آرایش،ریش، بوی خوش

آرایش،ریش، بوی خوش

سؤال1: سرمه کشیدن به چشم برای زنان در صورتی که نامحرم ببیند چه حکمی دارد؟
جواب: به نظر مشهور فقها؛ آنچه برای خانم ها زینت محسوب می شود باید از نامحرم پوشانده شود. (جامع المسائل آیت الله فاضل, ج1, س1707)
سؤال2: روغن زدن یا ژل زدن به موی سر جهت زیبایی و حالت مو چه حکمی دارد؟
جواب: ژل و روغن زدن به سر اشکالی ندارد ولی برای وضو باید محل مسح، آلوده به روغن نباشد.
سؤال3: پسرانی که زیر ابرو بر می دارند آیا از نظر شرع اسلام جایز است؟ (مقلد مقام معظم رهبری)
جواب: اگر تشبه به زنان صدق نکند اشکال ندارد.
سؤال4: اگر عکاس مرد باشد جایز است از خانم ها بدون حجاب عکس بگیرد؟ اگر زن دارای آرایش غلیظ باشد و ظاهرکننده عکس مرد باشد و آن را ببیند چه حکمی دارد؟
جواب: عکس گرفتن خانم ها بدون حجاب شرعی در نزد نامحرم حرام است. و نگاه مرد نامحرم به عکس زن چنانچه از روی لذت باشد حرام است و به نظر بعضی از فقها, نگاه به عکس زن نامحرمی که او را می شناسد بدون قصد لذت نیز جایز نیست. (برگرفته از ترجمه اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری چاپ وزیری, س1183 و 1193 ؛ جامع المسائل آیت الله فاضل, ج1, س1732)
سؤال5: آیا آرایش دختر در حد رقیق اشکالی دارد؟
جواب: اگر صدق آرایش و زینت کند باید از نامحرم بپوشاند و فرقی بین رقیق و غلیظ نیست. (برگرفته از جامع المسائل آیت الله فاضل, ج1, س1707)
سؤال6: اگر خانمی با حجاب کامل اسلامی ولی آرایش کرده و بدون داشتن قصد بد از منزل خارج شود آیا مرتکب گناه شده است یا خیر؟
جواب: خانم ها باید صورت آرایش کرده خود را از نامحرم بپوشانند و جایز نیست با این حالت در بین نامحرمان رفت و آمد نمایند. (برگرفته از کتاب مسائل جدید از دیدگاه مراجع, ج1, ص138)
سؤال7: حکم خالکوبی در اسلام چیست؟
جواب: بعضی از فقها خالکوبی خانمها به جهت زیبایی را اجازه می فرمایند و برخی جایز نمی دانند. به نظر مرجع تقلید خودتان مراجعه فرمایید.
سؤال8: حکم از بین بردن خالهایی که در بدن وجود دارد با دارویی که به بازار آمده چیست؟
جواب: اشکال ندارد.
سؤال9: آرایش کردن زن در مجلس زنانه چگونه است؟
جواب: اگر مفسده نداشته باشد اشکال ندارد. (استفتائات امام (ره), ج3, ص257)
سؤال10: آیا حلقه ازدواج ، برای خانمها جزء زینت آلات محسوب می شود؟
جواب: اظهار آن (در برابر نگاه نامحرمان) جایز نیست. (استفتائات امام (ره), ج3, ص257)
ریش
سؤال11: ریش گذاشتن یا ریش تراشیدن چه حکمی دارد؟ با ادله و حدیث بیان کنید؟
جواب: از نظر اکثر فقها تراشیدن ریش بنابر احتیاط واجب, حرام است البته بلند گذاشتن آن واجب نیست بلکه همین مقدار که نگویند ریش تراشیده کافی است.
– هر حکم شرعی از دو جهت قابل دلیل یابی است:
الف) دلیل شرعی؛ مقصود از آن، متون و نصوصی است که حکم الهی را بیان می‎کند. این دلیل ها ابزار اصلی فقیه و کارشناس دینی است که از طریق آن، می تواند حکم الهی را استنباط کند.
ب) فلسفه حکم؛ مقصود از آن این است که چرا خداوند بر موضوع مفروض, فلان حکم را داده است. چنین کاوشی تحقیق فقهی نیست مگر در مواردی که «کشف فلسفه حکم» در «استنباط حکم» دخیل باشد. در این رابطه باید چند نکته را در نظر داشت: اولاً فلسفه همه احکام و جزئیات آنها به طور تفصیلی روشن نیست و آگاهی از آن دانشی فراتر از تنگناهای معارف عادی بشری می طلبد. لیکن به طور اجمال روشن است که همه احکام الهی تابع مصالح و مفاسد واقعی در متعلق آنهاست. بنابر این در صورتی که فلسفه حکمی را بالخصوص ندانیم بنابر قاعده کلی فوق از آن باید پیروی کرد. زیرا یقین به وجود مصلحتی در آن هست هر چند بر ما ناشناخته باشد. ثانیاً در جست و جوی فلسفه احکام نباید همیشه به دنبال علوم تجربی رفت و دلیلی مادی و فیزیولوژیک برایش جست و جو نمود. این فرایند که همیشه در پی یافتن مصلحت یا مفسده ای طبی یا … باشیم برخاسته از نگرشی مادی گرایانه است. در حالی که بسیاری از احکام، مصالحی معنوی دارند که در حوزه هیچ یک از علوم بشری قابل تحقیق نیست و آنها با متد تجربی خود قادر به اثبات حکم یا نفی آن نیستند و یا اگر نظری بدهند بسیار سطحی است و چه بسا مسأله حکمتی برتر و بالاتر داشته باشد. چنانکه در مورد روزه علوم به خواص بهداشتی آن پرداخته اند ولی قرآن مجید فلسفه ای بالاتر را بیان فرموده و آن «متقی شدن» است. در مورد تراشیدن صورت نیز از نظر طبی گفته اند: وجود محاسن برای محافظت از لثه ها و دندان ها و پوست صورت مفید است. حتی امروز یکی از راههای انتقال ویروس ایدز را تیغ زدن به صورت می دانند. لیکن به نظر می رسد فلسفه اصلی حکم اثری معنوی و روحی و نیز حفظ حالت طبیعی خلقت مرد باشد. (حکم شرعی درباره ریش از کتاب مسائل جدید از دیدگاه مراجع, ج1, ص74)
سؤال 12: در چه صورتی تراشیدن ریش حرام است؟ آیا کسانی که ریش خود را می تراشند فاسق هستند یا خیر؟
جواب: تراشیدن ریش یا کوتاه کردن آن به طوری که صدق ریش نکند, بنابر احتیاط واجب حرام است و اصرار بر گناه صغیره موجب فسق می شود. (استفتائات جدید امام (ره), ج2, ص31 ؛ ترجمه استفتائات رهبری چاپ وزیری, س1414)
سؤال 13: زدن ریش و سبیل چه حکمی دارد؟ و آیا این کار در جاهایی مثل صدا و سیما که محل آموزش جوانان است تبلیغ فساد نیست در حالی که جوانان سریع الگو می گیرند؟
جواب: تراشیدن ریش و کوتاه کردن مانند تراشیدن بنابر احتیاط واجب جایز نیست ولی کوتاه کردن سبیل مانعی ندارد و کسانی که این کار را می کنند باید نهی از منکر نمود و جوانان هم باید الگوی خود را شخصیتهای متدین قرار دهند و به وظیفه شرعی خود عمل نمایند. (استفتائات جدید امام (ره), ج2, س80)
سوال 14: اینجانب آرایشگاه دارم, در منطقه ای هستم که اکثر مراجعین ریش تراش هستند و کار دیگری هم از من ساخته نیست آیا ریش تراشی برایم مسؤولیت شرعی دارد؟
جواب: ریش تراشیدن حرام است علی الاحوط, و اجرت ریش تراشی نیز حرام است علی الاحوط. (استفتائات حضرت امام (ره), ج3, ص619)
بوی خوش
سؤال15: اگر مرد ادکلن یا عطر به خود بزند ،آیا از نظر شرع ایرادی دارد؟
جواب: استفاده از عطر برای مردها مستحب است و برای خانمها در خانه و برای شوهر مستحب است اما برای خانمها در خارج از خانه که معرض برخورد با نامحرم است اشکال دارد. (توضیح المسائل مراجع, ج2, ص 449)
سؤال16: اگر زنی برای جلوگیری از بوی بد عرق به خود عطر بزند و بیرون بیاید و نامحرم این بو را حس کند چه حکمی دارد؟
جواب: اگر می داند که بوی عطر موجب تحریک و توجه نامحرم می شود جایز نیست. (توضیح المسائل 12 مرجع, ج2, ص449؛ استفتائات مقام معظم رهبری)
طلا و جواهر
سؤال 1: حلقه طلا برای مرد چه حکمی دارد؟ و اگر کسی به علت نپوشیدن حلقه طلا مورد تمسخر قرار گیرد آیا جایز است؟
جواب: زینت به حلقه طلا برای مرد حرام است و نماز با آن باطل است. می توانند از انگشتر عقیق و یا فیروزه زیبا و یا انگشتر پلاتین که فلز دیگری غیر از طلاست استفاده کنند و برای رعایت احکام خداوند متعال نباید از حرف چند نفر ناراحت بود (جامع المسائل آیت الله فاضل, ج1, س258؛ ترجمه استفتائات مقام معظم رهبری چاپ وزیری, س442 و 443)
سؤال 2: آیا طلای سفید بر مرد حرام است؟
جواب: پلاتین که فلز دیگری غیر از طلاست برای مرد اشکال ندارد اما طلای سفید اگر همان طلای زرد یا خلیط نقره باشد برای مرد اشکال دارد. (استفتائات جدید امام (ره), ج1, س50 و 51)
سؤال 3: اگر زن حلقه ازدواجش که به دستش است و یا ابروی برداشته شده او پیدا شود و از نامحرم نپوشاند چه حکمی دارد؟ (مقلد مقام معظم رهبری)
جواب: مواردی که برای خانمها زینت محسوب می شود باید از نامحرم پوشیده شود و اگر پوشیده نشود حرام است و موجب گناه می باشد. (طبق سؤال از دفتر معظم له)

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید