در مراکز آموزشی و قرآنی که برای نوجوانان و جوانان برگزار می گردد، سه مرحله مورد توجّه است:
1. قرائت و روان خوانی قرآن کریم.
2. حفظ قرآن کریم.
3. معارف قرآن کریم.
هر یک از قسمت های (1 و 2)، روش ها ی خاص، متون درسی و مدّت زمان مشخصی را می طلبد، قسمت سوم که معارف قرآنی است و سؤال بر آن متمرکز می باشد را می توان از راهکارهای ذیل به نتیجه رساند:
الف) این مرحله، بعد از یادگیری رون خوانی و مقداری حفظ، آغاز می شود.
ب) برای اساتید جلسه و معلم های کلاس های قرآنی، مطالعه ی چند تفسیر، همانند نور، نمونه، المیزان، راهنما، پیام قرآن کریم «عقائد»، پیام قرآن «اخلاق» و… پیشنهاد می شود.
ج) برای آموزش تأثیر گذار، می توان کار را به این منوال آغاز کرد: 1. تعیین یک صفحه 2. ترجمه ی سلیس و روان همانند ترجمه ی آیت الله مکارم شیرازی 3. شرح مختصر لغات و واژه های کلیدی 4. طرح پرسش هایی با استفاده از استعداد و ابعاد کتاب همانند برگزیده ی تفسیر نمونه در پنج جلد.
این روش [که معرفی منابع، طرح سوال و ارجاع به آن منابع می باشد] را می توان در گروه های مطالعاتی تفکیک شده با راهنمایی اساتید و اهل فنّ انجام داد یا با استفاده از مسابقات و معرفی منابع تفسیری مؤثر در یادگیری و بالابردن فرهنگ قرآنی شهرستان و محیط های آموزشی، سهیم شد.
علاوه بر مطالب یاد شده، در امر آموزش مفاهیم قرآنی، جزواتی لازم است، که در این خصوص می توان از چند نمونه کرد:
1. استفاده از متون درسی پیرامون قرآن کریم که برای سطوح مختلف توسط آموزش و پرورش چاپ می شود.
2. مشورت و درخواست جزوات در این باره از جامعه القرآن قم با شماره تلفن 7739073 ـ 0251 و هم چنین می توان از علما و اساتید راهنمایی خواست و نیز تماس با بیت القرآن امام علی ـ علیه السّلام ـ در قم با شماره های 7743876 و 7720518 می تواند مفید باشد.