رویای امام رضا علیه السلام درباره حوض کوثر

رویای امام رضا علیه السلام درباره حوض کوثر

علامه مجلسی در جلد یازدهم از «بحار الانوار» از سَهل بن ذِبیان روایت میکند که می گفت : من روزی از روزها قبل از اینکه أحدی از مردم به خدمت امام رضا علیه السلام بیاید به محضرش مشرف شدم . حضرت فرمود: خوش آمدی ای پسر ذبیان ! همین الان قاصد ما اراده داشت که به نزد تو بیاید و پیغام ما را بیاورد، که تو در نزد ما بیائی . من عرض کردم : برای چه امری ، ای پسر رسو ل خدا؟! حضرت فرمود: برای رؤیا و خوابی که دیشب دیده ام ، خوابی که راحت از من ربوده و مرا بیدار و متفکر داشته است ! من عرض کردم : إن شاءالله خیر است ! حضرت فرمود: ای پسر ذِبْیان ! گویا نردبانی برای من نصب شده بود که دارای صد پله بود من از آن بالا رفتم و به آخرین درجه آن رسیدم ! من عرض کردم : تو را به طول عمر، تهنیت میگویم و چه بسا صد سال عمر میکنی ؛ به ازاء هر پله ای یک سال !

حضرت فرمود: آنچه خداوند اراده کند همان خواهد شد و سپس فرمود: چون من به بالاترین پله نردبان بالا رفتم ، چنین دیدم که من در زیر یک قبه سبز رنگی قرار دارم که خارج آن قبه از داخل آن دیده می شد و دیدم که جدم رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم در میان قبه نشسته است و دو جوان نیکو صورت که نور از صورتشان می درخشید، در طرف راست و در طرف چپ رسول الله بودند و چنین دیدم که یک زن نیکو خلقت و یک مرد نیکو خلقت در برابر او نشسته بودند و دیدم که مردی در مقابل او ایستاده بود و این قصیده را میخواند:

لاِم عَمْرٍو بِاللِوَی مَرْبَعُ.

چون حضرت رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم مرا دیدند، به من گفتند: مرحبا، خوش آمدی ! ای فرزند من ! ای علی بن موسی الرضا! بر پدرت علی سلام کن ! من بر او سلام کردم و پس از آن گفتند: بر مادرت فاطمه زهراء سلام کن ! من بر او سلام کردم و سپس گفتند: بر دو پدرت حسن و حسین سلام کن ! من بر آن دو سلام کردم و سپس گفتند: بر شاعر ما و مداح ما در دنیا: سید اسماعیل حمیری سلام کن ! من سلام کردم و نشستم . در این حال حضرت رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم رو به سید إسمعیل کرده و گفتند: حال برگرد به انشاد قصیده ای که ما در آن بودیم ! سید إسمعیل شروع کرد به خواندن :

لاِم عَمْرٍو بِاللِوَی مَرْبَعُ *** طَامِسَهٌ أَعْلاَمُهُ بَلْقَعُ (برای ام عمرو در منتهی الیه زمین شن زار یک خانه خرم و بهاری است که اینک تمام نشانه های آن منزل دستخوش زوال و نابودی گردیده است)

حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم شروع کردند به گریه کردن ؛ و سید همینطور میخواند تا رسید به این بیت : «وَ وَجْهُهُ کَالشمْسِ إذْ تَطْلُعُ، سیمایش مانند خورشید درخشان است» حضرت رسول الله و فاطمه زهراء سلام الله علیهما هر دو گریه کردند، و کسانی که با آنحضرت بودند گریه کردند و چون به این بیت رسید که :

قَالُوا لَهُ لَوْ شِئتَ أعْلَمْتَنَا *** إلَی مَنِ الْغایَهُ وَالْمَفْزَعُ (به پیامبر خدا گفتند ای کاش به ما خبر می دادی که اگر از دنیا رفتی پناهگاه ما کیست؟)

رسول الله دستهای خود را بلند کردند و گفتند: إلَهِی أَنْتَ الشاهِدُ عَلَی وَ عَلَیْهِمْ أَنی أَعْلَمْتُهُمْ أَن الْغَایَهَ وَالْمَفْزَعَ عَلِی بْنُ أَبِی طَالِبٍ! وَأَشَارَ بِیَدِهِ إلَیْهِ وَ هُوَ جَالِسٌ بَیْنَ یَدَیْهِ صَلَوَاتُ اللَهِ عَلَیْهِ، خداوندا! تو گواه بر من و بر امت کجرو و منحرف من هستی که من به آنها خبر دادم ! و آنان را آگاه کردم که غایت و مقصود و پناه و ملجأ بعد از من علی بن أبی طالب است ! و با دست خود اشاره به علی نمود که روبروی آنحضرت نشسته بود.»

حضرت رضا علیه السلام گفتند: چون سید اسمعیل حمیری از انشاد این قصیده فارغ شد، حضرت رسول الله متوجه من شدند و گفتند: ای علی بن موسی ! این قصیده را از بر کن و شیعیان ما را امرکن آنرا حفظ کنند و بدانها بگو: هر کس این قصیده را حفظ کند و بر قرائت آن مداومت نماید، من بر خدای متعال ضامن می شوم که او را به بهشت ببرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید