باغبان هستی

باغبان هستی

مادر، ای لطیف‌ترین گل بوستان هستی.ای باغبان هستی من، گاه رویید نم باران مهربانی بودی که به آرامی سیرابم کند. گاه پروریدنم آغوشی گرم که بالنده‌ام سازدو گاه بیماری‌ام طبیبی بودی که دردم را می‌شناسد ودرمانم می‌کند گاه اندرزم حکیمی آگاه که به نرمی زنهارم دهد. گاه تعلیمم، معلمی خستگی ناپذیر و سخت‌کوش که حرف به حرف دانایی را در گوشم زمزمه می‌کند. گاه تردیدم، راهنمایی راه آشنا که راه را از بیراهه نشانم دهد. مادر تو شگفتی خلقتی تو لبریز از عظمتی، تو را سپاس می‌گویم و می‌ستایمت.

خشم لبریز از مهربانی

مهربانی و لطافت مادر را بارها یاد کرده‌ایم و ستوده‌ایم. ولی من لحظه ناب خشم و قهر اور ا می‌ستایم.
لحظاتی که پایم در راه می‌لغزید و سوی بیراهه می‌رفتم. لحظاتی که دست به خطا بردم و از سر جهل راه عصیان را پیش می‌گرفتم. نه به کلام او دل سپردم و نه به نگاه زنهار زده‌اش وقعی می‌نهادم. سر در جیب جهالت فرو کرده، راه خود می‌رفتم و او چون کوهی سترگ، راه بر من می‌بست. چون رودی خروشان می‌خروشید. آنگونه که خود را خردتر از آن می‌دیدم که نافرمانی کنم و چه زود پرده جهالتم دریده می‌شد و چشم دلم گشوده و می‌دیدم که باخشم لبریز از مهربانی‌اش، چگونه راه راه را بر پرتگاه خطا بسته است و آن ‌گاه فروتنانه به سپاس می‌نشستم.

قدرتمندی و جدیت

به همان اندازه که مهربانی و لطافت مادر قابل ستایش است، قدرتمندی و استواری در راه تربیت صحیح کودک نیز قابل تحسین، و شایسته ستایش است. مادر فهمیده و دانا، با جدیت از مشاجره با کودک و یا کوتاه آمدن در مورد خواسته‌های نابه‌جای او دوری می‌کند و با قدرتمندی، راه او را بر خطا می‌بندد و این، بهترین راه برای سلامت جسمی و روحی کودکی است که نه خوب و نه بد را می‌شناسد و نه می‌تواند بفهمد و بشناسد.

گام به گام روبه سعادت

مادر مسلمان، در کنار همه محبت‌های مادرانه و عاطفه بی‌پایان که خداوند به او بخشیده است. چون راهنمایی است که کودک را از همان ابتدا با اصول اسلامی آشنا می‌کند. او با نقل داستان‌های واقعی یا تخیلی، تذکر گام به گام و بیان کودکانه از واقعیت‌ها و بایدها و نبایدها، کودک را با رفتاری مطلوب و اسلامی پرورش می‌دهد، آنگونه که این رفتارها از همان آغاز کودکی در وجود کودک برجسته می‌شود. چنین مادرانی که راه سعادت را بر روی فرزندان خود می‌گشایند، شایسته تحسین و پاداش الهی هستند.

عظمت مقام مادر

در قانون خلقت، هرچه مقام آفریده‌ای بالاتر است وظایف او هم سنگین‌تر است، در این میان، زن که به عنوان انسان جانشین خدا در زمین و به عنوان مادر، پرورش دهنده افراد جامعه بشری است،از مقام بلند و والایی برخوردار است. آیت‌ا… جوادی آملی، در مورد عظمت مقام مادر و وظایف او چنین می‌نویسد. یک سلسله مسؤولیت‌های پرورشی به عهده مادراست که مردان از آن محروم می‌باشند. زن حداقل سی ماه یک سری مسؤولیت‌هایی دارد که مرد ندارد در این سی ماه که کودک مستقیماً از مادر تغذیه می‌کند، مادر مسؤول حفظ دو نفراست.
یکی برای خود و دیگری برای کودک آیا این عظمت زن نیست؟ این مسؤولیتی نیست که ذات اقدس الهی به زن داده است که به زن فرمود: مسؤولیت در حفظ اندیشه‌ها، افکار و عقاید بیش از مرد است. تو مسؤول دو نفری. از این رو مواظب افکار و اندیشه‌هایت باش. زیرا که بسیاری از مسائل از راه اندیشه به فرزند می‌رسد.

تعالی اندیشه در مادر:

حساسیت مقام زن و دشواری وظایف او، و سنگینی اموری که در خلقت به عهده او نهاده شده بسیار دشوار و در عین حال ظریف و دقیق است. توجه مادران به این وظایف حساس باعث سلامت جامعه بشری است. استاد جوادی آملی در این باره چنین می‌نویسد؟ اگر مادری بداند که اندیشه‌های اودر کودک اثر می‌گذارد، اندیشه‌ها و بینش‌های خود را تعالی بیشتری می‌بخشد. وظیفه مادری تنها این نیست که با وضو بچه را شیر بدهد و یا هنگام شیر دادن بسم‌ا… بگوید که اینها امری ظاهری است بلکه دین می‌فرماید مواظب اندیشه‌های خود باشید.

تجلیل ویژه از مادر:

خداوند در جای جای قرآن کریم به تکریم و احترام پدر و مادر و احسان به آن‌ها سفارش و در مواردی، احسان به والدین را کنار عبادت حق ذکر می‌کند. ولی با همه این توصیه‌ها، در جایی از زحمات آن دو یاد می‌کنند،تنها از دشواری‌هایی که مادر تحمل کرده نام می‌برد می‌فرماید: ما انسان را سفارش کرده‌ایم که به پدر و مادر نیکی کنید (خاصه مادر) زیرا مادرش (بار وجود) او را به سختی حمل کرده و به سختی فرو نهاده است؟ بله آنجا که سخن از سختی‌ها و زحمات است. خداوند نام مادر را به صورت مخصوص بیان می‌کند تا بلندای مقام او بر فرزند آشکار گردد.

منزلت رفیع مادر:

حساسیت وظایف مادر به قدری والا و دقیق است که توجه یا عدم توجه به آن، تأثیر آشکار و عمیقی بر آینده کودک و جامعه می‌گذارد، در حقیقت، مقام مادری پستی کلیدی در جامعه است. استاد جوادی آملی در مورد مقام مادر می‌فرماید: نه اعضای خانواده مجازند مقام شامخ مادری را تنزل دهند، نه افراد جامعه می‌توانند منزلت رفیع مدیریت داخلی خانه را سبک تلقی کنند، نه نظام حکومتی و سیستم اداره جامعه حق دارد از بهای لازم آن غفلت یا تغافل کند و نه خود زنان.

دعا برای والدین:

خدای متعال در کتاب آسمانی‌اش، قرآن کریم، در چهار مورد احسان و اکرام والدین را بلافاصله بعد از توحید و عبادت خود ذکر کرده است که این نشان دهنده تأکید بر احترام و احسان به والدین است، در مواردی نیز مؤمنان را به دعا در حق والدین و طلب آمرزش توصیه کرده است. ما نیز دراین روز بزرگداشت مقام مادر، دست بر دعا برمی‌داریم و از خدای یگانه برای همه مادران مهربان برکت، رحمت و عزت می‌طلبیم.

جایگاه الهی زن و مادر شدن:

آیت‌ا… جوادی آملی: همه نعمت‌هایی که از طرف خداوند به نوزاد می‌رسد از طریق مادر شدن است و این مقام کمی نیست.
آیت‌ا… جوادی آملی با بیان اینکه راه تحصیل علم و رشد، هم برای مردان و هم برای بانوان باز است، گفتند: رسالت اصلی زن مادر شدن است و نباید فراموش شود. ایشان با بیان این مطلب به آیاتی از قرآن کریم اشاره می‌فرمایند. مرد و زن دو خلیفه الهی هستند البته تا زمانی که دستورات الهی را اجرا کنند و اگر زمانی سرپیچی کنند دیگر دارای جایگاه نخواهند بود. تحصیل علم و خدمت به جامعه از جمله مواردی است که زن و مرد آن را به صورت مشترک جایگاه الهی برعهده دارند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید