مراقب دلزدگی در ارتباط باشید

مراقب دلزدگی در ارتباط باشید

تمام عشق ها و هر زندگی مشترک در ابتدا آکنده از هیجان است. اما چند زوج را می شود پیدا کرد که پس از گذشت سال ها ازتک و تا نیافتاده باشند و با همان شور آغازین به یکدیگر عشق بورزند؟ پرسش این است که زمان با ما چه می کند؟ پرسش این است که چه باید کرد؟
در این مقاله چه چیزی خواهید خواند
-افت هیجانی در رابطه عشقی ، طبیعی ست.
-مثلث عشقی عبارت است از هیجان+صمیمیت +تعهد
-اعتیاد هیجانی
-چه کارهایی بکنیم تا هیجانات رابطه عاطفی ما بالاتر بماند؟
کلی زحمت می کشیم تا به کسی که دوست داریم برسیم و بعد از مدتی ترس وجودمان را فرا می گیرد که… «ای بابا! این هم که مثل خودمونه… گاهی اوقات می ترسه… ضعیفه…. انگاری اونی که انتظار داشتم نیست….» خنده دار اینه که طرف مقابل ما هم در ارتباط همین فکرها را می کند…. ترس بر فضای عاطفی شما چنبره می زند و رابطه می رود روی هوا!
چه بلایی سر عشق های ما می آید وقتی به محبوب مان می رسیم؟
رابرت استرنبرگ از بزرگ ترین دانشمندان حوزه روابط عاطفی است و حرف هایش را خیلی ها به کار بسته اند و نتیجه گرفته اند. دکتراسترنبرگ معتقد است، رابطه خوب رابطه ای ست که هم هیجان داشته باشد، هم صمیمیت و رفاقت داشته باشد و هم زن و مرد به هم متعهد باشند. اکثر مردم زمانی احساس می کند عاشق اند که دلشان به تاپ تاپ بیافتد و هیجان های زیادی را تجربه کنند و لذا وقتی هیجانات به طور طبیعی بعد از مدتی افت می کند، می پندارد که بنزین عشق شان ته کشیده است! استرنبرگ به ما یاد می دهد که چگونه اعتیاد هیجانی پیدا نکنیم؛ و گرنه با افت هیجانات یک ارتباط می رویم سراغ ارتباط جدید و همین طوری دچار هرج و مرج عاطفی می شویم.
بزرگ ترین هیجان یک رابطه عاطفی، بخش هیجانات جنسی است. ما رابطه جنسی را کجا می آموزیم؟ مدرسه؟ والدین؟ دانشگاه؟ متاسفانه یکی از مهم ترین سوالات زندگی ما توسط کسانی پاسخ داده می شود که معمولاً مثل خود ما با آزمون و خطای چیزی یاد گرفته اند؛ یعنی یک تشکیلات علمی منسجم نبوده که سوالات جنسی نوجوانان و جوانان را پاسخ دهد و لذا می بینید که نوجوانی پر از عطش و سوالات جنسی، پاسخ سوالات خود را از بازار سیاه اطلاعات به دست می آورد و با همین اطلاعات غلط غولوط، پس فردا از دواج می کند و در رابطه جنسی زناشویی به بحران می رسد….
بسیاری از زنان و شوهران جوان ما مساله حل نشده جنسی دارند، بسیاری از زوج های ما خواهر و برادر شده اند؛ میل جنسی میان این زوج ها درست ارضا نشده، موجب اختلالات رفتاری در آنها می شود. ممکن است عصبانی شوند، همسر شاکی باشد اما غیر مستقیم رفتار کند و مثلاً با بچه ها بدرفتاری کند و احساس بی ارزشی او را فرا بگیرد… خیلی ها سراغ ماهواره و فیلم های نامناسب می روند، بعضی ها متاسفانه چشمانی حریص را به شکار در جامعه می فرستند…. خلاصه میل جنسی درست ارضا نشده، مانند اژدها مردم را به خطر می اندازد…
اولین توصیه من این است که با مشورت متخصصان، دانش جنسی صحیح را بیاموزید و مراقب افت عملکرد جنسی با همسرتان باشید. دومین توصیه من این است که وقتی خیالتان از بخش جنسی رابطه زناشویی تا حدی راحت شد، حال می توانید به سایر هیجانات یک ازدواج عاشقانه بپردازید(در طرح این ایده ها از خلاقیت های شاگردان ام در تهران و تبریز در کلاس رابطه عاطفی استفاده کرده ام).
-بازی:زن و شوهر خوب است کودک درون خود را با بازی، شاداب نگه دارند.
-پازل های کارتی
-بازی های سرگرمی دسته جمعی مثل پانتومیم
-بازی های مشترک رایانه ای که نه تنها به همسران حس خوبی می دهد، بلکه به ایجاد فضای مشترک بین شما و فرزندان تان نیز کمک می کند.
-فیلم و کتاب: فیلم های خیلی خوبی در بازار است که هم نشاط افزاست و هم آموزنده. داشتن یک برنامه منظم هفتگی که همه اهل خانه دور هم بنشینند (می توانند از زوج های مناسب دیگر نیز دعوت کنند تا به شما بپیوندند) و فیلمی ببینند و بعدش دقایقی درباره اش تحلیل و هم فکری کنند، ما را از زیر فشار کاری روز افزون مان می رهاند.
-خانمی سر کلاس رابطه عاطفی موثرتر من، ایده ای داد که به زندگی خودش کمک کرده بود: «من و شوهرم کارهای همدیگر را انجام می دهیم؛ مثلاً او هفته ای یک بار آشپزی می کنند و غذایی که من خواسته ام را درست می کند؛ اگر خوب درست کرده باشد، من باخته ام و باید هر کاری او می گوید را انجام دهم و بالعکس. جالب این بود که یک بار که من باختم، شرط این بود که در میهمانی رسمی کفش مردانه او را به جای سندل زنانه خودم بپوشم!!!»
-سورپریز ایام خاص: مثلاً برای شب تولدش، کادویی خاص بگیریم یا در سالگرد آشنایی مان یا…
-در طول روز با پیامک و تماس های کوتاه، حالی از همسرتان بپرسید و البته مراقب باشید که فکر نکند دارید او را کنترل می کنید.
منبع:نشریه زندگی ایده آل شماره 42

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید