داستانهای ائمه: امام صادق (ع):هدیه به شاعر

داستانهای ائمه: امام صادق (ع):هدیه به شاعر

مرحوم شیخ طوسى در کتاب خود، به نقل از امام هادى علیه السلام آورده است :
امام موسى کاظم علیه السلام حکایت نمود: روزى پدرم امام جعفر صادق علیه السلام در بستر بیمارى خوابیده بود، و من کنار بالین آن حضرت نشسته بودم ، که یکى از شعراء به نام اشجع سلمى به دیدار پدرم آمد.
اشجع پس از آن که وارد اتاق شد، کنار بستر پدرم نشست و در فکر و اندوه فرو رفت ؛ پدرم امام صادق علیه السلام خطاب به او کرد و فرمود: اى أ شجع ! به چه مى اندیشى ؛ و براى چه این قدر غمگینى ، خواسته ات را بگو؟
أشجع در مدح و ثناى حضرت ، همچنین براى شفا و بهبودى آن بزرگوار دو بیت شعر سرود، پس از آن پدرم به یکى از غلامان خود فرمود: چه مقدار پول باقى مانده است ؟
غلام گفت : چهارصد درهم .
حضرت فرمود: آن ها را به أشجع تحویل بده ، همین که شاعر هدیه حضرت را گرفت ، تشکّر کرد و رفت.
پدرم فرمود: او را باز گردانید، وقتى أ شجع بازگشت ، گفت : اى سرور و مولایم ! آنچه مى خواستم به من دادى و مرا بى نیاز نمودى، پس چرا مرا برگرداندى ؟
حضرت فرمود: پدرم از پدران بزرگوارش، از پیغمبر خدا صلوات اللّه و سلامه علیهم نقل فرمود: بهترین هدیّه ، آن است که ماندگار باشد؛ و آنچه را دادم ، ناچیز بود؛ این انگشتر را نیز بگیر و موقع نیاز آن را بفروش .
اشجع گفت : یاابن رسول اللّه ! مرا تامین و بى نیاز نمودى ؛ ولى من مسافرت هاى زیاد و طولانى مى روم؛ و در بعضى مواقع وحشت مرا فرا مى گیرد، چنانچه ممکن باشد، دعائى را به من بیاموز تا از برکت آن در امان باشم ؟
حضرت در همان حالتى که قرار داشت ، فرمود: هرگاه وحشت کردى، دست راست خود را روى سر بگذار و با صداى بلند بخوان: أَفَغَیْرَ دِینِ اللَّهِ یَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعًا وَکَرْهًا وَإِلَیْهِ یُرْجَعُونَ (1)
سپس راوى از قول اشجع افزود، که گفت : چون از حضرت خداحافظى کردم و به سفرى که در پیش داشتم رفتم، در مسیر راه به بیابانى ترسناک قرار گرفتم و صداى وحشتناکى را شنیدم که گفت : او را دست گیر کنید.
و من فورا آن دعاى حضرت را خواندم ، آن گاه صدائى را شنیدم که گفت : چگونه او را بگیریم ؛ و حال آن که ناپدید گشته است ؛ و در نتیجه سالم و صحیح از آن بیابان گذر کردم .(2)

1-سوره آل عمران : آیه 83.

2- أ مالى شیخ طوسى : ص 176، بحارالا نوار: ج 47، ص 310.

منبع:

چهل داستان وچهل حدیث از امام جعفر صادق علیه السلام ، حجت الاسلام والمسلمین عبدالله صالحی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید