علت نماز جماعت
عن الرضا – علیه السلام -:انما جعلت الجماعه لئلا یکون الاخلاص و التوحید و الاسلام و العباده لله الا ظاهرا مکشوفا مشهورا؛
نماز جماعت قرار داده شده است ، تا اخلاص و یگانگى و اسلام و عبادت براى خداوند آشکار، باز و ظاهر باشد.
(وسائل الشیعه ، ج 5، ص 372. بحارالانوار، ج 88، ص 12)
ثواب پشت سر عالم
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله – :من صلى خلف عالم فکانما صلى خلف رسول الله ؛
کسى که پشت سر عالم نماز به جا آورد، مانند کسى است که پشت سر پیغمبر خدا نماز خوانده است .
(بحارالانوار، ج 88، ص 119)
صف جهاد و صف جماعت
قال ابوالحسن موسى بن جعفر – علیه السلام -:ان الصلوه فى الصف الاول کالجهاد فى سبیل الله – عز و جل – ؛
نماز خواندن در صف اول ، مانند جهاد در راه خداست .
(وسائل الشیعه ، ج 5، ص 387)
لبیک به اذان نماز
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:اذا سمعت الاذان فات ولو حبوا؛
هنگامى که اذان نماز را شنیدى ، هرچه سریعتر به مسجد بیا، گرچه سینه خیز باشد.
(کنزالعمال ، ج 7، ص 548)
عذاب دنیوى براى تارک نماز جماعت
قال الصادق – علیه السلام -:ان قوما جلسوا عن حضور الجماعه فهم رسول الله – صلى الله علیه وآله – ان یشعل النار فى دورهم حتى خرجوا و حضروا الجماعه مع المسلمین ؛
عده اى در هنگام وقت نماز جماعت مى نشستند (و به نماز جماعت حاضر نمى شدند) پیامبر اسلام تصمیم گرفت که خانه هاى آنها راآتش بزند تا از منازلشان بیرون آمده و در جماعت مسلمین حاضر شوند.
(بحارالانوار، ج 88، ص 16)
نماز جماعت در صبح
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:لان اصلى الصبح فى جماعه احب الى من ان اصلى لیلتى حتى اصبح ؛
اگر نماز صبح را به جماعت بخوانم ، در نظرم محبوبتر از عبادت و شب زنده دارى تا صبح است .
(کنزالعمال ، ج 8، حدیث 22792)
فضیلت نماز جماعت
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله – :صلاه الرجل فى جماعه خیر من صلاته فى بیته اربعین سنه . قیل : یا رسول الله !صلوه یوم ؟ فقال : صلوه واحده ؛
نماز خواندن انسان در جماعت بهتر است از نمازى که چهل سال در خانه خوانده شود. عرض کردند: یا رسول الله ! نماز یک روز؟ حضرت فرمود: بلکه یک نماز.
(وسائل الشیعه ، ج 5، ص 374)
اخطار پیامبر و ترک نماز جماعت
قال الصادق – علیه السلام -:هم رسول الله – صلى الله علیه وآله – باحراق قوم فى منازلهم لایصلون بالجماعه ؛
حضرت پیغمبر (ص ) خواست خانه ها را بر قومى که در منازل خود نماز مى گزاردند و به جماعت حاضر نمى شدند، بسوزاند.
(لئالى الاخبار، ج 4، ص 205)
بى اعتنایى به نماز جماعت
عن ابى جعفر – علیه السلام – قال : قال على – علیه السلام -:من سمع النداء فلم یجبه من غیر عله فلا صلاه له ؛
هرکس که صداى اذان جماعت را بشنود و بدون هیچ عذرى پاسخ ندهد، نماز ندارد (نمازش مقبول نیست ).
(وسائل الشیعه ، ج 5، ص 375)
برائت از آتش دوزخ و نفاق
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:من صلى اربعین یوما جماعه یدرک التکبیره الاولى ، کتب له برائتان برائه من النار و برائه من النفاق ؛
کسى که نماز خود را با جماعت و با درک تکبیر اول نماز، چهل روز انجام دهد، خداوند دو برائت را براى او مقرر مى سازد:
1 – برائت از آتش دوزخ .
2 – برائت از نفاق .
(بحارالانوار، ج 88، ص 4)