی برای آماده شدن در پیکارهای سخت بیرونی، رمضان کلاس درس است، معلمانش پیامبران خدا، کتابش قرآن و درسش آموختن تشنگی تا در محرم از پایمان نیندازند، رمضان یک اردوگاه است، سربازانش عموم مردم و افسرانش بهترین عبادت کنندگان. ماه سخن گفتن با خدا و بیدار شدن و بیدار کردن و مهیا شدن است در این ایام مبارک خوردن انکار میشود تا به اصل وصل گردیم. اگر بخواهیم محاسن و فواید روزه و روزه داری را بر شماریم و به هر کدام اشارتی کنیم، واقعاً ملاحظه میگردد این برکت در ابعاد گوناگونی برای آدم روزهدار ارمغانهای ارزندهای به همراه میآورد. اینک به چند محور میپردازیم:
1ـ فرصت مناسب
وقتی از تربیت روح و حالات درونی انسان سخن میگوییم به ابزاری نیاز داریم، فضایی نیز برای تحقق این امر لازم است. روزه این امکان را فراهم میسازد که خودسازی را تمرین کند و ویژگی بارز انسانیت را در خود احیاء و شکوفا سازد. در این ایام کشتی متلاطم روح انسانی به ساحل آرامش میرسد و فرصت ارزندهای است که آدمی در این کرانه معنوی قلب خویش را به ملکوت پیوند زند. در ماه رمضان ما میتوانیم این ماده خام را که در وجودمان داریم به محصولات مولّد و مفیدتری تبدیل کنیم، همچنین یک نوع مراقبت افزونتری بر چنین ساخت و سازی داریم.
2ـ زمینهای برای اخلاق نیکو و فضایل آسمانی
روزه همچون محلولی از املاح نقره است که شیشه عکاسی دل را به آن آغشته میسازند تا تصاویر زیبایی از محاسن ملکوتی روی آن نقش بندد، چون روزه تاریکیهای روح و ظلمتهای دل را زایل میسازد، قلب آدمی نور حقیقت را جلب میکند، در واقع روزه چون ذرهبینی است که موجب تمرکز و توجه نور راستی و درستی میگردد البته نور معنویت محدودیتی ندارد و همه جا هست امّا در جاهایی تابش افزونتری دارد که یک زمینه مساعد و شرایط کافی به وجود آید. روزه به این اکتفا نمیکند که صرفاً آن نور را به سوی قلب رهنمون سازد بلکه دقت مینماید که اولاً مبادا این نور کم رنگ گردد و ثانیاً اجازه نمیدهد ظلمت هایی که شیاطین انسی و جنی تولید میکنند این پرتو افشانی را تحت الشعاع قرار دهند به همین دلیل رسول اکرم(ص) روزه را به یک سپر تشبیه کردهاند. به برکت این ویژگی روزه دار مراقب است از راه حق منحرف نگردد و از کژیهای زبانی، رفتاری و کرداری پرهیز میکند و با زبان حال خویش میگوید این نفس اماره میخواهد چنین پاسبان قوی را که وجودم را تحت نظارت گرفته و این نگهبان مفید و مهربان را که قوای رذیلت و نکوهش شده را به زندان افکند از بین ببرد امّا دستش کوتاه است و به برکت معنویت روزه قادر نیست مرا از صراط حق منحرف کند، راستی مهار نمودن این نفس سرکش بسیار مشکل است و از این روی است که پیامبر اکرم(ص) جهاد با نفس را جهاد اکبر و جهاد با دشمن را جهاد اصغر دانستهاند. روزه یک توفیق بزرگی است که چنین عمل مشقت زایی را برای ما آسان و ساده مینماید و بوستانی از خوبیها را در اختیارمان میگذارد دل، قلب، روح و جان آدمی کانونی شریف و حساس است و آفریدگار هستی عرش خویش را دل مؤمنان قرار داده است. ولی گاهی این گوهر وجود آدمی دچار هیجانهای منفی و تشویشها و اضطرابهای بیهوده میگردد، از جمله داروهای شفابخش این تلاطمهای روحی روزه است که تمایلات را کنترل و تعدیل مینماید.
3ـ صیقل قلب، صفای روح
منظره ی بوستانی با صفا که روح را طراوت و جان را لذت میبخشد، هر چند زیبا و روح نواز باشد، آن کسی که عینک تیره بر دیده نهاده، نمیتواند درست درک کند و هر چه از این شکوفایی و شکوهمندی برایش بیان گردد، نمیتواند آن همه خوبی را در ذهن خود مجسّم نماید. مردم ظاهربین که غرق در لذات و شهوات دنیوی هستند قادر نمیباشند آن جلوههای جذاب روحی و معنوی را بفهمند. امکاناتی لازم است که عینک سیاه برداشته شود یعنی از تمایلات میرا و فانی و لذت تن بکاهد تا آن نور زیبا که از نظرها مخفی است با سیمایی تابناک جلوه گر شود روزه میتواند این کار را به خوبی انجام دهد.
از نتایج و فوائد بزرگ روزه همین صفای باطن و پاکیزگی روح است وقتی از امور مادی و نفسانی اعراض گردید، گرایشهای پرهیزگاری در آدمی تقویت میشود و در این حال انسان برای درک حقایق جهان هستی آمادهتر میشود. البته برای رسیدن به چنین کمالی صرفاً خوردن و آشامیدن کفایت نمیکند بلکه روزه دار باید از هر چه موجب آلودگی و ارتکاب گناه است و یا او را به وسوسههای شیطانی و هوسهای سرکش سوق میدهد امساک کند. رسول اکرم(ص) فرمودهاند: آسانترین چیزی که خداوند برای روزه دار واجب کرده، پرهیز از خوردن و آشامیدن است. (1) امّا این مرحله اول است و باید تمامی اعضاء بدن در حال روزه باشند چنان که امام صادق(ع) فرمودهاند: روزه این نیست که انسان صرفاً از غذا خوردن و آشامیدنیها خودداری ورزد وقتی روزه داری باید گوش، چشم، زبان، شکم و عورتت نیز باید صائم باشند، دست خود را از تعدّی به حقوق دیگران و دامنت را از آلودگی حفظ کن و بسیار ساکت باش و جز در امور خیر سخن مگوی و با زیردستان و خادمان مدارا کن. (2)
اگر مسلمانی با این نوع روزه داری جسم و جان خود را به مدت یک ماه تمرین و پروش دهد قطعاً به مرحله کمال معنوی و روحانی میرسد و ثواب بزرگی نصیب خود میسازد. علی(ع) از پیامبر خدا نقل کرده است که آن حضرت میفرمود: هر کس برای رضای خدا و اجر اُخروی در ماه رمضان روزه گیرد و گوش، چشم و زبان خویش را از مردم باز دارد، خداوند روزهاش را میپذیرد و گناهانش را میبخشد و به او ثوابی معادل اجر صابران عطا میکند. (3)
تقوا و پرهیزگاری ناشی از این روزه کامل نقش برجستهای در تربیت و سازندگی شخصیت انسان مسلمان دارد و شعلههای سرکش غرایز حیوانی و هوسها تا حد چشمگیری در وجودش خاموش میگردد و گریبان عقل و دل از چنگال شهوات رها میشود و برای روزه دار زمینهای آماده برای تمرین خوب زیستن و نکو بودن فراهم خواهد شد. این مراقبت و تمرین پیاپی در یک ماه نیروی بازدارندهای در فرد روزه دار بوجود میآورد که میتواند به او کمک کند در بقیه ایام سال هم با دلی پاک و اندرونی پالایش شده به زندگی فردی و اجتماعی ادامه دهد. روزه چراغ معرفت و آگاهی را هم در وجود آدمی برمیافروزد این بینش و نگرش چنان کمال آفرین است که حتی شخص روزه دار میتواند از اندیشه و فکر گناه هم دوری گزیند. حضرت علی(ع) میفرمایند: روزه دل از اندیشه گناهان، برتر از روزه شکم از خوردن و آشامیدن است. (4)
در واقع امساک راستین و همه جانبه یک انقلاب روحی و تحوّل درونی را پدید میآورد که جلو شرارت، تباهی، فساد و خلاف را میگیرد.
دشوارترین جنبه روزه این است که لبه شمشیر ریاضت را به سوی نفس امّاره بگیریم. در روزه تمایلات سرکشانه تدریجاً روبه ضعف میرود و با انقیاد نظاممند این خواهشها در برابر خواست الهی آرام میشود. بر اثر این خویشتن داری هدفمند و جهتگیری شده به سوی خداوند، نفس آدمی به این امر واقف میگردد که میتواند جدای از یک زندگی دنیایی مشابه با چرای حیوانات بزید و آگاه میگردد که اگر چه بدنش در این سراست اما از کنگره عرش او را فرا میخوانند که تو باید در بزم قدسیان باشی. تو زائری در این جهانی و هدفی والاتر از این موجودیت فیزیکی داری. آرام آرام قدری اینپردههای مادی کنار میروند و جنبهای از شفافیت هویدا میگردد که او را به سوی لطافتهای معنوی سوق میدهد. روزه گرفتن در واقع یک نوع زره اخلاص در برابر لذایذ دنیاست، یک فنای از دادههای زوالپذیر است که حیات طیبه را به ارمغان میآورد، رسول اکرم(ص) چنان روزه را دوست میداشت که این عنصر بخش اساسی فقر معنوی محمّدی را تشکیل میداد چیزی که رسول اکرم(ص) دربارهاش فرمودهاند: «الفقر فخری».
روزه صحنه شگفت انگیزی برای ارزیابی باورها، اخلاص، صدق و صفاست، روزهای که خداوند میفرماید من خود عهده دار پاداش آن هستم یک میدان زیبایی است برای اوجگیری، رشد و عروج ملکوتی. حضرت زهرا(س) فرمودهاند: خداوند روزه را برای تحکیم و تثبیت اخلاص واجب فرمود، حتی در روزه ماه مبارک رمضان بوئیدن گل و لذت بردن از چنین رایحهای کراهت دارد، زیرا خداوند میخواهد روزه دار از تمامی لذتهای فانی محروم گردد تا وجودش خالصانه به سوی حق معطوف گردد و تار و پود وجودش با اخلاص بافته شود. حسن بن راشد میگوید: امام صادق(ع) وقتی روزه میگرفت گل را بو نمیکرد، پرسیدم چرا؟ فرمود: کراهت دارم روزهام را با لذت دیگری مخلوط کنم. (5) وقتی آدمی با این امساکهای همه جانبه متوجه خدا شد و آن فرمانروای هستی را حاضر و ناظر رفتار و اعمال خود دید و درک کرد که در محضر حق میباشد، همین معرفت او را به سوی افقهای عالی میکشاند و دیگر حاضر نیست بدون رضایت خداوند کاری انجام دهد و این جاست که بذر فضایل و مکارم در اعماق وجودش شکوفا میگردد. (6)
4ـ روزه و مقاومت و تقویت اراده
بدون تردید صبر و استقامت از کلیدهای مهم اصلاحات درونی و بیرونی است. در قرآن کریم مسلمانان به صبر توصیه شدهاند و در این کتاب شریف این ویژگی قرین ایمان، نماز و عبادت معرفی گردیده است. حضرت رسول اکرم(ص) فرمودهاند: ایمان دو نیمه است نیمی صبر و نصف دیگر شکر و هم ایشان فرمودهاند: پیروزی با صبر توأم و گشایش با رنج همراه است:
صبر و ظفر هر دو دوستان قدیمند
بر اثر صبر نوبت ظفر آید
انسانی که صبر پیشه میسازد بر مشکلات مادی و معنوی فائق میگردد، صبر میتواند آدمی را از اعماق چاه ذلّت به اوج آسمان سعادت برساند، پیشوایان ما تأکید فرمودهاند: نصف صبر روزه داری است، روزه راستین میتواند ملکه صبر را در انسان شکوفا سازد، کسی که در مکتب روزه پرورش یافته دیگر در مواقع جزیی و عبث گوهر وجود خود را در خرمن غضب نمیسوزاند زمام نفس را در اختیار دارد و هیچ گاه در برابر خواهشهای شهوانی تسلیم نمیگردد، به دنبال مردم آزاری، بی عفتی و خلاف نخواهد بود، در برابر شدائد و سختیهای روزگار خود را نمیبازد و برای رسیدن به یک مقصود عادی به کارهای پست و حیوانی دست نمیزند. به راحتی از عادتهای نکوهش شده دست برمیدارد و خویشتن را از قیود رسمهای خلاف آزاد میسازد.
مرغ سعادت و نیک بختی انسان تنها با دوبال اراده و صبر میتواند بر فراز هدفهای پاک، بزرگ و مقدس به پرواز درآید. روزه در تحکیم این سنگرهای عظیم اثر چشمگیری دارد و پایداری در برابر تمایلات طبیعی کم کم نهال صبر را بارور میگرداند. امام صادق(ع) فرمودهاند: هرگاه کسی دچار گرفتاری شد روزه بگیرد زیرا خداوند میفرماید: در شداید از صبر یعنی روزه کمک بگیرید. (7) زیرا بدون خصلت صبر پیروزی بر مشکلات میسّر نمیباشد تحمّل در برابر ناگواریها و نگرانیها بر نیروی مقاومت و پایداری آدمی میافزاید و اراده را توانا میسازد. رسول اکرم(ص) ماه رمضان را ماه صبر نامیدهاند: «شهر الصبر و انّ الصبر ثوابه الجنه؛ (8) رمضان ماه صبر است و پاداش صبر بهشت است.»
روزه یک حرکت کاملاً ارادی است و انسان به خواست خود اموری را ترک میکند که در اثر این مقاومت در برابر خواستهها روح را چنان تقویت میکند که یک ملکه در وجودش شکل میگیرد و با این حالت نفسانی میتواند دستورات حق تعالی را اجرا کند و پیرامون محرّمات الهی نرود.
کسی که خود را تسلیم موانع ننماید و ثابت قدم و پایدار بماند در کارهای بزرگ موفق میشود و پیروزی را در آغوش میگیرد:
سکونی بدست آور ای بیثبات
که بر سنگ کردان نروید نبات
همه حکما، عرفا و ادبا و حتی اقشار معمولی جامعه بر این باورند که اراده و ثبات در رأی کلید پیروزی است اما برای ایجاد این خلق نیکو یک تمرین و ورزش اخلاقی لازم است. روزه دار این تمرین را به خوبی انجام میدهد و امروزه علمای روان شناس اهمیت امساک را در تقویت اراده به عنوان یک اصل علمی پذیرفتهاند و به آنان که محتاج ثبات در کارها هستند توصیه میکنند از امور عادی و امکاناتی که در اختیارشان است یک مقداری پرهیز کنند و در دم به خواهشهای نفسانی پاسخ مثبت ندهند. اصولاً انسان در مقابل محیط طبیعی ضعیف خلق گردیده و زود تسلیم عادات و آداب متداول میگردد و هر قدر اراده ضعیفتر باشد بشر زودتر تحت تأثیر فضای پیرامون قرار میگیرد. به تدریج آنقدر در ضعف اراده پیش میرود که هر چند حق را با دو چشم خویش ببیند به آن اعتنا نمیکند. عزم و اراده چه در امور مادی و چه در مسایل فرهنگی و روحانی برای یک جامعه چون خون برای حیات انسان ضرورت دارد، در اجتماعی که آدمهای فاقد اراده و یا دچار ضعف تصمیمهای مهم برنامه ریز هستند هیچ گونه تحرک، توسعه و تعالی دیده نمیشود روزه میتواند این ضایعه مهم را درمان کند و ارادههایی را پرورش دهد که بتوانند جامعهای را از زوال و سقوط حتمی برهانند زیرا روزه دار با خواهشهای خویش در نبرد است، در برابر غرائز مقاومت میکند و در شداید و سختیها استقامت میورزد، این خصلت جان را از قید سلطه هوسها و خواهشهای پلید میرهاند، حضرت علی(ع) فرمودهاند: افضل الناس من جاهد هواه و اقوی الناس من غلب هواه؛ (9) بهترین مردم کسی است که با هوای نفس میستیزد. و نیرومندترین آنان فردی است که بر آن غلبه یابد. (10) پس روزه داران هم بهترین مردم و هم نیرومندترین افرادند، بر اثر پژوهش هایی که در نظام جسمی و روانی روزه داران صورت گرفته این واقعیت آشکار گشته است بدن آدمی بر اثر یک ماه روزه داری مقاومت ویژهای بدست میآورد و میتواند در هنگام بیماریها و عوامل استرسزا پایدارتر باشد. انسانهای روزه دار درد را بهتر تحمّل میکنند و دوره بیماری در آنان کوتاهتر است، زخمهای روزه داران زودتر التیام مییابد، ترشح هورمونهای رشد، کورتیزول، اپی نفرین و گلوکانون در این اشخاص بهتر صورت میگیرد و در نتیجه زودتر از دیگران به ساحل آرامش و سلامتی روانی دست مییابند. (11)
5 ـ روزه و توجه به سرای جاوید
یکی از حالات انسان که نمیتوان آن را انکار کرد، غفلت است که در حد طبیعی از نعمتهای بزرگی است که خداوند به انسان داده است، به راستی اگر این ویژگی در وجود آدمی نبود با دردها، پریشانیهای بنیان کن چه میکرد، ولی گاهی این صفت از حد طبیعی خود خارج شده و طغیان مینماید که هرگونه اثرات بیداری آفرین را در انسان خنثی میکند به عنوان نمونه همه افراد بشر یقین دارند که روزی عمرشان خاتمه مییابد و به دنیای دیگر منتقل میگردند اما بسیاری افراد اعمالی انجام میدهند که گویی مرگی وجود ندارد یا احتمال آن ضعیف است، این غفلت بزرگ اثر آن یقین مسلّم را نابود میکند. یکی از عواملی که آدمی را از غفلت بیرون میآورد و بیدار کننده و یادآورنده شایسته است روزه میباشد.
رسول اکرم(ص) در خطبه معروف خود که به مناسبت ماه رمضان فرمودند، تأکید نمودند با گرسنگی و تشنگی خود گرسنگی و تشنگی روز قیامت را به خاطر آورید، این تعبیر پیامبر حاکی از آن است که روزه باید دارای چنین درس آموزندهای باشد و روزه دار باید متوجه سرای جاوید گردد به این ترتیب روزه زمینه تربیت عملی است که در پرتو آن انسان به موقعیت ویژهای نایل میشود که نقش اساسی در ساختن زندگی کامل انسانی خواهد داشت و با بدست آمدن این موقعیت انسان نیروی آن را بدست میآورد تا اعمالی را که او را از دشواریهای رستاخیز حفظ میکند انجام دهد. (12)
روزه دار حقیقی آتش جهنم را از خود دور میکند چنان که پیامبر فرمودهاند روزه سپر آتش جهنم است. (13) شخص روزه دار در هنگام ملاقات پروردگارش شادمان است. امام صادق(ع) فرمودهاند: برای شخص روزه دار دو خوشحالی وجود دارد یکی شادی در هنگام افطار و دیگری خرّمی در حال ملاقات پروردگارش. (14)
امام باقر(ع) فرمودهاند: اگر شخصی یک روزه را که در آن روزهداری واجب نیست روزه بگیرد به نحوی که اراده و نیتش تنها ثواب و مقام منزلت در نزد خداوند متعال است، پروردگار به دلیل همین یک روزه که او گرفته است، وی را در بهشت وارد مینماید(تا چه رسد به ثواب و درجاتی که برای روزه واجب متصوّر است.) (15)
روزه داری که به معنای واقعی روزه گرفته است، از درب سفارشی ویژهای داخل بهشت میگردد و این نکته را رسول اکرم تذکر دادهاند. (16)
6ـ ترویج عادات پسندیده
یکی از فواید اخلاقی روزه این است که به انسان عادت میدهد با کمتر از معمول بسازد و به او میفهماند که میتوانی کارهای بدنی و فکری را که قبل از فرا رسیدن ماه رمضان با خوردن سه وعده غذا انجام میدادی در این ماه با دو وعده انجام دهی، آدمی این گونه اگر دچار تنگناهای اقتصادی و برخی قحطیها بر اثر حوادث طبیعی چون سیل، زلزله و توفان و نیز جنگها و ناامنیها گردد میتواند با کمبودها بسازد و به خود اجازه نمیدهد بر اثر مضیقههای فوق به کفر و ناسپاسی روی آورد و نیز برای جبران کاستیهای غذایی دنبال کارهای خلاف و تقلب و کلاهبرداری نمیرود و به روزی خود اکتفا میکند به علاوه چون فهمیده است کم شدن خوراک و محدود گردیدن وعدههای غذایی تأثیر در میزان تحرک و کار و تلاش ندارد، به فعالیتهای خود ادامه میدهد اما افراد ناز پرورده و شکم باره در این موارد خود را میبازند. اوقات روزه دار در چنین مواقع که با سختی و مشقت توأم است به پریشان حالی و نگرانی نخواهد گذشت و دچار اندوه، افسردگی و تشویش نمیگردد. (17)
روزه دار به قسمت خود راضی است و اندکها را که موجب کفایت است بسی بهتر از بسیارها که زیان بارند دوست میدارد. نفس یک اشتهای سیریناپذیر دارد و هرچه به او بدهند باز هم میخواهد دنبال چیز تازهای برود و راهی که میتواند از این طغیان نفس جلوگیری کند روزه است و ارمغان آن قناعت میباشد. روزه انسان را این گونه پرورش میدهد که کم کردن خواهشهای نفسانی هیچ گاه ارکان زندگی را مختل نمیکند، روزه به آدمی میآموزد که خوردن برای زیستن است نه زندگی کردن برای خوردن، این فریضه مسلمان را از غرق گردیدن در مادیات و حرص و طمع برای لذتهای زودگذر و مسابقه برای تن پروری و مصرف زدگی میرهاند و به او یاد میدهد به فکر دیگران هم باشد و بر خواهشهای نفسانی مسلط گردد و به قدر نیاز از امکاناتی که در اختیارش است استفاده کند و از اسراف و تبذیر بپرهیزد. فرد قانعی که روزه تحویل جامعه میدهد اهل سخاوت هم هست و از دنیا وارسته بوده و زاهد است، دست نیاز به سوی دیگران دراز نمیکند و برای بدست آوردن مایحتاج خود تن به ذلت و خواری نمیدهد، با دوری از مصرف بی رویه بر پای خویش متکی است و اعتماد به نفس را در خود تقویت مینماید. مسلمانان صدر اسلام با همین روحیه از همه چیز خود در راه خدا گذشتند و حتی در میادین جنگ به چند دانه خرما قناعت کردند و با تکیه بر معنویت، ایمان و پارسایی، پیروزیهای شکوهمندی آفریدند، در دفاع مقدس و جنگ تحمیلی حزب بعث علیه ایران نیز این خصال آشکارا مشاهده میگردید.
ایثار یا مقدم داشتن دیگران برخود یا راحتی خویش را فدای آسودگی اقشار دیگر نمودن از خصال یک روح خود ساخته میباشد که معنای واقعی سعادت دنیا و آخرت را درک کرده است. چنین انسان هایی گوی خوشبختی را در میدان زندگی ابدی از همگنان ربودهاند چرا که با رنج خود آرامش دیگران را خواستهاند و وصف این حالت در این مقال نمیگنجد:
کار پاکان را قیاس از خود مگیر
گرچه باشد در نوشتن شیر شیر
یکی از عادات نیکویی که میتواند ارمغان ماه رمضان باشد وقتشناسی، نظم و انضباط در امور میباشد. امیرمؤمنان در اولین فراز وصیت خود به فرزندانش میفرماید:
«اوصیکما و جمیع ولدی و اهلی و من بلغه کتابی بتقوی اللّه و نظم امرکم؛ (18) شما و تمام فرزندان و بستگانم و هر کس را که وصیت من به او برسد به تقوا و نظم در کارها سفارش مینمایم.»
اصولاً فرائض اسلامی از قبیل نمازهای پنجگانه و آداب حج حاوی نظم و انضباط است، ماه مبارک رمضان با رؤیت هلال ماه آغاز و با دیدن هلال ماه شوال پایان میپذیرد و با توجه به این که این ماه، قمری است طبعاً در فصول چهارگانه سال جاری است، گاه در روزهای بلند تابستان و در مواقعی در روزهای کوتاه زمستان قرار میگیرد، در همه این شرایط لازم است که انسان حساب لحظهها و دقیقهها را در شروع سپیده دم و آغاز مغرب در نظر گیرد و روزهدار نمیتواند از این نظام دقیق سرپیچی کند و این درس جالب به مسلمان میآموزد که در برنامه زندگی خود برنامه ریزی داشته باشد و فرصتها را برای خوبیها از دست ندهد.
امانت صفتی است که فاعلش هرگز از جاده راست منحرف نشده و وظیفه خویش را فدای طمع و شهوت نمیسازد، امانت آن قدر اهمیت دارد که خداوند وقتی آن چیزی را که به عنوان امانت به آسمان، کوهها و زمین عرضه کرد، آنها بر خود لرزیدند ولی انسان آن را پذیرفت. (19)
مردم معمولاً لفظ امین را بر کسی اطلاق میکنند که وقتی چیزی را نزدش میسپارند، بدون تخلف، تخریب و فساد به صاحبش مسترد نماید اما حقیقت امانت از این مرحله بسیار بالاتر است حاکمی که امین باشد مردم آن سرزمین در رفاه و راحتی بسر میبرند، فرمانده امین، کشور را از شر اجانب و دشمنان داخلی حفظ میکند، مربیان و معلمان امین نسل خوب و شایسته را پرورش میدهند. کاسب امین جنس درست به مردم عرضه میکند. بنابراین تمام طبقات جامعه از بالاترین و پایینترین نقطه نیاز به این صفت دارند. روزه امانتی است که خداوند به مؤمن تحویل میدهد تا یک ماه آن را حفظ و از لغزش وسوسه نگاهداری کند و برای پاسبانی هیچ ناظری جز تقوا و ترس از خداوند و وجدان در برابرش نیست. آن انسان مسلمانی که پس از تمام شدن ماه رمضان، روزه یک ماهه را کامل و تمام به جای آورده نه تنها ثابت کرده که فرد امینی است و خیانت روا نداشته بلکه نشان داده که در آینده نیز در هر موردی که محکی پیش آید امانت دار خواهد بود.
راستی آیا کسی امینتر از روزه دار وجود دارد که غذای لذیذ و شربت گوارا در اختیار دارد امّا به آن دست نمیزند، قطره ی آبی نمینوشد و لقمه نانی نمیخورد و آتش شهوت خود را حتی از راه حلال خاموش نمیکند. چنین شخصی با این اوصاف در دین خود امین است، خواستههای خود را ترک میکند، چنین شخصی امانت و درستکاری را در روح و روان خود پرورش میدهد.
7ـ فضیلت گرسنگی
پروردگار متعال مؤمنان و دین باوران را با گرسنگی در روزه میآزماید که آیا پذیرای تحمّل این سختی در یک فراخوان عبادی هستند یا خیر، چه خضوع و خشوعی در روح و جسم و فکر خود نسبت به این حکم الهی و تکلیف شرعی دارند، با اخلاص و از اعماق وجود فرمان حق را پذیرفتهاند یا خیر، عبادت مزبور را با شور و شوق و شعور انجام میدهند یا از این برنامه اکراه دارند. با گرسنگی حالات عاطفی او تحریک میگردد و نسبت به گرسنگان جامعه عکس العمل مثبت نشان میدهد یا خیر. در حکمت روزه گفتهاند روزه دار حقیقت گرسنگی را میچشد آنگاه حرمت نعمتهای موجود را نگاه میدارد. رسول اکرم(ص) فرمودهاند: دوست دارم روزی سیر باشم تا شکر نعمت بجای آورم و روزی گرسنه گردم تا قدر نعمت را بدانم.
مرحوم مولی مهدی نراقی در فواید گرسنگی گفته است: دل را نورانی و روشن میگرداند و آن را صفا و رقّت میبخشد، ذهن را پویا مینماید و آدمی در این حالت از مناجات و طاعت لذّت میبرد و از ذکر و عبادت حالت ابتهاج و سرور مییابد. نسبت به بینوایان دل سوزی و رحم میآورد و گرسنگی روز قیامت را به یاد میآورد. در وجودش شکسته نفسی و انکسار که مانع سرکشی و غفلت است پدید میآید، بر طاعات و عبادات مراقبت افزونتری دارد و شهوت معصیت را کم میکند، خواب زیاد که موجب تباهی عمر و ماندگی طبع و از دست دادن نماز شب و تهجّد میباشد، دفع مینماید، ایثار، صدقه و سخاوت برایش میسّر میگردد و بدنش از شر بیماریها مصون و سالمتر خواهد شد. (20)
حضرت رسول اکرم(ص) فرمودهاند: فرزند آدم هیچ ظرفی را پرنکرد که بدتر از شکم باشد و آدمی را کافی است که لقمهای چند که او را زنده نگاه دارد بخورد و هم ایشان تأکید کردهاند: دلهای خود را به بسیار خوردن و آشامیدن نکشید زیرا دل چون زمین کشاورزی است که اگر بسیار به آن آب برسد پژمرده میگردد و باز میفرمایند: بهترین شما نزد خدا افرادی هستند که بیشتر گرسنگی و تفکر میکنند و بدترین شما آنانیاند که زیاد میخورند و میآشامند و هیچ بنده از خوراکی که دل او به آن رغبت کرده، نمیگذرد مگر این که درجهای در بهشت میآورد، اسرار ملکوت آسمانها در قلب کسی که شکمش پرباشد داخل نمیشود. امام صادق(ع) فرمودهاند: ضرر هیچ چیز برای دل آدمی بیش از بسیار خوردن نیست چرا که پرخوردن موجب دو چیز است: قساوت قلب و دیگری هیجان شدت و گرسنگی نان خورش مؤمن و غذای روح و دل و موجب رحمت بدن است. درباره ترغیب به گرسنگی از رسول خدا(ص) روایت شده است با نفسهای خود توسط گرسنگی و تشنگی جهاد کنید چرا که اجر و ثواب آن مانند کسی است که در راه خدا جهاد میکند و عملی نزد خداوند محبوبتر از گرسنگی و تشنگی نمیباشد. کم خوردن عبادت است و خداوند به کسی که خوردن او در دنیا کم باشد مباهات میکند و به فرشتگان میفرماید بنگرید به بنده من که او را در دنیا مبتلا کردم به غذا و آب و وی آنها را برای جلب رضایت من ترک کرد، شاهد باشید که در برابر هر مرتبه که برای من از خوردن صرف نظر کند درجهای در بهشت نصیبش میکنم. نزدیکترین مردم در روز قیامت کسی است که بسیار گرسنگی و تشنگی خورد. (21)
8 ـ مواسات و مساوات
پیشوایان دین در روایات و ادعیه اسلامی ماه رمضان را ماه مواسات نامیدهاند. (22) از نتایج برجسته روزه برانگیختن حس هم دردی نسبت به مستمندان و هم نوعان تنگدست است، آنان که زندگی آسودهای دارند و رنج فقر و طعم گرسنگی و ناداری را نچشیدهاند امکان دارد از حال فقیران غافل بمانند، روزه داروی این غفلت است از سویی به احسان و اطعام و انفاق به محرومان در ماه رمضان سفارش بسیاری شده است و از طرفی خود روزه موجب درک بهتر رنج فقیران میگردد و بدین ترتیب ثروتمند به بینوا نزدیک میشود، احساسات رقّت مییابد و احسان وجود فزونی میگیرد. مواسات یعنی سهیم ساختن افراد هم نوع در رزق و روزی و مسلمانان با تمرین این فضیلت و تأکید بر چنین خصلت ارزندهای جامعه را از شکافها، حقدها و کینهها نجات میدهند و درکنار هم از نعمتهای الهی بهره میگیرند. از امام حسن عسکری(ع) پرسیدند: چرا روزه واجب شده است فرمودند: تا ثروتمند درد گرسنگی را دریابد و به فقیر توجه کند. (23) هشام بن حکم از امام صادق(ع) علت روزه را پرسید، امام فرمود: خداوند روزه را واجب کرد تا غنی و فقیر با هم مساوی باشند و بدان جهت که غنی رنج گرسنگی را لمس نکرده تا به فقیر رحم کند و هر وقت چیزی خواسته قدرت بدست آوردن آن را داشته است، خدا خواسته است که میان بندگانش یک نواختی بوجود آورد و مایل بوده ثروتمند طعم گرسنگی را بچشد و اگرجز این بود، غنی بر مستمند و گرسنه ترحّم نمیکرد. (24) شهید سید محمد باقر صدر میگوید: روشن است که احساس شخص ثروتمند به لزوم کمک به فقیر و احساس محرومین به این که باید امداد گردند تا بین او و مرفهان فاصله طبقاتی زیادی نباشد و سپس احساس تمامی فرزندان آدم به این که باید شکافهای طبقاتی برداشته شود و این احساس عامل کارهای خیر در ماه رمضان خواهد بود به این ترتیب میبینیم روزه یکی از عوامل مؤثر در گسترش روح انسانی و برقراری اخلاق و عواطف اسلامی در میان تمام اقشار جامعه است. (25)
از نظر روانشناسی انسان یک غریزه خود دوستی دارد و وجود خویش را بر دیگران ترجیح میدهد اگر این ویژگی با اعتدال توأم باشد خوب است اما افراط در آن جزو مفاسد اخلاقی خواهد بود، اما یک اصل مهم در اسلام وجود دارد که ما باید طبق آن خوبی دیگران را هم بخواهیم روزه به ما اجازه میدهد این ویژگی را احیا کنیم زیرا با امساک از خوراکیها و آشامیدنیها متوجه میشویم غیر از ما، افرادی در جامعه وجود دارند که از برخی نعمتها و امکانات محرومند، همسایهای داریم که برای تأمین معاش خود مشکل دارد وقتی این حس در جامعه عمومی شد یک اتحاد اخلاقی و انسجام استواری در میان اقشار گوناگون برقرار میشود و اصل تعاون و هم بستگی رعایت میگردد و در نتیجه در این اجتماع کمتر کسی وجود دارد که با فقر و بینوایی روبرو باشد بدین طریق روزه یک مساوات برقرار میسازد، ثروتمند درد گرسنه را میفهمد و فقیر متوجه میشود افراد غنی بر اثر روزهداری سختیهای او را لمس کردهاند، این یک حرکت اقتصادی صرف نیست بلکه از چنین رهگذری مهربانی، عطوفت و شفقت در جامعه احیا میگردد و روابط افراد با یک مودّت و نوع دوستی توأم میگردد.
در این جامعه فساد و تجاوز به حقوق دیگران کمتر مشاهده میشود و به دلیل توسعه و پیشرفت استقلال به سوی سلامتی و امنیت روانی و اخلاقی گام برمیدارد.
9ـ روزه و سلامتی اندامهای انسان
امروزه پزشکان عقیده دارند عامل بسیاری از بیماریها زیاده روی در خوردن غذاهای گوناگون است چون مواد اضافی جذب بدن نمیگردند و به صورت چربیهای مزاحم یا مواد رسوب کننده در اعضای انسان یا خون باقی میمانند و بهترین راه دفع این مواد زاید امساک و روزه داری است دکتر الکسی سوفرین گفته است روزه داری میتواند بیماری هایی چون التهاب رودهها، دملها، روماتیسم، نقرس، بیماریهای پوستی، عوارض کلیوی و کبدی را بر طرف کند.
در ماه مبارک رمضان فضولات و مواد مزاحمی که اطراف بافتهای بدن را اشغال کردهاند پاکسازی و تصفیه میشوند یکی از خطرناکترین اینها انباشته شدن چربی در اطراف کبد و جدار رگهاست این چربیها میتواند جانشین سلولهای کبد شوند و باعث تورّم این عضو حیاتی گردند، استمرار این وضع تشمّع کبدی را بوجود میآورد که بر اثر آن این بزرگترین غده بدن چروکیده و جمع میشود که یک فاجعه است و منجر به بیماری کشنده سیروز کبدی میگردد. (26)
این چربیها بر اثر رسوب در رگها باعث سختی جدار آنها شده و موجب تنگ شدن آن میگردد و بیماری تصلب شرایین یا آرتواسکلروز پدید میآورد و این وضع اگر در رگهای تغذیه کننده قلب روی دهد موجب سکته قلبی میشود، در روزه داری سطح کلسترول بد خون پایین آمده و تا حد زیادی از تخریب عروق جلوگیری میشود. علاوه بر آن روزه بافتهای بدن را جوان و با طراوت کرده و قدرت انسان را در برابر بیماریها تقویت میکند. (27)
در روزهداری به دلیل کم شدن فعالیتهای بدن و امساک از خوردن و آشامیدن مواد زاید و سمی که در اثر متابولیسم (سوخت و ساز) ایجاد شدهاند، از بدن دفع میگردند، البته آنان که میکوشند در سحر غذای بیشتری بخورند و جبران غذای ظهر را بکنند با این عمل باعث افزایش و زن خود شده و اجازه نمیدهند اندامهایشان استراحت لازم را بکند، در افطار هم باید غذای مختصری خورد و خوراک اصلی یعنی شام را یک ساعت بعد از آن تناول کرد، این عمل سبب میگردد به معده فشاری وارد نیاید و از اختلالهای گوارشی میکاهد.
روزه در تقویت حافظه دخالت دارد و این فایده علتی فیزیولوژیک دارد زیرا سلولهای مغزی بعد از چند ساعت بی غذایی، خوراکی سالم دریافت میدارند و اکسیژن و قند مورد نیاز را از رگهای پاکتری میگیرند.
ماه رمضان با برنامه منظمی که برای ساعت غذا خوردن فرد پیش بینی میشود، فرصت خوبی برای دستگاه گوارش است تا با این نظم جدید بتواند دوران استراحت و بازسازی را پشت سر بگذارد و چنان چه روزه داران در میان افطار و سحری در خوردن افراط نکنند در پایان ماه رمضان بخشی از وزن اضافی خود را از دست میدهند و بدن در ماههای آینده با نشاط افزونتری به زندگی ادامه میدهد و معمولاً بیماری های کمی مانع روزه گرفتن میشود. مصرف انواع شیرینی چون زولبیا و بامیه در ایام ماه رمضان برای سلامتی مضر است و روزه داران باید برای تأمین مواد قندی و انرژی از خرما استفاده کنند. مصرف غذاهای چرب و شیرین موجب میشود که آدمی نتواند از مزایای بسیار این ماه بهره کافی ببرند. (28) برخی افراد تصور میکنند چون در طول روز به دلیل روزه داری مدتی معده را خالی نگاه داشتهاند، در وعده افطار میبایستی پرخوری کرده و جبران این گرسنگی را بنمایند در نتیجه آن چنان پرخوری میکنند که دچار اضافه وزن و چاقی و عوارض ناشی از آن میشوند.
دکتر الکسیس کال مینویسد: در روزه داری ابتدا گرسنگی و گاهی نوعی تحریک عصبی و بعد ضعفی احساس میگردد ولی کیفیتهای پوشیدهای که مفیدند و اهمیت زیادی دارند به فعالیت میافتند. قند کبد در خون میریزد و چربیهایی در زیر پوست ذخیره شدهاند و پروتئینهای عضلات و غدد و سلولهای کبدی آزاد میشوند و به مصرف تغذیه بافتها میرسند و سرانجام تمام اعضاء مواد خاص خود را برای نگهداری تعادل محیط داخلی و قلب قربانی میکنند و به این ترتیب روزه تمام بافتهای بدن را میشوید و آنها را عوض میکند. دکتر مارتین آلمانی گفته است سموم حاصل از سوخت و ساز مواد غذایی که از مغز میگذرند ناراحتیهای بدنی و روانی به بار میآورند و دکتر گوئل فرانسوی اکثریت بیماریها را بر اثر تخمیر غذاها در رودهها دانسته است که این عوارض با امساک از خوردن و آشامیدن جبران میشوند. دکترژان فرموزان روزه را شستشو دهنده احشای بدن نامیده است و به همین دلیل در اواخر ماه رمضان، روزه دار یک احساس سبکی و آرامش میکند. (29)
پى نوشت ها:
1. وسایل الشیعه، کتاب الصوم، ج 70، ص 118.
2. همان.
3. همان.
4. غررالحکم و درر الکلم، ص 203.
5. وسایل الشیعه، ج 70، کتاب الصوم.
6. تذکره الصوم، مهدی بن محمد باقر الطهرانی، ص 12.
7. اشاره به آیه 45 از سوره بقره نک: کافی، کلینی، ج 4، ص 66.
8. کافی، ج 4، ص 63.
9. غررالحکم، ص 90.
10. همان، ص 91.
11. پژوهش درباره مقاومت روزه داران، کیهان، 4 آذر 1380، ش 17244.
12. این ات نقش عبادات، شهید آیت اللّه سید محمد باقر صدر، بازنویس آیت اللّه محمد علی تسخیری، ترجمه محمد محمدی اشتهاردی، ص 41 ـ 39.
13. وسایل الشیعه، ج 7، ص 289.
14. همان، ص290.
15. همان، ص 291.
16. همان، ص 295.
17. روزه از نظر دین و طب، نشریه انجمن تبلیغات اسلامی، ص 96 ـ 95.
18. نهج البلاغه، نامه 47.
19. سوره احزاب، آیه 71.
20. جامع السعادات، ج 2، ص 14 ـ 13.
21. معراج السعاده، ملااحمد نراقی، ص 235 ـ 234.
22. کافی، ج 4، ص 64، وسایل الشیعه، ج 7، ص 3.
23. وافی، ج 2، کتاب الصیام، ص 6.
24. همان، ص 8.
25. این است نقش عبادت، ص 37.
26. عملکرد اعضای بدن، جی. دی. راتکلیف، ترجمه و تألیف سیاوش سرتپی و افشین شیبانی 3، ص 11.
27. روشنگری در پزشکی کهنه و نو، دکتر عباس ادیب، فصل دهم و چهاردم.
28. اظهارات دکتر ایرج فاضل و دکتر سید علی کشاورز، روزنامه اطلاعات، ش 22623.
29. اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، شهید دکتر سیدرضا پاک نژاد، ج سوم، ص 100 ـ 98.
منبع:برگرفته از : ماه نامه پاسدار اسلام شماره 309 – http://www.bashgah.net