وقتی که قرآن نازل شد، پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ سواد خواندن و نوشتن نداشت، چگونه این همه قرآن را حفظ کرد؟

وقتی که قرآن نازل شد، پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ سواد خواندن و نوشتن نداشت، چگونه این همه قرآن را حفظ کرد؟

مفهوم سئوال اینست که پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ باید خواندن و نوشتن را می‎دانست، تا بتواند قرآن را حفظ کند و چون سواد خواندن و نوشتن نداشت پس نباید بتواند قرآن را حفظ کند، در حالی که این طور نیست، زیرا در این صورت آن حضرت را به مردم معمولی تشبیه کرده‎ایم، بلکه در میان افراد معمول نیز گاهی کسانی پیدا می‎شوند که بدون کمترین بهره‎ای از سواد خواندن و نوشتن، بیش از آنچه حافظان باسواد از قرآن می‎دانند، از نورانیت قرآن کریم بهره‎مندند، مثل مرحوم کربلایی کاظم ساروقی اراکی با اینکه بی‎سواد بوده، حافظ قرآن شده است. بنابراین اگر حفظ قرآن کریم برای برخی از افراد عادی، به قدرت خداوند امر محالی نیست، برای نبی اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ که دارای علم لدنی است به طریق اولی مشکلی ندارد.
توضیح اینکه علم لدنی یعنی دریافت بی‎واسطه علوم از خداوند متعال، و آورنده قرآن، پزشکی دردشناس و دلسوز است،[1] که مکتب نرفته و همه علوم و دانش ها را یکجا از خداوند فراگرفته و گذشته و آینده را یکجا می‎بیند و فراتر از زمان است. او در مکتب و مدرسه بشری درس نخوانده تا طی سال ها، فصل‎ها و ماه ها بر علمش افزوده شود. او مخاطب به خطاب « وَإِنَّکَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَکِیمٍ عَلِیمٍ »[2] است، و کسی که چیزی را از مقام «لدن» یعنی بی‎واسطه از خداوند گرفتن، آموخت و علمش لدنی شد، جهل و نسیان در او راه ندارد، و فراموشی از او بدورخواهد بود زیرا فرمود: « سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسى»[3] [4] بنابراین هنگام نزول وحی عجله مکن، و هرگز نگران فراموش کردن آیات الهی مباش، کسی که این آیات بزرگ را برای هدایت انسانها بر تو فرستاده، هم او حافظ و نگهبان آنهاست.
آری او نقش این آیات را در سینه پاک تو ثابت می‎دارد، به طوری که هرگز گرد و غبار نسیان بر آن نخواهد نشست… پس برای اثبات قدرت خداوند و این که هر خیر و برکتی از ناحیه‌ اوست، می‎افزاید: « إِلا مَا شَاءَ اللَّهُ إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا یَخْفَى »[5] تو چیزی از آیات الهی را فراموش نمی‎کنی، مگر آنچه خدا بخواهد که او آشکار و پنهان را می‎داند. البته مفهوم این تعبیر آن نیست که پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ چیزی از آیات الهی را فراموش می‎کند، و الا از گفتار او سلب اطمینان خواهد شد، بلکه هدف بیان این حقیقت است که موهبت حفظ آیات الهی از سوی خداست و لذا هر لحظه بخواهد می‎تواند آن را از پیامبرش بگیرد و یا به تعبیر دیگر هدف بیان تفاوت علم ذاتی و علم موهبتی (لدنی) به پیامبرش ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‎باشد، از جمله اموری که بر این معنا گواهی می‎دهد این است که حفظ بعضی از مسائل و فراموش کردن بعضی دیگر، اختصاص به پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ ندارد تا خداوند آن را به عنوان یک موهبت بر پیامبرش ـ صلّی الله علیه و آله ـ بیان کند، بنابر این منظور حفظ تمامی آیات و احکام و معارف اسلام است. از این گذشته، باید گفت: اگر پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ ، سواد خواندن و نوشتن هم داشتند، لازم نبوده قرآن را آیه به آیه بخوانند تا آن را حفظ کنند، چون ایشان این کتاب مبین را از نزد خداوند متعال آموخته است، و «لدی الله» (نزد خدا) نه جایی برای سهو و جهل و نسیان و نه جایی برای شیطان.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. تفسیر المیزان، محمد حسین طباطبائی، ترجمه محمد باقر موسوی همدانی، ج20، ص438.
2. تفسیر نمونه؛ ناصر مکارم شیرازی؛ ج26، ص392.
3. احسن الحدیث؛ علی اکبر قرشی، ج12، ذیل آیه 7 اعلی.

پی نوشت ها:
[1] . نهج البلاغه، خ 108.
[2] . توای پیامبر، نزد خدای حکیم و علیم قرآن را می‎آموزی. نمل/6.
[3] . اعلی/2، ترجمه: ما بزودی (قرآن را) بر تو می‎خوانیم و هرگز فراموش نخواهی کرد.
[4] . رک: جوادی آملی، عبدالله، تفسیرموضوعی قرآن کریم، نشر اسراء، چاپ اسوه، چاپ دوم، 1378، ج 1، قرآن در قرآن ص 54 و 168.
[5]. اعلی/7.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید