حضرت امام علی(علیه السلام)
لا تُخلِ نَفسَکَ مِن فِکرَهٍ تَزیدُکَ حِکمَهً، عِبرَهٍ تُفیدُکَ عِصمَهً
نفس خود را از اندیشه ای که به حکمت تو بیفزایند و عبرتی که به تو مصونیت بخشد،خالی مدار
شرح غررالحکم 6/295
********************************************
امام علی(علیه السلام):
اَشقَی النّاسِ مَن باعَ دینَه بِدنیا غَیرِه
بدبخترین مردم کسی است که دینش را به دنیای دیگری بفروشد
غررالحکم ص 3156
********************************************
امام علی(علیه السلام):
قدرُ الرَّجُلِ علی قَدرِ هِتِه و عِفَّتَه علی قَدرِ غَیرتِهِ
ارزش مرد به اندازه همت اوست و پاکدامنی او به اندازه غیرتش
نهج البلغه حکمت 47
********************************************
حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله)
لا تنظروا الی صفر الذنب ولکن انظروا الی من اجترأتم
به کوچکی گناه ننگرید بلکه ببینید به چه کسی گستاخی کرده اید.
بحارالنوار ج74ص170
********************************************
حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله)
رَأسَ الدّینِ الوَرَعَ
اساس دین پرهیزکاری است
نهج الفصاحه
********************************************
حضرت امام علی(علیه السلام)
الصَّبرُ عَنِ الشَّهوَهِ عِفَّهٌ و عَنِ الغَضَبِ تَجدَهً
خویشتنداری از شهوت، عفت است و خویشتنداری از خشم، شجاعت.
غررالحکم ح1927
********************************************
رسول اکرم صلىاللهعلیهوآله:
اَتْقَى النّاسِ مَنْ قالَ الْحَقَّ فیما لَهُوَعَلَیْهِ؛
باتقواترین مردم، کسى است که در آنچه به نفع یا ضرراوست،حقرابگوید
نهج البلاغه خطبه178
********************************************
رسول اکرم صلىاللهعلیهوآله:
مَنْ رُزِقَ تُقىً فَقَدْ رُزِقَ خَیْرَالدُّنْیا وَالآْخِرَهِ؛
هر کس تقوا روزىاش شود، خیر دنیا و آخرت روزى او شدهاست
کنزالعمال 13/151/36472
********************************************
امام على علیهالسلام:
اِنَّ التَّقْوى مُنْتَهى رِضَى اللّهِ مِنْ عِبادِهِوَحاجَتُهُ مِنْ خَلْقِهِ فَاتَّقُوا اللّهَ الَّذى اِنْ اَسْرَرْتُمْ عَلِمَهُوَاِنْ اَعْلَنْتُمْ کَتَبَهُ؛
نهایت خشنودى خداوند از بندگانش و خواسته او ازآفریدگانش تقواست، پس تقوا از خداوندى بکنید که اگر پنهان کنید مىداند و اگر آشکارسازید مىنویسد
کنزالعمال 10/143/28731
********************************************
امام على علیهالسلام:
لَوْ اَنَّ السَّماواتِ وَالاَْرْضَ کانَتا عَلى عَبْدٍرَتْقا ثُمَّ اتَّقَى اللّهَ لَجَعَلَ اللّهُ لَهُ مِنْها مَخْرَجا وَرَزَقَهُمِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ؛
اگر آسمانها و زمین راه را بر بندهاى ببندند و اوتقواى الهى پیشه کند، خداوند حتما راه گشایشى براى او فراهم خواهد کرد و از جایى کهگمان ندارد روزىاش خواهد داد
نهج البلاغه خطبه 184
********************************************
امام على علیهالسلام:
اِنَّ لاَِهْلِ التَّقْوى عَلاماتٍ یُعْرَفونَ بِها: صِدْقُ الْحَدیثِ وَاَداءُ الاَْمانَهِ وَالْوَفاءُ بِالْعَهْدِ و…
تقواپیشگان نشانههایى دارند که با آنها شناخته مىشوند: راستگویى، امانتدارى،وفاى به عهد و…
التوحیدص63
********************************************
امام على علیهالسلام:
اَلتَّقِىُّ سابِقٌ اِلى کُلِّ خَیْرٍ؛
تقواپیشه براىانجام هر کار خیرى سبقت مىگیرد
نهج الفصاحه ح 781
********************************************
امام باقر علیهالسلام:
اِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ یَقى بِالتَّقْوى عَنِالْعَبْدِ ما عَزُبَ عَنْهُ عَقْلُهُ وَیُجَلّى بِالتَّقوى عَنْهُ عَماهُوَجَهْلَهُ؛
خداوند به وسیله تقوا بنده را حفظ مىکند از آنچه که عقلش به آننمىرسد و کور دلى و نادانى او را بر طرف مىسازد
التوحید ص 127
********************************************
رسول اکرم صلىاللهعلیهوآله:
تَمامُ التَّقْوى اَنْ تَتَعَلَّمَ ما جَهِلْتَوَتَعْمَلَ بِما عَلِمْتَ؛
تمام و کمال تقوا این است که آنچه را نمىدانى بیاموزى و بدانچه مىدانى عمل کنى
نهج البلاغه خطبه 91
********************************************
امام صادق علیهالسلام:
سُئِلَ الاِمامُ الصّادِقُ علیهالسلام عَنْ قَولِاللّهِ عَزَّوَجَلَّ: (اِتَّقُوا اللّهَ حَقَّ تُقاتِهِ) قال: یُطاعُ فَلا یُعْصىویُذْکَرُ فَلا یُنْسى وَیُشْکَرُ فَلا یُکْفَرُ؛
از امام صادق علیهالسلام درباره آیه (تقواى الهى داشته باشید آنگونه که حقّ تقواست) سئوال شد، فرمودند: ازخدا فرمان مىبرد و نافرمانى نمىکند، به یاد اوست و فراموشش نمىکند، شکرگزار اوستو کفران نمىکند
غررالحکم 2/451/3260
********************************************
رسول اکرم صلىاللهعلیهوآله:
لایَکونُ الرَّجُلُ مِنَ الْمُتَّقینَ حَتّىیُحاسِبَ نَفْسَهُ اَشَدَّ مِنْ مُحاسَبَهِ الشَّریکِ لِشَریکِهِ فَیَعْلَمَ مِنْاَیْنَ مَطْعَمُهُ وَمِنْ اَیْنَ مَشْرَبُهُ وَمِنْ اَیْنَ مَلْبَسُهُ اَ مِنْحِلٍّ ذلِکَ اَمْ مِنْ حَرامٍ؛
انسان از تقواپیشگان نیست مگر آن که سختتر ازحسابرسى شریک از شریک، از خود حساب بکشد و بداند خوردنى، نوشیدنى و پوشیدنىاش ازکجاست آیا از حلال است یا حرام؟
غررالحکم 6/441/10926
منبع : پایگاه اطلاع رسانی و فرهنگی دفتر آیت الله طباطبایی نژاد