پکتین سیب: مکمل طبیعی برای لاغری

پکتین سیب: مکمل طبیعی برای لاغری

سیب حاوی فیبر حلّال بسیار مفیدی به نام پکتین است: این فیبر را می‌توان «تله‌ی چربی‌ها» نامید.

پکتین سیب میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهد و برای رفع یبوست نیز موثر است. علاوه بر این‌ها پکتین جلوی اشتها را می‌گیرد و سیری طولانی مدتی ایجاد می‌کند یعنی در خدمت خوش اندامی شماست. با ما همراه باشید تا بیشتر با این فیبر و خواص آن آشنا شوید.

یک ضرب‌المثل انگلیسی می‌گوید: «خوردن یک عدد سیب در روز شما را از دکتر دور می‌کند». نتایج به دست آمده از پژوهش‌های متعدد نیز این باورهای قدیمی را تایید می‌کنند. محققان معتقدند که سیب خواص فوق‌العاده ای برای بدن دارد. پکتین موجود در این میوه به تنهایی گنجینه‌ای از خواص متعدد محسوب می‌شود و به افرادی که می‌خواهند لاغر شوند و یا وزن ایده‌آل خود را حفظ کنند خدمت بزرگی می‌کند.

پکتین و فوایدش

پکتین ترکیبی است که در گیاهان مختلف وجود دارد و یک ماده‌ی لزج و ژلاتینی است که در مجاورت آب حجم آن افزایش می‌یابد. در واقع این ماده نوعی قند (گلوسید) است که به میزان قابل توجهی در میوه های مختلفی مانند سیب، انگور، کشمش بی دانه و لیموترش وجود دارد. باید بدانید که میزان این فیبر در سیب‌های تازه یا نارس بسیار بیشتر است. اصلاً سفتی سیب‌های تازه یا سیب سبز به دلیل وجود همین فیبر پکتین است. هر چه سیب رسیده تر و کهنه تر شود میزان پکتین آن نیز کمتر می‌شود.

پکتین: ملین طبیعی، ضد اشتها و چربی سوز

باید خداوند را به خاطر این نعمت‌های بی پایان عاشقانه ستایش کرد. افرادی که مراقب وزن خود هستند و یا افرادی که رژیم گرفته‌اند می‌توانند به خواص سیب اعتماد کنند. این خواص سیب مدیون وجود پکتین است. اگر رژیم گرفته‌اید سعی کنید از سیب‌های تازه و سبز استفاده کنید چون حاوی بیشترین میزان پکتین می‌باشد. واقعیت این است که پکتین در مجاورت آب حجیم می‌شود. برای همین بهتر است قبل از صرف غذا یک عدد سیب میل کنید و سپس یک لیوان بزرگ آب بنوشید. در این صورت این فیبر حجم بیشتری از معده را اشغال کرده و سیری طولانی مدتی ایجاد می‌کند. در واقع این فیبر جلوی اشتها را می‌گیرد. از این گذشته فیبر پکتین میزان و حجم مدفوع را نیز بیشتر می‌کند و برای همین باعث دفع راحت می‌شود.

باید بدانید که میزان این فیبر در سیب‌های تازه یا نارس بسیار بیشتر است. اصلاً سفتی سیب‌های تازه یا سیب سبز به دلیل وجود همین فیبر پکتین است. هر چه

سیب رسیده تر و کهنه تر شود میزان پکتین آن نیز کمتر می‌شود

علاوه بر این‌ها پکتین می‌تواند چربی‌ها را به دام بیندازد. می‌پرسید چگونه؟ به این ترتیب که پکتین در تماس با آب به صورت یک ماده‌ی لزج و ژل مانندی در می‌آید که بخشی از چربی‌ها و قندهای مصرف شده را به خود جذب کرده و سپس دفع می‌کند. برای همین به آن «تله‌ی چربی‌ها» می‌گوییم. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که مصرف سیب تأثیر مثبتی در تنظیم کلسترول دارد.

قرص‌ها و کپسول‌های تهیه شده از پکتین: چه باید کرد؟

این روزها در بازار قرص‌ها و کپسول‌هایی وجود دارند که از پکتین سیب تهیه شده‌اند و به عنوان کپسول‌های لاغری، چربی سوز و ضد اشتها به فروش می‌رسند. قبل از مصرف این قبیل قرص‌ها حتماً به اصل و تقلبی بودن و ترکیبات موجود در آن‌ها دقت کنید. این قرص‌ها اگر تقلبی نباشند و از ترکیبات سالمی تهیه شده باشند می‌توانند سیری طولانی مدتی ایجاد کنند به شرط این که حدود نیم ساعت قبل از غذا و با یک لیوان بزرگ آب مصرف شوند. توجه داشته باشید اگر داوری خاصی مصرف می‌کنید (به خصوص قرص‌های ضد بارداری) حتماً قبل از شروع مصرف این قرص‌ها با پزشک مشورت کنید. چون امکان دارد مصرف همزمان این قرص‌ها باعث کاهش تأثیر آن‌ها شود. بهتر است این قرص‌ها با فاصله‌ی زمانی مناسب مصرف شود.

آستین‌ها را بالا بزنید

البته خودتان هم می‌توانید دست به کار شوید و محصولات لاغری خودتان را تولید کنید. برای این کار یک کیلو سیب سبز و تازه بخرید. از خرید سیب‌های کاملاً رسیده خودداری کنید. سعی کنید از محصولات ارگانیک استفاده کنید تا بتوانید با خیال راحت و بدون ترس از وجود آفت کش‌ها، از پوست و دانه‌های سیب بهره ببرید.

سیب‌ها را پوست بگیرید و دانه‌ها و پوست آن را نگه دارید. می‌توانید از خود سیب‌ها کمپوت تهیه کنید. پوست و دانه‌های سیب را داخل مخلوط کن بریزید و آب یک عدد لیموترش را نیز آب آن اضافه کنید. ترکیب به دست آمده را داخل ظرف بریزید. داخل ظرف دیگری آب ریخته بگذارید بجوشد. سپس ظرف حاوی پوست سیب را داخل ظرف حاوی آب جوش بگذارید و اجازه دهید به مدت 2 ساعت در حرارت غیر مستقیم داغ شود. به طور مرتب مواد را هم بزنید. اگر دیدید مواد می‌چسبد و نیاز به آب دارد مقداری آب به آن اضافه کنید. سپس بگذارید موادتان خنک شود و از یک صافی رد کنید. بهتر است یک پارچه‌ی نازک روی صافی یا آبکش بیندازید و ماده را داخل آن بریزید و اجازه دهید تمام شب را بچکد. مایع ژلاتینی که به دست می‌آید همان پکتین سیب و یک ماده‌ی لاغر کننده است. قبل از غذا مایع ژلاتینی که تهیه کرده‌اید میل کنید. بعد از مدتی اثرات آن را مشاهده خواهید کرد.

فاطمه مهدی پور

تبیان

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید