امام زمان(عج) در پاسخ به این سؤال که چرا «انتخاب امام» دست مردم نیست، فرمودند: این امامی که تو میگویی مردم انتخاب کنند، منظورت امام مصلح است یا مفسد؟ یعنی امامی که جامعه را اصلاح کند یا امامی که جامعه را به تباهی بکشد؟
حجتالاسلام محمدمهدی حائریپور از کارشناسان مهدویت به خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: هنگام تولد امام زمان(عج) خانه امام حسن عسکری(ع) تحت شدیدترین مراقبتهای حکومت عباسی بود تا اگر پسری در خانه امام عسکری(ع) متولد شد آن را از بین ببرند.
چرا حکومت عباسی، مراقبت شدیدی از خانه امام عسکری(ع) میکرد
وی درباره دلیل این فضای اختناق گفت: این جوّ متأثر از بشارتهایی بوده که در احادیث پیامبر(ص) آمده و در آن تصریح شده است که فرزند آخر از نسل ائمه(ع) همان کسی است که با حکومت ظالمان مبارزه کرده و آنها را از بین خواهد برد، به همین دلیل آنها مراقب بودند اگر فرزندی در خانه امام عسکری(ع) به دنیا آمد آن را از بین ببرند.
حائری پور اضافه کرد: تولد حضرت مهدی(عج) در سال 255 هجری قمری کاملاً مخفیانه صورت گرفت، همچنین این بزرگوار 5 سال ابتدای زندگی در زمان پدرشان را نیز به صورت مخفیانه گذراندند.
کارشناس مسائل مهدویت خاطر نشان کرد: امام عسکری(ع) تمام تلاش خود را انجام میدادند تا جان حضرت حجت حفظ شود و حاکمان ظالم از ولادت ایشان اطلاع پیدا نکنند. در چنین شرایطی حتی بسیاری از شیعیان نیز از تولد امام مطلع نشده و تنها بعضی از خواص و کسانی که از اصحاب نزدیک امام حسن عسکری(ع) به شمار میرفتند از این جریان اطلاع یافتند. بعدها این خبر توسط همین افراد مطلع در شهرها و کشورهای دیگر منتشر شد.
ماجرای نماز گزاردن امام زمان (عج) بر پیکر پاک امام عسکری(ع)
حجتالاسلام حائری پور گفت: در سال 260 هجری قمری زمانی که امام مهدی (عج) تنها 5 سال داشتند، امام حسن عسکری(ع) به شهادت رسیدند، هنگام اقامه نماز بر پیکر آن بزرگوار زمانی که برادر امام عسکری(ع) میخواست بر پیکر ایشان نماز بخوانند حضرت مهدی(عج) آشکار شدند و بر جنازه پدر، نماز خوانده و موقعی که تحت تعقیب مأموران حکومت عباسی قرار گرفتند وارد سردابی که در منزل امام عسکری(ع) بود شدند و در آن سرداب غیبت کردند.
آیا سرداب منزل امام عسکری محل مخفی شدن امام زمان است؟
حائری پور اضافه کرد: محل شروع غیبت امام زمان(عج) سرداب منزل امام عسکری(ع) است نه اینکه این مکان، محل اختفاء و پنهان شدن حضرت مهدی(عج) باشد.
وی ادامه داد: این غیبت تا امروز طولانی شده و تا هر زمان که خداوند اراده کرده باشد به طول خواهد انجامید و پس از فراهم شدن شرایط ظهور انشاء الله از پس پرده غیبت، ظاهر خواهند شد.
چه کسانی از وجود امام زمان(عج) آگاهی داشتند؟
حائری پور در پاسخ به این سؤال که چه کسانی از وجود امام زمان(عج) آگاهی داشتند؟ پاسخ داد: در کتابهای روایی شیعه مانند کتاب الغیبه شیخ طوسی و کتب شیخ صدوق و جناب نعمان از علمای شیعی که در همان اوایل دوره غیبت زندگی میکردند به طور مستمر روایاتی ذکر شده که در آن روایات آمده افرادی در همان کودکی امام مهدی(عج) را دیدهاند.
کارشناس مسائل مهدویت به ذکر مثالی در این باره پرداخت و گفت: میتوان به یکی از وکلا و نمایندگان امام عسکری(ع) اشاره کرده که از شهر مقدس قم بوده و در قم اقامه داشته است. شخصی بنام احمد بن اسحاق قمی از طایفه اشعری که در شهر قم از طوائف مهم به حساب میآمده است. ایشان در روایتی که جناب صدوق در کتابشان آوردهاند مشرف میشوند سامرا خدمت امام عسکری(ع) در زمان حیاتشان به منزل ایشان میروند و آقا را میبینند و از ایشان سؤال میکنند بعد از شما امام و حجت خدا بر ما چه کسی خواهد بود؟
وی ادامه داد: امام عسکری(ع) اشاره میکنند تا فرزند بزرگوارشان را که در اتاق دیگری بودند بیاورند، ایشان را میآورند. امام به احمد بن اسحاق میفرمایند این فرزندم که میخواستید ببینید، امام مهدی(عج) حدود 3-4 سال داشتهاند. فرزندم همان کسی است که بعد از من امامت را بر عهده خواهد گرفت، حتی احمد بن اسحاق میگوید: من صدای آن بزرگوار را شنیدم که فرمودند: «انا بقیه الله فی الارض».
حائری پور تاکید کرد: امام مهدی(عج) از همان کودکی خودشان را بقیه الله معرفی میکنند و میگویند من همان وسیله خداوند در زمین هستم که از دشمنان او انتقام خواهد گرفت. احمد بن اسحاق این را از زبان خود امام میشنوند و اطمینان پیدا میکنند که ایشان امام دوازدهم است که در آغوش امام عسکری(ع) قرار گرفته است.
کارشناس مهدویت ادامه داد: شیخ صدوق نقل کرده معاویه بن حکیم و محمّد بن ایّوب و محمّد بن عثمان میگویند ما چهل نفر در منزل امام حسن علیهالسّلام بودیم و او فرزندش را به ما عرضه کرد و فرمود: این امام شما پس از من و خلیفه من بر شماست، از او اطاعت کنید و پس از من در دین خود متفرّق نشوید که هلاک خواهید شد، بدانید که بعد از این او را نخواهید دید، گویند: از حضورش بیرون آمدیم و پس از چند روزى قلیل امام حسن علیهالسّلام درگذشت.
محیی الدین ابن عربی بر وجود امام مهدی تصریح کرده است
وی اضافه کرد: محیی الدین ابن عربی از عرفای بزرگ در کتابهای خودشان تصریح کردهاند امام عسکری(ع) فرزندی به نام «محمد» دارند که همنام پیامبر اکرم (ص) است و لقب شریفشان مهدی (عج) است.
این کارشناس مهدویت اظهار داشت: محمّد بن عثمان عمرىّ- قدّس الله روحه- مىگفت: از پدرم شنیدم که مىگفت: من نزد امام عسکرىّ علیهالسّلام بودم که از آن حضرت از خبرى که از پدران بزرگوارش روایت شده است پرسش کردند که زمین از حجّت الهى بر خلایق تا روز قیامت خالى نمىماند و کسى که بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیّت درگذشته است.
فرمود: این حقّ است همچنان که روز روشن حقّ است.
گفتند: اى فرزند رسول خدا، حجّت و امام پس از شما کیست؟ فرمود: فرزندم محمّد، او امام و حجّت پس از من است، کسى که بمیرد و او را نشناسد به مرگ جاهلیّت درگذشته است، آگاه باشید که براى او غیبتى است که نادانان در آن سرگردان شوند و مبطلان در آن هلاک گردند و کسانى که براى آن وقت معیّن کنند دروغ گویند، سپس خروج مىکند و گویا به پرچمهاى سپیدى مىنگرم که بر بالاى سر او در نجف کوفه در اهتزاز است.
نمونهای از اتفاقات 5 سال اولیه زندگی امام زمان(عج)
حجتالاسلام حائری پور با بیان این مطلب که در این پنج سال به دلیل خفقان بسیار و محدود بودن روابط شیعیان با امام حسن عسکری(ع) اتفاقات بسیار با گزینش، گزارش شده است، گفت: به طور مثال در روایات آمده که کسانی خدمت امام عسکری(ع) رسیده و سؤالاتی را که داشتهاند از ایشان میپرسیدند و امام برای دریافت جواب آنها را به فرزندشان امام مهدی(عج) ارجاع میدادند.
پاسخ امام زمان (عج) به این سؤال که چرا انتخاب امام به دست مردم نیست؟
کارشناس مسائل مهدویت به ذکر یک داستان در اینباره پرداخت و بیان کرد: فردی خدمت امام حسن عسکری(ع) رسیده و فهرستی از سؤالات را از ایشان پرسیدند، ایشان وی را برای به دست آوردن پاسخ متوجه فرزندشان امام مهدی(عج) که در اتاق بودند کرده و آن شخص نیز سؤالات خود را از ایشان پرسیدند، یکی از سؤالات وی این بود که چرا خداوند انتخاب امام(ع) را به مردم واگذار نکرده تا مردم خودشان امام را انتخاب کنند؟
وی گفت: امام زمان(عج) در پاسخ به این سؤال فرمودند: این امامی که تو میگویی مردم انتخاب کنند منظورت امام مصلح است یا مفسد؟ یعنی امامی که اصلاح کند جامعه را یا امامی که جامعه را به تباهی بکشد؟ حضرت فرمودند: آیا احتمال دارد که مردم در زمان انتخاب چون علم غیب ندارند و نمیدانند آینده او چگونه است؟ به جای مصلح، مفسد را انتخاب بکنند؟
حائری پور ادامه داد: سؤال کننده عرض کرد: بله این احتمال است. حضرت فرمودند: به همین دلیل که احتمال انتخاب مفسد از سوی مردم وجود دارد ممکن است مردم اشتباهی انتخاب کنند و آنکه را به صلاحشان نیست انتخاب کنند. به همین دلیل خداوند این اختیار را به آنها واگذار نکرده و خود، امام (معصوم) را انتخاب میکند.
حجتالاسلام حائری پور یادآور شد: این همان چیزی است که در فرهنگ شیعه به عنوان یک اصل است و تمامی ائمه(ع) منتخب و منتصب از سوی خدا هستند و پیامبر(ص) آنها را به شیعیان و مسلمانان معرفی کرده است.