تنها مشکلى که دنیاى علم وصنعت امروز آن را حل نکرده، مشکل آرامش روحى است. هیچ چیز به انسان آرامش نمىدهد جز یاد خدا و ایمان و انس و عشق و توکّل به او.
وقتی نمازگزاران که دل هایی آرام و نفوسی مطمئن دارند، گرد هم می آیند و خانوادهای را تشکیل می دهند، آن خانواده از آرامش برخوردار است و در آن خانه آرام، صفا و صمیمیت موج میزند و آنجا مالامال از نور خداست.
طی چند مقاله برخی خواص نماز را در تحقق آرامش روانی بررسی کردیم در این مقاله یکی دیگر از خاصیتهای ذکر اکبر خداوند را در بالا بردن آرامش روان بطور خلاصه بحث می کنیم.
بالا رفتن عزت نفس
پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نماز را معراج مۆمن دانسته و میفرماید: الصّلاه معراج المۆمن. انسانی که عروج یافته و اوج گرفته است، از عزت نفس برخوردار است. عزت نیز با رفتن به پیشگاه معبود حاصل میشود.
آنها که نفس خویش را دارای عزت میدانند، کمتر تن به خطاها و امور ناپسند میدهند.
امام علی(علیه السلام) میفرمایند: «من کرمت علیه نفسه هانت علیه شهواته» هر کس که نفسش در پیشگاه او ارزشمند باشد شهوات در نزد او خوار است و بیمقدار.
کارل راجرز که بنیانگذار روش مشاوره غیر مستقیم است، اظهار میدارد، دانش آموزی که از عزت نفس بالاتری برخوردار است کمتر تن به تقلب میدهد و نظریه تعهد مکبر حکایت از آن دارد که اگر شخص احساس بی آبرویی کند، راحتتر تن به ارتکاب جرم میسپارد.
در خانهای که همه در برابر معبود متواضعند و حرمت یکدیگر را نمیشکنند، همه از عزت نفس برخوردارند و ضمن برخورداری از آرامش روانی تن به جرائم نیز نمیدهند اما دور شدن از وادی بندگی و عدم انجام فرایض دینی، آدمی را به بندگی این و آن میکشاند و این در اثر نداشتن آگاهی و بصیرت است
نماز که آدمی به هنگام ادای آن سر بر آستان معبود میساید. و پیشانی خویش را به رسم تواضع و بندگی به خاک میگذارد، باعث میشود تا موجبات رستگاری انسان فراهم شود. این سجده که خضوع (تواضع بدنی) است و خشوع (تواضع قلبی)، موجبات اعتلای آدمی را فراهم میسازد «قد افلح المۆمنون الّذین هم فی صلاتهم خاشعون» و در اثر بندگی آدمی به مقامی بالا و والا میرسد.
پس تواضع در مقابل خالق رمز کمال آدمی است و انسان برخوردار از کمال در همه جا و از جمله محیط خانواده احترام دیگران را پاس میدارد و نیاز به داشتن عزت نفس و برخورداری از احترام، به نظر «مازلو» یکی از نیازهای اساسی روانی آدمی است که با تأمین آن سلامت روانی انسان تأمین میگردد به نحوی که او را از تعادل روانی برخوردار میسازد. در خانهای که پیر و جوان و کودک و خردسال همه از احترام و عزت نفس بهره گرفتهاند همه میتوانند از آرامش روانی برخوردار باشند.
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نماز را معراج مۆمن دانسته و میفرماید: الصّلاه معراج المۆمن. انسانی که عروج یافته و اوج گرفته است، از عزت نفس برخوردار است. عزت نیز با رفتن به پیشگاه معبود حاصل میشود
در خصوص احترام به پیران و کودکان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرماید: «لیس منّا من لم یرحم صغیرنا و لم یوقّر کبیرنا» از ما نیست کسی که به کودکان ما ترحم و لطف نکند و بزرگترهای ما را محترم نشمارد. پس در خانهای که همه در برابر معبود متواضعند و حرمت یکدیگر را نمیشکنند، همه از عزت نفس برخوردارند و ضمن برخورداری از آرامش روانی تن به جرائم نیز نمیدهند اما دور شدن از وادی بندگی و عدم انجام فرایض دینی، آدمی را به بندگی این و آن میکشاند و این در اثر نداشتن آگاهی و بصیرت است.
و این نوشتار را با این حدیث زیبا از امیرمومنان حضرت علی علیه السلام به پایان می بریم:
امام على علیه السلام :
لَو یَعلَمُ المُصَلّى ما یَغشاهُ مِنَ الرَّحمَهِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛
اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت.
(غررالحکم، ج 5، ص 116، ح 7592)