من مبتلا به شهوت هستم و این شهوت زیاد روی کارهای عبادی من تأثیر منفی گذاشته است. به نظر من شاید علت آن در دوران قبل باشد که فیلمهای مبتذل نگاه کردم و به مسائل جنسی آشنا شدم لطفاً برای کنترل شهوت مرا راهنمایی کنید؟
در انسان کششها و تمایلات مختلفی وجود دارد. خداوند متعال این کششها و تمایلات و غرائز طبیعی را برای هدف و مقصودی عالی در وجود انسان به ودیعت نهاده است.
شکوفایی تمایلات نفسانی، حالات هیجانی و عاطفی و احساسات مذهبی از ویژگیهای دوران جوانی است.
با بروز تمایلات جنسی در این دوران، جوان بیشتر مورد هجوم وسوسههای شیطانی قرار میگیرد و به همین جهت است که تکلیف پیدا میکند؛ لذا پاک ماندن جوان در این دوران ارزش فراوان دارد. شاعر شیرین سخن سعدی میگوید:
در جوانی پاک بودن شیوه پیغمبری است
ورنه هر گبری به پیری میشود پرهیزگار.
در حدیثی آمده که خداوند متعال به جوان پرهیزگار مباهات میکند و به ملائکه میفرماید:
به بندهام نظر کنید که شهوتش را به خاطر من ترک کرده است.[1]
شهوت و غریزه جنسی لازمه حیات انسان است که باید از راههای شرعی به آن پاسخ داده شود بنابراین باید از این غریزه خدادادی در مسیر صحیح استفاده کرد و تا زمانی که امکان بهرهوری از آن برای انسان امکانپذیر نیست در نگهداری و جلوگیری از به گناه افتادن آن کمال دقت و مراقبت را انجام داد چرا که غریزه جنسی بسیار مقتدر و بی رحم است و اگر با بیبند و باری و گناه و معصیت همراه شود قلب را که حرم خداوند متعال و جایگاه او می باشد به لانه شیطان و جولانگاه ابلیس تبدیل کرده و مراتب شقاوت و بدبختی را برای انسان به ارمغان میآورد. از این رو در اسلام سفارش شده است که جوانان، پرورش و تقویت روحیه فضیلتخواهی پرداخته و تقوای الهی را رعایت نمایند.
زیرا سعادت و خوشبختی آنان در سایه دوری از رذائل اخلاقی و کسب فضائل امکانپذیر است. شما پرسشگر گرامی، ضمن رعایت کردن دستورات اسلامی و عمل به واجبات و محرمات و سعی و کوشش در راه تعالی روحی و اخلاقی خود میتوانید برای کنترل شهوت از راههای ذیل کمک بگیرید:
1. پرهیز از فکر و ترسیم و تجسم صحنههای محرک در ذهن و خیال:
فکر گناه و ترسیم صحنههای محرک مانند این است که در خانهای که نقش و نگاری زیبا دارد، انسان دود و آتش به پا کند. چنین کاری گرچه ممکن است خانه را نسوزاند ولی زیبایی آن را مکدّر کرده و خانه را فاسد میکند.
هر گاه در ذهن شما فکرهای شیطانی رسوخ پیدا کرد. بلا فاصله ذهن خود را از افکار شیطانی خالی کرده و یا با مشغول شدن به کاری دیگر و یا خواندن قرآن و مطالعه کتب مذهبی از بروز زمینه گناه جلوگیری کنید، چرا که افعال و کارهای انسان معمولاً بعد از به ذهن خطور کردن و تصور آن کار صورت میپذیرد.
2. دوری از نگاههای مسموم اجتناب از تماشای و مناظر تحریکآمیز:
قرآن کریم در این زمینه به زنان میفرماید: « قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ…» به زنان مؤمن بگو: چشمهایشان را فرو گیرند و نهانگاههای خویش را محافظت کنند.[2]
امام صادق ـ علیه السّلام ـ میفرماید:
نگاه کردن یکی از تیرهای زهرآلود ابلیس است. هر که به خاطر خداوند نه به خاطر غیر او، چشم خود را فرو بندد خداوند در پی آن ایمانی به او ارزانی دارد که مزهاش را بچشد.[3]
3. گوش ندادن به آوازها و موسیقیهای تحریککننده و مبتذل:
پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ میفرماید: آوازه خوانی، طلسم زنا است.[4]
4. اجتناب شدید از گفتگوهای دوستانه و نشستهای غفلتزا و معاشرت با دوستان ناباب و گوش سپردن به سخنان تحریکآمیز.
امام باقر ـ علیه السّلام ـ فرمود:
هر کس به سخن گویندهای (با دل و جان) گوش فرا دهد او را بندگی کرده است، پس اگر ناطق از خدا بگوید، شنونده خدا را بنده شده و اگر از شیطان و سخنان شیطانی بر زبانش جاری کند قطعاً بندگی شیطان را کرده.[5]
خواندن داستانهای عشقی و محرک، شنیدن و خواندن مطالب جنسی و محرک و … در تحریک قویه شهویه بسیار مؤثر است.
با توجه به حساسیت دوران جوانی و الگوپذیری جوانان در این دوره حتماً در مورد انتخاب الگوها و دوستان صالح و مؤمن دقت فراوان را داشته باشید. چرا که پیامبر خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ میفرماید:
آدمی بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مواظب باشد که با چه کسی دوستی میکند.[6]
5. اعتدال در خوراک:
پرخوری و بینظمی در خوردن، بیتردید نقش مهمی در تحریک قوه شهویه دارد. چرا که ذخیرهسازی و انباشتن مواد غذایی در بدن باعث تحریک غدد جنسی شده و زمینه تحریک شهوت را به ارمغان خواهد آورد. در شرع مقدس اسلام به کسانی که قدرت ازدواج کردن را ندارند دستور به روزه گرفتن شده است.[7]
6. اشتغال، ورزش و سرگرمیهای مفید:
زیرا با وجود فراغت، هم مواد غذایی در تقویت غریزه به مصرف میرسد و هم فکر و خیال از کنترل انسان خارج میشود.
برنامهریزی صحیح برای اوقات فراغت مخصوصاً در ایام تابستان بسیار حائز اهمیت است. شما خواهر گرامی با یک برنامهریزی صحیح و دقیق میتوانید از ایام فراغت خود به نحو احسن استفاده کنید. فعالیتهایی همچون مطالعه منظم کتب اخلاقی و مذهبی، شرکت در کلاسهای آموزشی از قبیل احکام، خیاطی، قرآن، کامپیوتر و … شرکت در فعالیتهای گروهی مثل: جلسات مذهبی، جلسات قرآن و …، ورزشهای متناسب مثل: نرمش منظم، طناب زدن، والیبال و … در مکانهای مناسب و به دور از منظر نامحرمان، کمک به خانواده، یادگیری مهارتهایی مانند: آشپزی، گلسازی و … و تماشای فیلمها و سریالهای مفید و سازنده میتواند در غنی سازی اوقات فراغت شما بسیار مؤثر باشد.
7. تلاوت قرآن:
بیشک انس با قرآن، تلاوت، تدبر و تفکر در مضامین آن، خود شفای هر دردی است که به سرعت کار هر پریشانی را رو به سامان میبرد. و زخمهای پنهان را التیام میدهد و همتهای ضعیف را تا آسمانها بالا میبرد و بشر را از فرو رفتن در عالم حیوانات نجات میبخشد.
8. مطالعه:
مطالعه کتب اخلاق، مذهبی، اعتقادی و احکام به ویژه کتبهایی مثل: کتب شهید دستغیب ـ رحمه الله علیه ـ و کتب اخلاقی آیت الله مظاهری، نوارهای استاد حسین انصاریان و کتب احکام ویژه جوانان و دختران را به شما توصیه میکنیم.
9. توسل به ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ :
از توسل و زیارت ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ غفلت نورزید.
خواندن زیارتنامه ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ در حرم امامان معصوم ـ علیه السّلام ـ و یا حتی در غیر حرمهای شریفه و از راه دور به خصوص زیارت عاشورا، زیارت جامعه کبیره، آل یس، محافظت بر دعای کمیل، ندبه و توسل در تقویت بنیههای مذهبی شما بسیار مؤثر است. (کم خواندن و پیوسته خواندن).
الآن که در آستان سفر به شهر مقدس مشهد و زیارت ثامن الحجج علی بن موس الرضا ـ علیه السّلام ـ هستید از قبل خود را آماده کرده و با یک آمادگی کامل روحی و معنوی به زیارت آن حضرت رفته و به حالات معنوی خود در بازگشت دقت کرده و در حفظ آن کوشا باشید.
10. نماز:
خواندن نمازهای واجب در اول وقت خصوصاً به جماعت، حفظ حالت خشوع و خضوع در نماز و توجه به اذکار و ارکان نماز، ضبط خیال و اوهام در نماز، و … دیگر مقدمات نماز در رشد کمالات معنوی شما بسیار حائز اهمیت است. ضمناً در صورت امکان مقدمات خواندن نماز شب و استفاده از سحر را برای خود مهیا سازید.
پی نوشت ها:
[1] . محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، ترجمه حمید رضا شیخی، تلخیص: حسینی، دار الحدیث، چاپ دوم، ج 5، ص 9.
[2] . نور/30 و 31.
[3] . محمدی ری شهری، محمد، منتخب میزان الحکمه، ترجمه شیخی، تلخیص: حسینی، دار الحدیث، چاپ دوم، ص 561، ح 6141.
[4] . محمدی ری شهری، محمد، منتخب میزان الحکمه، ترجمه شیخی، تلخیص حسینی، دار الحدیث، ص 435، ح 4895.
[5] . حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، چاپ اسلامی، چاپ ششم، 1403 ه ق، ج12، ص236.
[6] . منتخب میزان الحکمه، ص 317، ح 3483.
[7] . مستدرک الوسایل، قم، لاحیاء التراث، چاپ اول، 1407 ه، ج 14، ص 153، ابواب نکاح، آل البیت ـ علیهم السّلام ـ .