آیا پس از امام زمان، پسرشان امام می‌شوند؟

آیا پس از امام زمان، پسرشان امام می‌شوند؟

خیر، امام مهدی‌ علیه‌السلام آخرین امام است. طبق روایات، وقتی امام زمان قیام کند و جهان را پر از عدل و داد نماید، به قدر یک عمر طبیعی (هفتاد سال) حکومت می‌کند.[۱] آن گاه امام حسین علیه‌السلام در اواخر عمر شریف امام عصر، رجعت می‌فرماید، و هنگامی که همه مردم از بازگشت امام حسین علیه‌السلام آگاه شدند، امام زمان رحلت می‌کند. امام حسین علیه‌السلام مراسم دفن ایشان را انجام می‌دهد و حکومت را عهده‌دار می‌گردد.[۲] آن‌گاه ـ طبق روایات ـ امام حسین علیه‌السلام نیز چهل سال زندگی می‌کند.[۳] در مورد ترتیب رهبری حکومت پس از امام حسین‌ علیه‌السلام به صراحت چیزی نقل نشده و معلوم نیست  پس از ایشان چه کسی حکومت را ادامه می‌دهد.
در روایات به رجعت پیامبر و امیرالمؤمنین نیز اشاره شده است، یعنی پیامبر بزرگ اسلام نیز به دنیا باز خواهد گشت.[۴] هم‌چنین امیرالمؤمنین نیز به دنیا باز خواهند گشت و مدت بسیار طولانی حکومت خواهد کرد.[۵] پی‌نوشت‌ها
۱. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج52، ص291، ح35. البته در مورد حکومت ایشان روایات مختلفی وجود دارد که بعضی به کمتر از این مدت و بعضی به بیشتر از این مدت دلالت می‌کنند، اما روایت هفتاد سال قوی‌تر به نظر می‌رسد.
۲. همان، ج۵۳، ص۹۳، ح۱۰۳.
۳. همان، ص۶۳، ح۵۴.
۴. همان، ص۴۶، ح۱۹.
۵. همان، ص۴۲، ح۱۲.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید